SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School communication in normal and problem situations - MDPSBI107
Title: Běžná a krizová komunikace ve škole
Czech title: Běžná a krizová komunikace ve škole
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, C [HT]
Capacity: 5
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Is provided by: MB180C44
Explanation: /// Výuka předmětu bude zahájena 4.10.2023 v prezenční formě (V7, učebna B2P).
Guarantor: Mgr. Radim Kuba
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Radim Kuba
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Radim Kuba (26.09.2020)
The course has only the Czech version
Literature -
Last update: Mgr. Radim Kuba (26.09.2020)

The course has only the Czech version

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Radim Kuba (26.09.2020)

The course has only the Czech version

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Radim Kuba (16.08.2021)

Sylabus „Běžná a krizová komunikace“ - ZS 2021/2022

Vyučující: Radim Kuba & Ina Rajsiglová

1)         Úvod do kurzu, psychologie komunikace, priming – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (6. 10. 2021)

Úvod do kurzu, seznámení organizací výuky. Základní jevy ovlivňující lidskou komunikaci, sociální percepce a kognice („podle jakých klíčů si vytváříme obraz o ostatních lidech“), atribuční tendence (např. základní atribuční chyba), schémata a fungování paměti (řešení problémů pomocí tzv. heuristik – odhad, intuice), priming (podvědomé ovlivnění našeho myšlení a chování).

2)         Emoce a neverbální komunikace – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (13. 10. 2021)

Motivace, prosociální chování, sociální normy. Emoce (práce s nimi a využití pro efektivní komunikaci – techniky empatizace, validizace, normalizace). Neverbální znaky jako „mluvení beze slov“. Charakteristika a druhy nonverbálního sdělování (mimika, gestika, paralingvistika, haptika, proxemika) – zdůraznění významu sdělování pohledy a výrazu obličeje. Základní zóny prostoru (intimní, osobní, sociální, veřejná). Technika zrcadlení a aplikace při běžné i krizové komunikaci. Nácviky práce s emocemi a neverbální komunikací. Lhaní.

3)         Práce v týmu a kolektivu, úhel pohledu – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (20. 10. 2021)

Fungování a význam práce v týmu. Rozdíl tymu a skupiny. Struktura skupin (sociální role, pozice, status), fáze vývoje skupin (formování, bouření, soudržnost, optimální výkon, ukončení) a typologie pracovních rolí. Silné a slabé stránky pracovních rolí. Analýza a diskuse nad pracovními rolemi účastníků kurzu. Morální usuzování a význam úhlu pohledu. Praktické cvičení na týmovou spolupráci a komunikaci ve skupině. Aktivní naslouchání, povzbuzující jednání, brzdící jednání v komunikaci.

4)         Konflikty a konfliktní situace, manipulace – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (27. 10. 2021)

Agrese a agresivita (typy agrese, příčiny agresivního chování, metody práce s agresí). Konflikty a konfliktní situace. Strategie řešení konfliktů používané účastníky kurzu a jejich výhody a nevýhody. Argumentační fauly. Manipulativní chování a jeho základní typy (např. techniky k vyhovění - „noha ve dveřích“, „dveře ve tváři“, „loudil“ a další.). Psychohygiena učitele a žáků, základní způsoby, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči škodlivým vlivům.

5)         Pedagogická komunikace – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (3. 11. 2021)

Stresory v práci učitele, syndrom vyhoření, význam sycení potřeb. Životní hodnoty, mínění postoje, žebříček hodnot. Rozdíl sociální a pedagogické komunikace. Komunikace mezi U a Ž, vztahy mezi U a Ž, Struktura výukové komunikace: I – R – F, funkce pedagogické komunikace ve V-V procesu, její podoby a obsah, pravidla pedagogické komunikace. Čeho se vystříhat při komunikaci; bariéry v komunikaci. Prostředky pedagogické komunikace – řeč, dech, hlas.

