SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Observations and Experiments on Organismal Level II - MDPS022C
Title: Pozorování a pokus organismální II (ne PřF)
Czech title: Pozorování a pokus organismální II (ne PřF)
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/24, C [HS]
Capacity: 39
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Guarantor: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Last update: Kamila Řehořová (30.05.2014)
Zaměření tohoto předmětu je obdobné jako v případě Pozorování a pokus organismální I, liší se však konkrétní náplň jednotlivých cvičení.
V rámci tohoto předmětu se posluchači seznámí s méně známými a atraktivními náměty na praktická cvičení, které lze zařadit do výuky přírodopisu/biologie na základní a střední škole. Cvičení jsou zaměřena především na pozorování a pokusy s biologickými objekty na úrovni celého organismu, ať už živého nebo usmrceného a fixovaného. Na cvičení spolupracují odborné katedry biologické sekce, podílejí se především na inovaci a rozšíření spektra běžně využívaných námětů. Praktikum bude vždy členěno do dvou částí- metodická část (jak se na dané praktikum ve škole připravit, kdy ho zařadit apod.) a praktická část, kdy studenti sami cvičení absolvují, aby poznali přesný metodický postup, objevili možná úskalí apod. Ke každému cvičení vyučující připravili pracovní list s podrobnými pokyny pro učitele, který je posluchačům k dispozici.
Na závěr semestru studenti prezentují vlastní návrhy didaktické pomůcky s využitím přírodnin.
Aim of the course - Czech
Last update: Kamila Řehořová (30.05.2014)

Cíl předmětu je obdobný jako v případe Pozorování a pokus organismální I. Snažíme se ukázat studentům - budoucím učitelům základních a středních škol, že praktická výuka biologie může být velmi pestrá a zajímavá. Řadu zajímavých pokusů lze snadno ve školách, které mají omezené laboratorní vybavení. Není třeba se omezovat na tradiční úlohy ze školních učebnic. Chtěli bychom v budoucích učitelích především probudit kreatitivu a odvahu zařazovat do výuky nové úlohy a pokud možno vytvářet i úlohy vlastní.

Literature - Czech
Last update: Kamila Řehořová (30.05.2014)

Altmann, A., 1972: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN, Praha.

Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha.

Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha

Hanel L., Lišková E., 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. UK v Praze-Pedagogická fakulta, Praha.

Jírovec O. a kol., 1958: Zoologická technika. SPN, Praha.

Lelláková F. a kol., 1992: Zoologická technika. Karolinum, Praha.

Posluchačům kurzu jsou k dispozici návody k jednotlivým úlohám a pracovní listy pro žáky v aplikaci Moodle:

http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=721

Requirements to the exam - Czech
Last update: Kamila Řehořová (30.05.2014)

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na praktických cvičeních (povolena maximálně 1 absence). Na závěr semestru musí každý student prezentovat vlastní námět na didaktickou pomůcku s využitím přírodnin.

Syllabus - Czech
Last update: Kamila Řehořová (30.05.2014)

Náměty jednotlivých praktických cviření (průběžně se obměňují):

1. Rostlinné chlupy - M. Srba

2. Pohyby rostlin - D. Bartáková

3.+ 4. Provoz vodního ekosystému (dlouhodobý pokus v akváriích) - M. Černý

5. Etologická pozorování ryb (bojovnice pestrá) - A. Exnerová

6. Využití sovích vývržků ve výuce - J. Mourek

7. Metody přípravy trvalých preparátů - použití různých typů médií - J. Mourek

8. Principy a předcházení svalových dysbalancí (včetně ukázek relaxačního cvičení) - J. Žurmanová

Registration requirements - Czech
Last update: Kamila Řehořová (30.05.2014)

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na praktických cvičeních (povolena maximálně 1 absence). Na závěr semestru musí každý student prezentovat vlastní námět na didaktickou pomůcku s využitím přírodnin.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html