SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
General didactics - MDPSPP005
Title: Obecná didaktika
Czech title: Obecná didaktika
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:16/0, Ex [HS]
Capacity: 70
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Incompatibility : MDPS005
Annotation - Czech
Last update: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)
Předmět pracuje s teoriemi obecné didaktiky v návaznosti na znalosti pedagogické psychologie, na teorie učení. Propedeutika se týká porozumění pojmům vztaženým k plánování vyučovacího procesu na druhém stupni základní školy a na střední škole tak, aby bylo možné navázat v předmětech oborových didaktik.

Očekávané výsledky učení:
Absolventi:
- analyzují nastavení kurikula v českém školském systému, vysvětlí práci s obsahy v linii RVP – ŠVP – výchovně vzdělávací proces;
- své představy reflektují v kontextu možností spolupráce učitele a předmětové komise při nastavení práce s cíli v systému školního kurikula až po plánování výuky;
- analyzují možnosti transmisivní a konstruktivistické výuky a vysvětlí efektivními přístupy ve vyučování, ověřené pedagogickým výzkumem;
- vybrané modely vyučování: induktivní, deduktivní výuku, badatelsky orientované vyučování specifikují v předložených výukových situacích ve volbě metod a způsobu řízení poznávacích procesů;
- se sociálními modely vyučování studenti získají osobní zkušenost s procesem učení v oblasti cílů průřezových témat (specifika osobnostního a sociálního rozvoje, hodnot a postojů) a reflektují ji v kontextu pedagogicko-psychologických znalostí;
- vysvětlí specifikum implementace afektivní domény cílů v nastavení podmínek procesu učení a způsobu pedagogického vedení ve výchovně vzdělávací situaci i při práci se skupinovou dynamikou třídy;
- v oblasti hodnocení studenti pojmenují možnosti pedagogické diagnostiky jako východiska plánování postupů ve výuce s ohledem na výchovně vzdělávací potřeby a možnosti žáků;
- specifikují formy hodnocení pro zpětnou vazbu žákům, rodičům a diskutují varianty nastavení forem hodnocení z hlediska efektivity pro podporu učení žáků;
- popíší formy evaluace školy a zhodnotí smysl reflexe a sebereflexe v oblasti hodnocení procesu výuky.
Obsah:
1. Základní terminologie obecné didaktiky, teoretické základy vyučování a učení.
2. Kurikulární dokumenty.
3. Obsahy vzdělávacích oblastí, průřezových témat ve výukových cílech.
4. Efektivní výukové strategie, vyučovací metody, příprava učitele na vyučování.
5. Modely výuky. Induktivní a deduktivní výuka. Badatelsky orientované vyučování.
6. Sociálně orientované modely výuky, implementace afektivních cílů.
7. Pedagogická diagnostika. Hodnocení výsledků učení žáka.
8. Hodnocení procesu výuky.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html