SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School observations and experiments - ecology, etology, and biodiversity - MDPSBI012
Title: Školní pozorování a pokusy - ekologie, etologie a biodiverzita
Czech title: Školní pozorování a pokusy - ekologie, etologie a biodiverzita
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/36, C [HS]
Capacity: 1
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Is provided by: MB180C28
Guarantor: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Alice Exnerová, Ph.D.
Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D.
RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
RNDr. David Svoboda, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (22.11.2022)
V rámci tohoto předmětu se posluchači seznámí s méně známými a atraktivními náměty na praktická cvičení, které lze zařadit do výuky přírodopisu/biologie na základní a střední škole. Cvičení jsou zaměřena především na pozorování či pokusy z ekologie, etologie apod. Na cvičení spolupracují odborné katedry biologické sekce, podílejí se především na inovaci a rozšíření spektra běžně využívaných námětů. Praktikum bude vždy členěno do dvou částí- metodická část (jak se na dané praktikum ve škole připravit, kdy ho zařadit apod.) a praktická část, kdy studenti sami cvičení absolvují, aby poznali přesný metodický postup, objevili možná úskalí apod. Ke každému cvičení vyučující připravili pracovní list s podrobnými pokyny pro učitele, který je posluchačům k dispozici. V rámci tohoto předmětu studenti také odprezentují vlastní návrh praktické úlohy formou mikrovyučování. Při návrhu úlohy studenti využijí anglicky psané zdroje či mobilní aplikace v anglickém jazyce.
Aim of the course - Czech
Last update: Bc. Veronika Fialová (16.06.2016)

Cíl předmětu je obdobný jako v případe Pozorování a pokus organismální I. Snažíme se ukázat studentům - budoucím učitelům základních a středních škol, že praktická výuka biologie může být velmi pestrá a zajímavá. Řadu zajímavých pokusů lze snadno ve školách, které mají omezené laboratorní vybavení. Není třeba se omezovat na tradiční úlohy ze školních učebnic. Chtěli bychom v budoucích učitelích především probudit kreatitivu a odvahu zařazovat do výuky nové úlohy a pokud možno vytvářet i úlohy vlastní.

Literature - Czech
Last update: Bc. Veronika Fialová (16.06.2016)

Altmann, A., 1972: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN, Praha.

Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha.

Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha

Hanel L., Lišková E., 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. UK v Praze-Pedagogická fakulta, Praha.

Jírovec O. a kol., 1958: Zoologická technika. SPN, Praha.

Lelláková F. a kol., 1992: Zoologická technika. Karolinum, Praha.

Posluchačům kurzu jsou k dispozici návody k jednotlivým úlohám a pracovní listy pro žáky v aplikaci Moodle:

http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=721

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (22.11.2022)

Podmínky udělení zápočtu v případě prezenční formy výuky:

- aktivní účast na praktických cvičeních (povoleny jsou maximálně 2 absence; 4 absence jsou povolené pro studenty vykonávající praxe)

- na závěr semestru musí každý student samostatně či ve dvojici prezentovat vlastní mikrovyučování na 20 - 30 minut. K vybranému námětu vytvoří

pracovní list včetně autorského řešení. Alespoň jednu úlohu studenti navrhnou na základě anglicky psaného zdroje nebo s využitím mobilní aplikace v anglickém jazyce.

 

Podmínky udělení zápočtu v případě online výuky:

- aktivní účast alespoň na 60 % pořádaných videokonferencí (včetně praktik vyhrazených pro mikrovyučování studentů)

- vypracování úkolů zadaných vyučujícími

- na závěr semestru musí každý student prezentovat vlastní námět pro distanční praktické cvičení (volitelně synchronní či asynchronní) v délce  20 - 30 minut. K vybranému námětu vytvoří

pracovní list včetně autorského řešení. Alespoň jednu úlohu studenti navrhnou na základě anglicky psaného zdroje nebo s využitím mobilní aplikace v anglickém jazyce

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (22.11.2022)

Náměty jednotlivých praktických cviření (průběžně se obměňují):

  • Život ve slaných vodách
  • Skrytý život v akvarijním filtru
  • Etologie bojovnice pestré
  • Využití sovích vývržků ve výuce
  • Půdní respirace
  • Pozorování a pokusy s lišejníky
  • Ekomorfologie lebek savců

Poslední cvičení budou vyhrazena pro mikrovyučování studentů

V případě online výuky budou témata upravena pro výuku touto formou.

Registration requirements - Czech
Last update: Bc. Veronika Fialová (16.06.2016)

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na praktických cvičeních (povolena maximálně 1 absence). Na závěr semestru musí každý student prezentovat vlastní námět na didaktickou pomůcku s využitím přírodnin.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html