SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current questions in teaching of biology - MDPSBI001C
Title: Aktuální otázky ve výuce biologie
Czech title: Aktuální otázky ve výuce biologie
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/24, Ex [HS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Explanation: Výuka předmětu začne až v týdnu od 5. 10. 2015.
Guarantor: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: Bc. Veronika Fialová (16.06.2016)
V průběhu semestru se na konkrétních ukázkách z učiva biologie seznámíme s používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ; současně prozkoumáme jejich výhody a nevýhody a vyhodnotíme jejich přínos pro praxi učitele biologie;
seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ;
uvedeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu;
objasníme termíny: učivo, učební úloha, či učební pomůcky apod.;
přiblížíme současnou situaci českého školství, potřeby reformy školství a smysl RVP (RVP = Rámcový vzdělávací program) pro ZŠ a pro gymnázia;
nahlédneme na strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU;
zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání;
vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii;
v neposlední řadě se zamyslíme nad hodnocením výsledků žáků a hodnocením přírodovědných předmětů v mezinárodním měřítku i v rámci ČR;
Aim of the course - Czech
Last update: Bc. Veronika Fialová (16.06.2016)

Cílem přednášky je:

  • být srozumitelným a praktickým rádcem budoucím učitelům - studentům učitelství v kombinaci s biologií,
  • uvést je do problematiky vedení výuky hodin přírodopisu a biologie na ZŠ a SŠ,
  • na konkrétních příkladech vyhodnotit smysl a funkci využívání jednotlivých výukových metod a forem v hodinách biologie a přírodopisu,
  • a v neposlední řadě diskutovat problematiku RVP a tvorby ŠVP.

Descriptors - Czech
Last update: Bc. Veronika Fialová (16.06.2016)

Přednáška pro studenty učitelství biologie.

Literature - Czech
Last update: Bc. Veronika Fialová (16.06.2016)

Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.

Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994.

Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002.

Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005.

Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996.

Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999.

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.

Standard základního vzdělávání

Standard čtyřletého gymnázia

Osnovy pro gymnázia

Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola

Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha)

Státní program EVVO

Učebnice přírodopisu pro základní školy

Učebnice biologie pro střední školy

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (27.10.2017)

Typ zkoušky - ústní
Doba na přípravu - 30 minut
Předpokládaná doba zkoušení - 30 minut

Studenti se zapisují ke zkoušce na vybraný termín a čas. Součástí zkoušky je příprava na vyučovací hodinu ke zvolenému biologickému témata, které student oznámí vyučující mailem do konce listopadu. Součástí přípravy je plánovaný průběh jednotlivými fázemi vyučovací hodiny ke zvolenému biologickému tématu, organizační poznámky (zamýšlené použité pomůcky, přírodniny nebo modely, odkazy na webové stránky, časový plán, téma a cíl vyučovací hodiny, didaktické prostředky apod.). U zkoušky si student vylosuje otázku s konkrétní vyučovací metodou nebo formou, ke které vyučovací hodinu blíže upraví v rámci času na přípravu. Přípravy student odevzdá týden před vlastní zkouškou vyučující. V průběhu semestru možná absence, její délka závisí na tom, zda se jedná o turnusovou výuku, či pravidelnou každotýdnní výuku; vyučující upřesní na začátku semestru.

Součástí vylosované otázky jsou tři termíny k vysvětlení vycházející z následujících tematických okruhů:
1. Učební dokumenty, vzdělávací programy:
učební plány a osnovy pro výuku přírodopisu a biologie na ZŠ, RVP - vzdělávacím oblast "Člověk a příroda", tvorba vyučovacího předmětu přírodopis a biologie; klíčové kompetence, průřezová témata; Bílá kniha

2. Učebnice pro výuku přírodopisu a biologie:
funkce a strukturní prvky učebnice, seznamy učebnic schválených MŠMT ČR, schvalovací doložka, recenze učebnic
hodnocení obsahu učiva v učebnicích s využitím různých kritérií, specifika jednotlivých řad učebnic, struktura učiva

