Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
Sustainable development is a concept that mirrors in the competences, objectives and educational content of framework education programs at all levels of education - from pre-primary to upper secondary education, both in general and vocational education. However, in the undergraduate training of teachers is given rather marginal attention to this concept. The course aims to show how to use appropriate didactic approaches in teaching this concept in science and how to use sustainable development to understand important socio-economic-environmental links of the pupils.
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
Udržitelný rozvoj je problematika, která prolíná kompetencemi, cíli i vzdělávacím obsahem rámcových vzdělávacích programů všech stupňů vzdělávání - od vzdělávání preprimárního, po vyšší sekundární vzdělávání a to jak v úrovni vzdělávání všeobecného, tak odborného. Specificky se však v pregraduální přípravě učitelů z didaktického hlediska věnuje tomuto konceptu spíše okrajová pozornost. Kurz Didaktické přístupy ke vzdělávání k udržitelnému rozvoji má ukázat, jakým způsobem lze didakticky přistupovat k výuce této problematiky v přírodovědných předmětech a jak udržitelného rozvoje využít pro pochopení významných sociálně-ekonomicko-environmentálních vazeb. V rámci cvičení budou studenti na praktických příkladech aplikovat různé didaktické přístupy k výuce udržitelného rozvoje ve vztahu k předmětům, které studují a budou je potencionálně vyučovat.
Literature -
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
MOLDAN, B. (2015). Podmaněná planeta. Praha:Karolinum. ISBN: 978-80-246-2999-5.
Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj 2008 - 2015. Dostupné na www:https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/strategie_vzdelavani/$FILE/OEV-Strategie_VUR_%C4%8CR-20080808.pdf
JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T., ŠVEC, P. (Eds.) Metodika hodnocení udržitelných měst: Audit udržitelného rozvoje pro realizátory MA21 v ČR. ISBN: 978-80-906033-2-5 (pouze část týkající se vzdělávání a výchovy).
JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T.; MOLDAN, B. (2017). Pět klíčových indikátorů udržitelného rozvoje: nástroje pro vzdělávání a osvětu veřejnosti. Envigogika (12)/1, [on-line]. Dostupné na WWW: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/issue/view/33
JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T. Využití indikátorů udržitelného rozvoje v přírodovědném vzdělávání. In Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie. Ostrava 22. – 24. 5. 2017. ISBN 978-80-7464-942-4.
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
MOLDAN, B. (2015). Podmaněná planeta. Praha:Karolinum. ISBN: 978-80-246-2999-5.
Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj 2008 - 2015. Dostupné na www:https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/strategie_vzdelavani/$FILE/OEV-Strategie_VUR_%C4%8CR-20080808.pdf
JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T., ŠVEC, P. (Eds.) Metodika hodnocení udržitelných měst: Audit udržitelného rozvoje pro realizátory MA21 v ČR. ISBN: 978-80-906033-2-5 (pouze část týkající se vzdělávání a výchovy).
JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T.; MOLDAN, B. (2017). Pět klíčových indikátorů udržitelného rozvoje: nástroje pro vzdělávání a osvětu veřejnosti. Envigogika (12)/1, [on-line]. Dostupné na WWW: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/issue/view/33
JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T. Využití indikátorů udržitelného rozvoje v přírodovědném vzdělávání. In Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie. Ostrava 22. – 24. 5. 2017. ISBN 978-80-7464-942-4.
Requirements to the exam -
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
Credit - presentation - way of interpretation of a particular topic of sustainable development in education (presented within exercises)
Exam - oral - content is based on presentations and recommended literature
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
Zápočet - prezentace - způsob výkladu konkrétního tématu udržitelného rozvoje v rámci výuky (předneseno v rámci cvičení)
Zkouška - ústní zkouška - obsah vychází z prezentací a doporučené literatury
Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (21.10.2017)
1. Co koncept udržitelného rozvoje představuje, a jak se postupně vyvíjel.
2. Jaká jsou důležitá aktuální témata z hlediska výuky (např. historické souvislosti ovlivňování přírody člověkem a promítání do současnosti, způsoby měření udržitelnosti (sociální, environmentální a ekonomické indikátory a jejich vztah), vztah vzdělanosti a prosazování myšlenek udržitelného rozvoje).
3. Jak se koncept odráží ve formálním vzdělávání . v kurikulárních dokumentech - rámcových vzdělávacích programech - kompetencích, cílech a očekávaných výstupech.
4. Jak je koncept udržitelného rozvoje pojímán v rámci neformálního vzdělávání.
5. Jak může být vzdělávání pro udržitelný rozvoj hodnoceno na národní a lokální úrovni.
6. Jakými vhodnými didaktickými metodami k výuce dané problematiky přistoupit.