SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology for Teacher I. - MDPSPP002
Title: Psychologie pro učitele I.
Czech title: Psychologie pro učitele I.
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/8, C [HS]
Capacity: 70
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Mgr. Lenka Vídršperková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)
Cílem kurzu je seznámit studující s odborným psychologickým diskurzem, který bude aplikován na pedagogickou realitu. Druhou linií bude ukotvení základních charakteristik celistvé osobnosti jedince, jeho psychických stavů a procesů do jednotlivých etap celoživotního vývoje člověka.

Očekávané výsledky učení:
Absolventi:
- definují psychologii jako samostatnou vědní disciplínu, aplikují její metodologii a zhodnotí vztah k ostatním oborům, přičemž důraz bude kladen na odlišení laického a vědeckého pohledu na prožívání a chování člověka;
- rozliší a strukturují základní pojmy z obecné psychologie a psychologie osobnosti, které jsou klíčové pro následné porozumění specifikům dětí školního věku a adolescentům při výkonu učitelského povolání;
- osvojení psychologické perspektivy vůči uvedeným pojmům podpoří základním uvozením vývoje psychologického poznání;
- aplikují na konkrétních příkladech principy psychického vývoje osobnosti;
- orientují se v základní psychologické terminologii v provázanosti na profesní potřeby učitele, neboť kurz má propedeutický charakter;
- osvojí si fundamentální základy v periodizaci vývoje jedince, zaměří se především na problematiku mladšího školního věku, pubescentů a adolescentů, přičemž analyzují výchovné postupy, orientují se v komunikačních specificích, korigují zkušenosti, reagují na náročné či rizikové chování;
- orientují se v dynamice osobnosti jedince a vymezují stěžejní charakteristiky jednotlivých vývojových etap jedince, rizika ve vývoji dítěte i možné problémy týkající se jeho edukace v souvislosti se zráním a vývojem jednotlivých struktur jeho osobnosti.
Obsah:
1. Představení psychologie jako vědecké disciplíny, členění jednotlivých disciplín, vývoj předmětu, vztah k dalším vědeckým disciplínám
2. Metodologie, představení hlavních metod zkoumání osobnosti jedince, jejich charakteristika, etické souvislosti psychologické diagnostiky. Aplikace poznatků psychologické diagnostiky pro potřeby pedagoga.
3. Psychické procesy a jejich charakteristika – představení základních psychických procesů a stavů, vyšších poznávacích procesů – vnímání, pozornost, paměť, vůle, motivace, myšlení, emoce, kognitivní procesy.
4. Základy psychologie osobnosti: schopnosti – temperament, charakter, schopnosti, intelekt, motivace – zaměřenost osobnosti. Typologie žáka s ohledem na osobnostní specifika.
5. Identita osobnosti, sebepojetí, autoregulace osobnosti
6. Vývoj osobnosti: vývoj jako zrání, učení, socializace, edukace
7. Periodizace vývoje, faktory působící na vývoj dítěte
8. Vývojové teorie (Freud, Erikson, Piaget).
9. Senzitivní, krizová a zlomová období ve vývoji, vývojové potenciality – jejich aktualizace, příčiny nevyužitelnosti potencialit – ohrožený vývoj jedince
10. Specifika raného vývoje dítěte, důležitost vztahové roviny pro další psychické prospívání jedince
11. Školní zralost a její specifika
12. Dítě mladšího školního věku – specifika a hlavní charakteristiky
13. Věkové zvláštností pubescentů a adolescentů, možné problémy v období dospívání
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html