3. Vyučovací metody:
přehled a příklady jejich využití ve výuce biologie vzhledem ke specifikům různých věkových kategorií žáků, návaznosti především na psychologii a pedagogiku; motivace žáků;
zařazení problémových metod - pozorování a pokus, autodidaktické metody - práce s pracovními listy a sešity, populárně vědeckou literaturou, určovacími klíči, atlasy

4. Cíle výuky přírodopisu a biologie na různých stupních a typech škol a fáze vyučovací hodiny:

5. Vytváření pojmů a biologický nákres:
induktivní a deduktivní způsob, zásady při vytváření pojmů (nadřazenost, souřadnost, podřazenost), pojmová nejednotnost v používání pojmů v učebnicích
nákres, typy nákresu, zařazení ve výuce, náčrtníky používané v biologii

6. Kontrola hodnocení výsledků výuky biologie:
kvalitativní a kvantitativní hodnocení žáků ve vztahu k výuce biologie; obecné požadavky na klasifikaci; didaktické testy - varianty a typy testů a testových úloh; maturitní zkoušky
teorie a praxe tvorby testových položek, zpracování a interpretace výsledků testů a uplatnění při hodnocení výsledků výuky v biologii, mezinárodní projekty PISA (TIMSS)

7. Klasické a moderní materiální didaktické prostředky:
nástěnný obraz (ukázka, kritéria pro výběr tohoto typu pomůcek), fólie, přírodniny, herbáře, lihové preparáty, vycpaniny; multimediální aplikace; multimediální technika

8. Problémové úlohy a jejich zařazení v přírodopise a v biologii:
východiska tvorby problémových úloh, jejich třídění a využití ve výuce; příklady problémových úloh a jejich uplatnění při výuce různých biologických oborů

9. Organizační formy výuky přírodopisu a biologie:
VH, laboratorní práce, seminář z biologie, praktická cvičení a exkurze (charakteristika, zařazení, příklady)
školní projekty, otevřené vyučování, skupinová výuka, týmová práce a kooperace

10. Výchova ve výuce biologie:
výchova ke zdraví, protidrogová prevence; environmentální výchova, multikulturní výchova, OSV;

11. Vymezení předmětu didaktika biologie, oborová didaktika:
interdisciplinarita oboru, přednosti a úskalí; trendy rozvoje oborových didaktik (především biologie)

12. Péče o nadané a talentované žáky (zaměření na biologii):
biologické (ekologické) soutěže a možnosti uplatnění tvůrčí činnosti žáků základních a středních škol

13. Přírodovědné vzdělávání v rámci EU:
národní a školní kurikulum; nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů (integrace, školní projekty, vzdělávací oblasti a obory, přírodní vědy a jejich výuka ve státech EU)

14. Výzkum v oborové didaktice:
kvalitativní a kvantitativní metody pedagogického výzkumu v didaktice biologie (pozorování, dotazník, interview, obsahová analýza textu, pedagogický experiment)

15. Role učitele na ZŠ a SŠ

Syllabus - Czech
Last update: Bc. Veronika Fialová (16.06.2016)

Didaktika jako nástroj učitele

  • Vymezení předmětu didaktika. Didaktika biologie. Oborová didaktika.
  • Proč některé národy nemají didaktiku?
  • Didaktika jako exaktní anebo humanitní obor?
  • Biologické a evoluční pohledy na učení a vyučování.

________________________________________________________________________

Školská reforma, strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU

  • Nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů.
  • Výuka přírodovědných předmětů v ČR a vybraných zemí EU.
  • Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy. VÚP.
  • Standardy základního a středního vzdělávání. Lisabonský proces, Bílá kniha a další.

________________________________________________________________________

Učivo a jeho struktura

  • Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe.

  • Učebnice pro výuku biologie, přírodopisu.
  • Koncepce školy: učební plán, učební osnovy, časově tématický plán - pro výuku přírodopisu na ZŠ a biologie na SŠ.
  • Monologické metody. Výklad.
  • Umění vysvětlovat.

