SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School practices II - MDPSGE017
Title: Souvislá pedagogická praxe z geologie II
Czech title: Souvislá pedagogická praxe z geologie II
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/30, C [HS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Is provided by: MG431C90A
Guarantor: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Dobroslav Matějka, CSc.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (05.10.2023)
Souvislá pedagogická praxe navazuje na předchozí praxe a uskutečňuje se na vybrané fakultní ZŠ, SŠ, případně i škole, kde je student již zaměstnán. Podmínkou je, aby daná škola prokazatelně vyučovala geologické vědy. Souvislá pedagogická praxe probíhá pod vedením kvalifikovaných provázejících vyučujících z těchto škol a pověřeného vyučujícího z PřF UK. V rámci praxe jsou hospitace zastoupeny v menší míře, důraz je kladen především na vlastní výuku studentů. Realizace výuky probíhá individuálně pod vedením provázejícího fakultního učitele. Ten seznamuje studenta se školní praxí, upozorňuje na rizikové faktory a případné problémové situace. Diskutuje se studentem jeho přípravy na výuku – volbu didaktických prostředků, rozsah učiva atp. Jeho výraznou úlohou je poskytnutí kvalitní reflexe po skončení výuky, včetně diskuse odborné i didaktické správnosti a výzev pro další výuku. Fakultní učitel sleduje progres studenta, je jeho mentorem a upozorňuje jej na případné opakující se nedostatky, zároveň může nabízet způsoby řešení.
Student v ideálním případě zvolí jednu souvislou praxi na ZŠ a druhou na SŠ, případně obě na SŠ. Zároveň studentům s pedagogickou praxí může být praxe uznána na základě potvrzení úvazku učitele geologie. Během praxe přijíždí na návštěvu garant praxe, případně pověřený pracovník Ústavu geologie a paleontologie, aby zhlédl pedagogický výstup studenta a účastnil se tripartitní reflexe. Požadavky na jednu souvislou praxi: 30 hodin, z toho alespoň 10 hodin přímé výuky studenta, včetně jednoho laboratorního cvičení nebo výuky v terénu (vycházka do okolí školy, exkurze apod.).
Literature - Czech
Last update: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (05.10.2023)

ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.

ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.

ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.

FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.

KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf

KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.

KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.

LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.

PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (05.10.2023)

Souvislá pedagogická praxe navazuje na předchozí praxe a uskutečňuje se na vybrané fakultní ZŠ, SŠ, případně i škole, kde je student již zaměstnán. Podmínkou je, aby daná škola prokazatelně vyučovala geologické vědy. Souvislá pedagogická praxe probíhá pod vedením kvalifikovaných provázejících vyučujících z těchto škol a pověřeného vyučujícího z PřF UK. V rámci praxe jsou hospitace zastoupeny v menší míře, důraz je kladen především na vlastní výuku studentů. Realizace výuky probíhá individuálně pod vedením provázejícího fakultního učitele. Ten seznamuje studenta se školní praxí, upozorňuje na rizikové faktory a případné problémové situace. Diskutuje se studentem jeho přípravy na výuku – volbu didaktických prostředků, rozsah učiva atp. Jeho výraznou úlohou je poskytnutí kvalitní reflexe po skončení výuky, včetně diskuse odborné i didaktické správnosti a výzev pro další výuku. Fakultní učitel sleduje progres studenta, je jeho mentorem a upozorňuje jej na případné opakující se nedostatky, zároveň může nabízet způsoby řešení.
Student v ideálním případě zvolí jednu souvislou praxi na ZŠ a druhou na SŠ, případně obě na SŠ. Zároveň studentům s pedagogickou praxí může být praxe uznána na základě potvrzení úvazku učitele geologie. Během praxe přijíždí na návštěvu garant praxe, případně pověřený pracovník Ústavu geologie a paleontologie, aby zhlédl pedagogický výstup studenta a účastnil se tripartitní reflexe. Požadavky na jednu souvislou praxi: 30 hodin, z toho alespoň 10 hodin přímé výuky studenta, včetně jednoho laboratorního cvičení nebo výuky v terénu (vycházka do okolí školy, exkurze apod.).

Studenti během souvislých praxí:
- dokáží aplikovat poznatky z teoretické přípravy absolvované v rámci studia
- vytvářejí přípravu na vyučovací jednotku,
- naučí se volit vhodné výukové postupy s využitím široké škály nemateriálních didaktických prostředků
- dokážou zvolit vhodné postupy hodnocení s důrazem na formativní hodnocení,
- umí navrhnout a prakticky využít vhodné materiální didaktické prostředky (didaktická technika, učební a metodické pomůcky), výukové prostory a jejich vybavení,
- sestavují učební úlohy a vhodně je zařazují, jsou schopni didakticky zprostředkovat učivo
- se naučí adekvátně vést výuku geologie, efektivně ji organizovat,
- při výuce geologie se naučí pracovat s heterogenní skupinou žáků a diferencovaně podporovat učení žáků podle jejich individuálních potřeb (včetně nadaných žáků a žáků se SVP),
- respektují a využívají při výuce žákovo pojetí učiva (práce se zkušeností žáků, zvláště práce s miskoncepcemi),
- naučí se používat vhodnou pedagogickou komunikaci a spoluutvářejí vhodné klima třídy,
- reflektují průběh výuky i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe a sebereflexe,
- reflektují průběh výuky s využitím žákovských, kolegiálních, popř. externích hodnocení,

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html