Last update: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D. (25.10.2019)
Experiments in teaching chemistry II is a laboratory subject that follows the subject Experiments in teaching chemistry I, mainly acquired by laboratory skills. It also follows or complements the theoretical courses of organic chemistry and biochemistry, namely: Organic chemistry I (b) and II (b), Biochemistry I, Organic chemistry III (b), Biochemistry III (b) and also Didactics of organic chemistry and Didactics of biochemistry.
The course is focused on experiments in the field of organic chemistry and biochemistry, which are didactically processed, it is paid to the correct execution and explanation of individual experiments. Experiments are suitable for demonstration and laboratory activities of pupils.
Last update: doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D. (16.02.2016)
Experimenty ve výuce chemie II je laboratorní předmět, který navazuje na předmět Experimenty ve výuce chemie I a to především získanou laboratorní zručností. Dále navazuje a nebo doplňuje teoretické předměty organické chemie a biochemie a to: Organická chemie I (b) a II (b), Biochemie I, Organická chemie III (b), Biochemie III (b) a také Didaktika organické chemie a Didaktika biochemie.
Předmět je zaměřen na experimenty z oblasti organické chemie a biochemie, které jsou didakticky zpracovány, je dbáno na správné provedení a vysvětlení jednotlivých experimentů. Experimenty jsou na SŠ do výuky chemie vhodné jak pro demonstrační formu, tak vlastní laboratorní činnost žáků.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D. (02.10.2007)
Čtrnáctová, H., Halbych, J.: Didaktika a technika chemických pokusů. UK v Praze, Karolinum 2006.
Čtrnáctová, h. ak kol.: Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Praha, Prospektrum, 2000.
Šulcová, R., Böhmová, H.: Netradiční experimenty z organické a praktické chemie. Praha, UK PřF 2007.
Trnka, T. a kol.: Organická chemie pro posluchače nechemických oborů. Praha, Karolinum 2002.
Requirements to the exam -
Last update: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D. (25.10.2019)
Conditions for credit:
Full attendance of all practical lessons in the laboratory (UCHLAB) Perform all presented experiments according to the instructions of the practitioner Preparation of protocols for all experiments, regular submission of solutions for inspection and repairs Possible recommended consultations with teachers
Last update: doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D. (16.02.2016)
Podmínky pro zápočet: Prezenční absolvování všech praktických lekcí v laboratoři (UCHLAB) Provedení všech prezentovaných experimentů podle pokynů vedení praktika Vypracování protokolů ke všem experimentům, pravidelné předkládání řešení ke kontrole a opravám Případné doporučené konzultace s pedagogy
The lecture and seminars of the organic are followed by the school chemical experiments of the organic chemistry and biochemistry. These experiments are prepared as didacticaly compiled experiments suitable for the high school educational process.
The experiments are divided into six thematical groups:
1) The alkans, alkens and alkins, cyclic or not and theirs preparations, reactions and characteristics.
2) The halogen and nitrogen derivatives of the organic compounds; the polymers
3) The hydroxy derivatives, ethers and carbonyl compouns; sugars
4) The caboxyl acids and theirs derivatives, aminoacids.
5) The proteins and theirs enzymatic functions
6) The food.
The practical seminars are hold in four-hours block once in a fortnight. During each seminar students carry out the experiments of one of the thematical group, so during whole semester the students acquire all the necessary skills for the experiment realizations for high schools.
The aim of this subject is to acquire the skills necessary for the teacher to be able carry out or conduct the high schools experiments with the strong emphasis on the education of the "every day and ecological " organic chemistry and biochemistry .
Last update: doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D. (16.02.2016)
4. ročník, letní semestr, laboratorní cvičení - učivo rozdělo do 6 seminářů (po 4 vyučovacích hodinách)
1. Přípravy a reakce uhlovodíku
Tento seminář je zaměřen na přípravu a základní reakce nasycených i nenasycených uhlovodíků.
2. Halogenderiváty uhlovodíků a lehké drogy
Tento seminář je zaměřen na základní přípravy, vlastnosti a důkazové reakce halgoenderivátů uhlovodíků. Dále je pozornost věnována kofeinu a škodlivým látkám v cigaretovém dýmu.
3. Alkoholy, fenoly a sacharidy.
Tento seminář je zaměřen na první skupinu kyslíkatých derivátů - alkoholy. A to rozdílnou reaktivitu primárního, sekundární a terciálního alkoholu, dále rozdlílnou reaktivitu jednosytných versus vícesytné alkoholy. Seminář je zaměřen také na základní a barevné reakce fenolů, na důkazové reakce sacharidů a enzymovou hydrolýzu škrobu.
4.Karbonylové sloučeniny, karboxylové kyseliny a jejich deriváty.
Tento seminář je zaměřen na připravu karbonylových sloučenin oxidací alkoholů, na důkzaové reakce karbonylových sloučenin, reakce mravenčí a šťavelové kyseliny. Dále je pozornost věnována přípravě esterů včetně acetylsalycylové kyseliny. Studenti si vyzkouší přípravu acidobazických indikátorových barviv a efektní experiment chemické jo-jo.
5. Aminy, bílkoviny a barviva.
Tento seminář je zaměřen na acidobazické vlastnosti aminosloučeniny, větší prostor je pak věnován bílkovinám a to denaturacím proterinů, přípravu biuretu, důkazové reakce bílkovin a také vítamínům, konkrétně důkaz přítomnosti vit. C v ovoci a zelenině a vit. A. Na závěr je nechán prostor na barviva a to chromatografii rostlinných barviv.
6. Lipidy - tuky, steroidy, mýdlo a krémy.
Tento seminář je zaměřen na detekci tuků v semenech rostlin, extrakci lipidů, důkazovou reakci na cholesterol a stupeň saturace tuků. Studenti si v rámci semináře mohou vyzkoušet výrobu mýdla a krému.