SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of the teaching of geology - MDPSGE010
Title: Teorie výuky geologie
Czech title: Teorie výuky geologie
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:8/2, C+Ex [HS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Is provided by: MG431P87
Guarantor: RNDr. Dobroslav Matějka, CSc.
PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Dobroslav Matějka, CSc.
Annotation -
Last update: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (27.08.2023)
The Theory of Geological Education is a basic course within the subject-specific didactic block of supplementary pedagogical studies. It places current geological education into a historical context and presents currently valid curriculum documents. Furthermore, it explores various teaching methods for geology and the degree of integration of geological content into other natural science subjects. As part of the course, students will become familiar with currently available textbooks for teaching geology at lower and upper secondary school level.
Literature - Czech
Last update: Kamila Řehořová (20.07.2023)

Základní:

Turanová L.: Didaktika geológie 1. Všeobecná didaktika geológie. Univerzita Komenského Bratislava, Bratislava, 2000. 74 s.

Pauk F. a kol.: Didaktika geologických věd. SPN, Praha, 1981. 253 s.

Kočárek E.: Základy didaktiky geologie. 1. část. Univerzita Karlova v Praze - SPN, 1978. 92 s.

Doporučené:

Kalhous Z., Obst O.: Školní didaktika. Portál, Praha, 2002. 448s.

Vališová A., Kasíková H. aj.: Pedagogika pro učitele. Grada, Praha, 2007. 404 s.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D. (27.08.2023)

Teorie výuky geologie je základním kurzem z oborově didaktického bloku doplňkového pedagogického studia. Uvádí současnou výuku geologie do historického kontextu a představuje aktuálně platné kurikulární dokumenty. Dále se zabývá různými možnostmi výuky geologie a mírou integrace geologického učiva do jiných přírodovědných předmětů. V rámci výuky se studenti seznámí s aktuálně dostupnými učebnicemi pro výuku geologie na základních a středních školách.


Studenti po absolvování předmětu:
- zasadí současné vzdělávací podmínky geologických věd do historického kontextu,
- disponují znalostí odpovídajících právních předpisů,
- orientují se v systému kurikulárních dokumentů ČR,
- diskutují výhody a nevýhody různých pojetí výuky geologie (samostatný vyučovací předmět, samostatný vyučovací předmět Vědy o Zemi, integrování geologických témat do výuky biologie/geografie apod.),
- zhodnotí klíčové faktory posuzování kvality učebnic na příkladu učebnic věnovaných výuce geologie na ZŠ a SŠ.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html