SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology for Teacher II. - MDPSPP003
Title: Psychologie pro učitele II.
Czech title: Psychologie pro učitele II.
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:8/0, Ex [HS]
Capacity: 70
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Mgr. Lenka Vídršperková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)
Předmět cílí na přehled v oblasti sociální a pedagogické psychologie s ohledem na konkrétní edukační realitu a fenomény sociální interakce, sociální psychologii jako disciplínu s poměrně velkým dopadem na práci pedagoga a oblast socializace, její funkce, typy a determinanty socializačního procesu.
Očekávané výsledky učení:
Absolventi:
- reflektují proces výuky v oblasti sociální psychologie jako součást sociálních vztahů a interakcí, čímž zvýší svou citlivost vůči sociálním vlivům skupiny na jedince a jedince na skupinu;
- analyzují významné milníky v oblasti experimentů v sociální psychologii (konformita, poslušnost vůči autoritě), s přesahem na edukační proces a vliv autority a moci na edukační proces;
- reflektují také oblast sociální percepce a chyb, kterých se dopouštíme při sociálním poznávání druhých;
- definují a orientují se v oblasti sociálních předsudků a stereotypů, a to s pomocí vhodných nástrojů, jak je reflektovat;
- diskutují aktuální změny v procesu socializace, proměny nároků rodiny i školy, změny v celospolečenském kontextu;
- operují s teoretickými východisky pro zpracování jednoduchých diagnostických šetření zaměřených na charakteristiku jedince i sociální skupiny;
- identifikují sociální vztahy ve věkově homogenní a nehomogenní skupině, zvláštnosti osobních a skupinových vztahů, téma klimatu školní třídy implementují jako jedno z klíčových témat v oblasti prevence nežádoucích sociálních jevů ve skupině;
- analyzují specifika učitelské profese a autority z perspektivy nároků na učitelskou profesi;
- popíší a aplikují teorie a druhy učení, které vstupují do pedagogického procesu;
- diferencují mezi jednotlivými druhy učení, analyzují jejich přednosti i nedostatky a propojují poznatky z teorií učení s didaktickými zásadami;
- jsou kompetentní označit: kritická místa v oblasti školní úspěšnosti/neúspěšnosti žáka, hlavní příčiny učebních neúspěchů, rozvoj potencialit žáka – facilitující a inhibující faktory.
Obsah:
1. Předmět sociální a pedagogické psychologie – vymezení, vývoj, vztah k dalším disciplínám.
2. Reflexe významných experimentů v sociální psychologii a jejich možná aplikace na práci učitele s autoritou.
3. Socializace – primární, sekundární, determinanty socializace. Ohrožení socializačního procesu. Aktuální změny v rodinné socializaci, výchovné styly.
4. Sociální percepce a kognice. Chyby v sociální percepci a kognici. Předsudky a sterereotypy.
5. Sociální skupiny – malé, střední, velké. Členění z dalších hledisek. Vývoj skupiny.
6. Sociální struktura a dynamika.
7. Školní třída jako sociální skupina.
8. Práce s klimatem školní třídy, nástroje pro diagnostiku klimatu.
9. Osobnost učitele z psychologické perspektivy. Změna nároků na učitelskou profesi. Autorita a její přijetí skupinou. Učitelovo pojetí výuky. Autodiagnostika učitele – prevence syndromu vyhoření.
10. Modely způsobů výchovy, vývoj dětí při různých formách výchovy. Učitel-žák-rodiče ve vzájemné interakci.
11. Teorie a druhy učení.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html