SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2015/2016
   Login via CAS
Field Study in Geography (for teachers) - MDPS051
Title: Terénní cvičení z geografie (pro učitele)
Czech title: Terénní cvičení z geografie (pro učitele)
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2014 to 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/40, C [HS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Is provided by: MZ300T03
Guarantor: RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
RNDr. Miloslav Müller, Ph.D.
doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.
RNDr. Luděk Šefrna, CSc.
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. (29.10.2019)
Terénní cvičení z geografického vzdělávání je určeno posluchačům učitelského studia geografie a jeho hlavním cílem je vybavit budoucí učitele praktickými dovednostmi, které uplatní při realizaci terénní výuky na základních a středních školách.
Aim of the course - Czech
Last update: Kamila Řehořová (07.02.2014)

Hlavním cílem předmětu je přispět k osvojení způsobilosti studentů učitelského zaměření realizovat terénní výuku geografie na všeobecně vzdělávacích školách. Tento cíl podmiňuje celkovou koncepci týdenního kurzu a náplň jednotlivých bloků výuky.

Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. (29.10.2019)

Kuldová, S., Řezníčková, D. (2006): Příklady úkolů z Geolaboratoře Albertov - Vyšehrad. Geografické rozhledy, 15, č. 3, s. 15-18.

Marada, M. (2006): Jak na výuku v terénu?. Geografické rozhledy, 15, č. 3, s. 2-5.

Řezníčková, D. (2006): Jak je koncipována Geolaboratoř Albertov-Vyšehrad? Geografické rozhledy, 15, č. 3, s. 19-20.

Řezníčková, D. a kol. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Projekt JPD 3 - Přírodovědná gramotnost, Praha, 184 s.

Řezníčková, D., Matějček, T. (2009): Jak hodnotit kvalitu místa. Geografické rozhledy, 18, č. 4, s. 17-19.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Kamila Řehořová (07.02.2014)

splnění dílčích úkolů, aktivní účast po celou dobu terénního cvičení

Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. (29.10.2019)

Hlavním cílem předmětu je přispět k osvojení způsobilosti studentů učitelského zaměření realizovat terénní výuku geografie na všeobecně vzdělávacích školách. Tento cíl podmiňuje celkovou koncepci týdenního kurzu a náplň jednotlivých bloků výuky. Po absolvování kurzu, studenti by měli umět

1. popsat alespoň 10 námětů vhodných pro výuku geografie v terénu; posoudit jejich přednosti a nevýhody, hlavní cíle i výukové podmínky nutné pro jejich realizaci;

2. klást si a odpovídat na základní geografické otázky zaměřené na posouzení polohy místa, jeho specifických podmínek (kvalit) a faktorů ovlivňujících jeho stav, vývoj i vztahy a vazby s okolím různého řádu;

3. orientovat se v území podle map různých typů a měřítek a pomocí GPS; odhadovat vzdálenosti a rozlohy ploch;

4. na základě předem stanovených kritérií provést záměrné pozorování městské i venkovské krajiny a anketární šetření s místními obyvateli; zhodnotit kvalitu místa podle určitých hledisek;

5. popsat, vysvětlit a realizovat metodiku terénního geografického průzkumu, která umožňuje

5.1 změřit průtok vodního toku (pomocí plovákové metody i hydrologické vrtule)

5.2 mapovat krajinu (podle metodiky ČÚOP VaMP)

5.3 u odkrytých půdních profilů stanovit půdní horizonty

5.4 identifikovat v terénu stopy geologických a geomorfologických procesů

5.5 rozpoznat základní druhy dřevin a zdůvodnit jejich výskyt na daném stanovišti

5.6 změřit a porovnat biodiverzity různých stanovišť

5.7 předpovědět vývoj počasí (na základě určení oblaků a směru větru);

5.8 určit klimatické charakteristiky (např. převažující směr větru podle stromů);

5.9 identifikovat v lokalitě stopy globalizace, dopady cestovního ruchu, slabiny a pozitiva pro trvalé bydlení

6. na základě rozhovoru se zastupiteli místní správy popsat specifické a obecné problémy navštíveného města;

7. vyhledat dle zadání podstatné informace v relevantních zdrojích, na základě těchto informací a informací získaných terénním průzkumem provést SWOT analýzu navštíveného místa, resp. regionu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html