SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics approaches to education for sustainable development - MC280P25
Title: Didaktické přístupy ke vzdělávání k udržitelnému rozvoji
Czech title: Didaktické přístupy ke vzdělávání k udržitelnému rozvoji
Guaranteed by: Department of Chemistry Education (31-280)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:oral
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: 4
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
Sustainable development is a concept that mirrors in the competences, objectives and educational content of framework education programs at all levels of education - from pre-primary to upper secondary education, both in general and vocational education. However, in the undergraduate training of teachers is given rather marginal attention to this concept. The course aims to show how to use appropriate didactic approaches in teaching this concept in science and how to use sustainable development to understand important socio-economic-environmental links of the pupils.
Literature -
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)

MOLDAN, B. (2015). Podmaněná planeta. Praha:Karolinum. ISBN: 978-80-246-2999-5.

Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj 2008 - 2015. Dostupné na www:https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/strategie_vzdelavani/$FILE/OEV-Strategie_VUR_%C4%8CR-20080808.pdf

JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T.; MARŠÁK, J.; PACHMANOVÁ, L. (2010). Charakter indikátorů udržitelného rozvoje a indikátorů vzdělávání pro udržitelný rozvoj na mezinárodní úrovni. Envigogika 2010/V/3 [on-line]. 2010. [cit. 2017-09-26]. Dostupné na www: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/cz/recenze/103-novinky/zajimavosti/426-charakter-indikator-ur-a-vur , ISSN: 1802-3061.

JANOUŠKOVÁ, S.; BONĚK, J. (2008). Civilizace a jejich vliv na prostředí, Metodický portál RVP [on-line].  [cit. 2017-10-6]. Dostupné na www: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/1855/civilizace-a-jejich-vliv-na-zivotni-prostredi.html/  ISSN: 1802-4785.

JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T., ŠVEC, P. (Eds.) Metodika hodnocení udržitelných měst: Audit udržitelného rozvoje pro realizátory MA21 v ČR. ISBN: 978-80-906033-2-5 (pouze část týkající se vzdělávání a výchovy).

JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T.; MOLDAN, B. (2017). Pět klíčových indikátorů udržitelného rozvoje: nástroje pro vzdělávání a osvětu veřejnosti. Envigogika (12)/1, [on-line]. Dostupné na WWW: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/issue/view/33

JANOUŠKOVÁ, S.; HÁK, T. Využití indikátorů udržitelného rozvoje v přírodovědném vzdělávání. In Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávání učitelů chemie. Ostrava 22. – 24. 5. 2017. ISBN 978-80-7464-942-4.

Requirements to the exam -
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (24.10.2019)
Credit - presentation - way of interpretation of a particular topic of sustainable development in education (presented within exercises)

Exam - oral - content is based on presentations and recommended literature
Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (21.10.2017)


1. Co koncept udržitelného rozvoje představuje, a jak se postupně vyvíjel.

2. Jaká jsou důležitá aktuální témata z hlediska výuky (např. historické souvislosti ovlivňování přírody člověkem a promítání do současnosti, způsoby měření udržitelnosti (sociální, environmentální a ekonomické indikátory a jejich vztah), vztah vzdělanosti a prosazování myšlenek udržitelného rozvoje).

3. Jak se koncept odráží ve formálním vzdělávání . v kurikulárních dokumentech - rámcových vzdělávacích programech - kompetencích, cílech a očekávaných výstupech.

4. Jak je koncept udržitelného rozvoje pojímán v rámci neformálního vzdělávání.

5. Jak může být vzdělávání pro udržitelný rozvoj hodnoceno na národní a lokální úrovni.

6. Jakými vhodnými didaktickými metodami k výuce dané problematiky přistoupit.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html