6)         Zpětná vazba v komunikaci, třídnická hodina – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (10. 11. 2021)

Tipy pro efektivní komunikaci. Zásady správné zpětné vazby („sendvičová metoda“). Chyby při poskytování a přijímání zpětné vazby. Třídnické hodiny (TH) – příležitost pro třídu a U. Způsob vedení a cíle TH. Příklady aktivit do TH a jejich praktické vyzkoušení. Pravidla třídy a jak je nastavit (příklady správných a nesprávných formulací). Další doporučení, jak pracovat se třídou.

7)         Komunikace s problémovým jedincem – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (24. 11. 2021)

Sociální klima školní třídy; sociometrie třídy. Aktivity školy, kde se dále a v jaké podobě můžeme setkat s nekázní žáků. Specifikace možných počátků konfliktní situace. Agresor vs. oběť. Postoj a chování v konfliktních situacích – uvědomění a strategie jednání. Význam odmítnutí – sdělování „NE“, asertivita a respekt. Nácviky vybraných aktivit.

8)         Kázeň vs. svoboda v komunikaci, psychohygiena – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (1. 12. 2021)

Přístupy k řešení problémů – „popovídání“, „pohovor“, „ostrá výtka“ aj. Prevence a příčiny nekázně – situace, ukázky a jejich možná řešení. Způsoby řešení konfliktních situací ve škole. Otevřená a přímá komunikace, význam dialogu. Tipy z a do praxe.

9)         Základy krizové intervence I – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (8. 12. 2021)

Definice, význam, charakteristika a průběh krize, typologie krizí (krize situační, tranzitorní, vývojové, krize spojené s psychopatologií). Základy práce s člověkem v krizi (technika provázení, práce s emocemi, zrcadlení, normalizace, zarámování rozhovoru, zakázka, skrytá zakázka, žádoucí vyrovnávací strategie). Praktické nácviky vedení hovoru. 

10)     Základy krizové intervence II – Radim Kuba, Ina Rajsiglová (15. 12. 2021)

Pokročilejší techniky z krizové intervence, krize pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru – trauma, stres, akutní reakce na stres, post-trauma. Reakce alfa a beta, práce s traumatizovaným člověkem v místě události (příchod a pozdrav, uklidnění, odchod do bezpečí, potřeby a provázení). Techniky a tipy pro komunikaci, emoce v těchto situacích a práce s nimi. Praktické nácviky vedení hovoru.  Možnosti odborné pomoci (krizová centra, krizové linky apod.).

11)     Řešení modelových situací I (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (22. 12. 2021)

12)     Řešení modelových situací II (zápočty) – Ina Rajsiglová, Radim Kuba (5. 1. 2022)

 

S ohledem na cíle předmětu, mezi které patří i snaha rozvinout kompetence účastníků pro distanční výuku, budou u jednotlivých výše zmíněných témat naznačeny cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u žáků formou zaměření se na specifika distanční komunikace. Průřezově se budeme věnovat rozdílům distanční a prezenční komunikace z hlediska sociální psychologie a pedagogické praxe a probírány budou i výhody a nevýhody distačního způsobu interakcí mezi lidmi (např. i v rámci jednotlivých modelových situací a jejich konkrétních řešení). Podobně např. v rámci lekce zaměřené i na základní techniky psychohygieny, bude zdůrazněn její význam v rámci distančních způsobů komunikace.  

Výuka v ZS 2021/2022 bude zahájena dne 6.10.2021. V případě vynucené online/distanční výuky probíhá výuka v rozvrhovaném čase v prostředí GoogleClassroom (https://classroom.google.com/u/0/c/MTc2Njg1MDIyMTYy), kde by v takovém případě byl uveden aktualizovaný rozpis setkání, témat a úkolů. Nebude-li možná fyzická účast na prvním setkání v semestru, proběhne toto formou online meetingu k němuž obdrží zapsaní studenti e-mailem pozvánku.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html