SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogy - MDPSPP008
Title: Úvod do pedagogiky
Czech title: Úvod do pedagogiky
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:16/0, Ex [HS]
Capacity: 70
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Incompatibility : MDPS001
Annotation - Czech
Last update: Kamila Řehořová (19.08.2022)
Předmět má propedeutický charakter v oblasti pedagogiky. Zahrnuje vybrané problémy sociální pedagogiky a poukazuje na provázanost v akcentu prevence sociálně nežádoucích jevů, autority učitele a školní kázně. V oblasti školní pedagogiky pracuje s legislativním rámcem, kurikulární strategií státu a organizací školství.

Očekávané výsledky učení:
Absolventi:
- definují pedagogiku jako vědní disciplínu, uspořádají dílčí disciplíny pedagogiky do celkového schématu, a to i ve vztahu k jiným vědám;
- se orientují ve zdrojích informací o vzdělávání;
- diskutují nad podstatou výchovy a její strukturou, o roli výchovy ve vývoji člověka;
- vyjádří vlastními slovy vztah výchovy a vzdělávání v kontextu historických a soudobých teorií vzdělávání;
- se orientují v organizaci školství a dotčené legislativě, interpretují vazby výchovně vzdělávacích procesů na Školský zákon, kurikulární dokumenty a Zákon o pedagogických pracovnících a vybrané vyhlášky;
- popíší koncepci školského systému v ČR, porovnají jednotlivé stupně, vyhledají a následně diskutují o školských systémech v různých zemích Evropy;
- analyzují ISCED;
- nároky na profesi učitele argumentují z hlediska jeho role a kompetencí v podmínkách prostředí české školy a souvisejících společenských vazeb k rodičům, k širší komunitě školy.

- z propedeutiky sociální pedagogiky specifikují obor a základní terminologii;
- reflektují své představy o vlivu prostředí na výchovu jedince, funkci pedagogizace prostředí;
- pojmenují roli učitele v prevenci sociálně nežádoucích jevů v současné škole a analyzují možnosti jejich prevence a spolupráci s metodikem prevence při implementaci preventivního programu či vedení třídy;
- vysvětlí termín sociální deviace;
- interpretují fenomén autority učitele a diskutují ovlivnění školní kázně na modelových situacích;
- se orientují ve variantách procesů řešení vybraných výchovných potíží (s oporou legislativy a školních dokumentů);
- diskutují o aktuálních problémech současné pedagogiky.

Obsah:
1. Pedagogika jako vědní disciplína (předmět, vztah pedagogiky k jiným vědám, disciplíny pedagogiky, zdroje informací o vzdělávání).
2. Podstata výchovy (struktura výchovy, výchova a vzdělání, role výchovy ve vývoji člověka), soudobé teorie vzdělávání.
3. Legislativa a organizace školství, pedagogičtí pracovníci, profese učitele a jeho kompetence.
4. Koncepce školského systému v ČR a v Evropě, ISCED. Kurikulární dokumenty pro základní a střední školy.
5. Sociální pedagogika jako obor, základní terminologie. Vliv prostředí na výchovu jedince. Pedagogizace prostředí.
6. Sociálně nežádoucí jevy v současné škole a možnosti jejich prevence. Sociální deviace.
7. Fenomén autority učitele. Školní kázeň.
8. Aktuální problémy současné pedagogiky.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html