SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Vocal Education - MB180S15
Title: Hlasová výchova a rétorika
Czech title: Hlasová výchova a rétorika
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023 to 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: 30
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Marie Hodinářová, DiS.
PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (20.01.2022)
Preliminary discipline concentrated on the examination of individual vocal and talkative conditions.
Introduction to the issue of voice hygiene.
Cultivating voice expression.
Active participation in the presented activities.




Literature -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.01.2021)

Martinec, V.: Učíme děti mluvit a vyprávět aneb Sedmero pohádek o sedmi kouzelnících. Albatros: Praha, 2015.

Válková, L.: Hlas individuality. AMU: Praha, 2017.

Špačková, A.: Trénink techniky řeči - Naučte se mluvit barevně. Grada: Praha, 2015.

Špačková, A.: Moderní rétorika. Grada. 2009.

Plamínek, J.: Komunikace a prezentace - Umění mluvit, slyšet a rozumět. Grada. 2012.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (20.01.2022)
Max. 2 absences are allowed during the semester.

Requirement for active work on activities performed/practiced during the semester.

Active training during the lessons at the end of the semester and its self-evaluation.

Evaluation of your progress in vocal, rhetoric, and presentation skills - essay 
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (20.01.2022)



I. Hlasová výchova - psychosomatická disciplína. Hlas a řeč. Vznik hlasu, fonace, vlastnosti hlasu, typy hlasu, hlasové rejstříky, hlasové nasazení. Význam správného dýchání, typy dýchání, dechová opora, držení těla.
Praktická cvičení: individuální a kolektivní, průzkum individuálních hlasových a mluvních předpokladů. (Práce s texty). Zadání úkolů.


II. Výslovnostní norma. Funkce samohlásek a souhlásek v mluveném projevu. Nejčastější chyby ve výslovnosti.
Praktická cvičení: kolektivní a individuální, vzájemné slyšení se. (Použití cvičných artikulačních textů). Zadání úkolů.


III. Rezonace a její využívání, typy rezonací, prostorové cítění.
Praktická cvičení: kolektivní a individuální. (Cvičené texty).


IV. Intonace a její význam v komunikaci. Jednotlivé složky intonace, jejich působení na posluchače. Co + Proč = Jak.
Veřejný projev. Prezentační dovednosti.
Praktická cvičení: individuální, analýza, komentář připravených výstupů.


V. Hlasová hygiena, zacházení s hlasem, vlivy prostředí, hlasové poruchy, řečové vady.

VI. Specifika hlasového projevu a prezentačních dovedností v učitelské praxi.

V případě omezení výuky ve škole bude zveřejněný link na platformu Google Classroom + Meet, kde budou semináře probíhat online.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html