________________________________________________________________________

Vyučovací metody I

  • Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe.

  • Přípravu na VH, uspořádání hodiny.
  • Rozhodování o: obsahu hodiny, učební činnosti žáka, činnosti učitele.
  • Stanovení a vymezování výukového cíle, výchovně-vzdělávacího cíle.
  • Vytváření pojmů. Naladění žáka na učení.

________________________________________________________________________

Vyučovací metody II

  • Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.

  • Přípravu na VH, uspořádání hodiny.
  • Volba, účel, předosti a slabiny metod.
  • Jak vést třídu.
  • Motivace žáků + příklady motivece. Chvála a kritika. Autorita.
  • Vztah: učitel - žák.

________________________________________________________________________

Vyučovací metody III

  • Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.

  • Dialogická metoda, diskuse - řízená, panelová; skupinová práce a kooperativní činnosti ve výuce přírodovědných předmětů.
  • Týmová výuka. (Didaktické hry).
  • Pravidla skupinové práce. Kázeň a řešení problémů.

________________________________________________________________________

Vyučovací metody IV a organizační formy výuky

  • Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu/biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.

  • Projektová výuka a samostatné práce. Proč plánovat projektovou výuku.
  • Laboratorní práce. Seminář z biologie. Biologická olympiáda.
  • Techniky a strategie používané ve výuce.

________________________________________________________________________

Dáváme učivu biologie/přírodopisu smysl

  • Vytváření vlastních příkladů. Mnemotechnické pomůcky.
  • Vedení žáka při počátečním procvičování, zpětná vazba.
  • Ověřování, zda žáci učivu rozumí. Význam chyb při učení.
  • Integrace předmětů. Průřezová témata v přírodovědných předmětech na ZŠ a SŠ.

________________________________________________________________________

Učební úlohy ve výuce přírodopisu/biologie.

  • Didaktický test.

Materiální didaktické a vyučovací prostředky

  • Zpětný projektor, tabule, interaktivní tabule, modely, materiály přírodniny, tabulky, počítače a jejich využití ve výuce, video a další.

Exkurze

  • Vedení exkurzí. Využívání přírodních lokalit ČR v hodinách biologie/přírodopisu.

Ekologie

  • Ekologie a životní prostředí. Environmentální výchova. Význam přírody

________________________________________________________________________

Realizace výuky - shrnutí

  • Motivace. Oblíbenost předmětů na ZŠ a SŠ.
  • Vedení výuky: Zahájení, plynulý průběh VH, tempo.
  • Otázky ve výuce. Humor ve výuce.
  • Postavení učitele, postavení žáka ve výuce.
  • Komunikace ve výuce. Komunikace s rodiči.
  • Didaktické zásady.

________________________________________________________________________

Další funkce učitele na škole

  • Učitel jako expert.
  • Pomáhající profese.
  • Učitelovo pojetí výuky. Reflexe.
  • "Burnout" a jeho prevence.
  • Třídní učitel.
  • Klima školy. Školou ovlivnitelné faktory výuky.

________________________________________________________________________

Hodnocení

  • Účel hodnocení žáků.
  • Formativní hodnocení.
  • Známkování. Slovní hodnocení. Sumativní hodnocení.

Mezinárodní hodnocení

  • PISA, TIMSS

Hodnocení v přírodovědných předmětech v ČR

  • Hodnocení po 5. a 9. třídě.
  • Maturitní zkoušky, CERAMAT. SCIO. ÚIV.

________________________________________________________________________

Historie výuky přírodovědných předmětů

  • Stručný vývoj jednotlivých etap vývoje českého školství.
  • Pochopení historického vývoje české základní a střední školy.

Alternativní školy

  • Dvě pojetí vzdělávání: Komenský, Dewey.
  • Reformní školy 20. a 30. let 20. století.
  • Současná situace u nás - školy, systémy, principy.
  • Vývoj a uplatnění alternativních myšlenek u nás po roce 1989.

________________________________________________________________________

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html