SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Evaluation in Biology Education - Didactic tests - MB180P11
Title: Hodnocení ve výuce biologie - didaktické testy
Czech title: Hodnocení ve výuce biologie - didaktické testy
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, C [HT]
Capacity: 18
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Explanation: Výuka v ZS 2022/2023 bude zahájena 3.10.2022Probíhat bude prezenčně.od 2023/24 nahrazeno MB180C52
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Is incompatible with: MB180C52
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Věra Čížková, CSc. (01.10.2020)

Evaluation and its importance in education - positive and negative type of evaluation. Tests and procedures for human life - genesis. Didactic tests - basics types, characteristics and importance. Classification of test items, specification of tests, standardization.
Planning and structure of the test, methodology of statistical process. Evaluation of student performance in didactic tests.


Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Věra Čížková, CSc. (30.09.2021)

I.

Kalhous, Z., Obst, O. (2002) Školní didaktika, Portál

Průcha Jan (1996) Pedagogická evaluace, MU Brno

Vašátková, J. (2006) Úvod do autoevaluace školy, UP v Olomouci

 

 II.

Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků, (2005), Grada

Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. (2008) Školní hodnocení žáků a studentů, Portál

Slavík, J. (1999) Hodnocení v současné škole,  Portál

Laufková, V. (2017) Formativní hodnocení v praxi české základní školy. Pedagogika, roč. 67, č. 2, 2017, s. 126–146

Starý, K., Laufková, V. a kol. (2016) Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Kratochvílová, J.(2011) Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, 2011, MSD

Čechová B. (2009) Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků.  Praha: Portál. 120 s.

Novotná, K., Krabsová, V. (2013). Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika, 63, (3), 355−371.

 

 III.

Hniličková, J., Josífko, N., Tuček, A. (1972) Didaktické testy a jejich statistické zpracování, SPN n. p., Praha 1972

Hrabal V., Lustigová, Z., Valentová, L. (1992) Testy a testování ve škole, Středisko vědeckých informací pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, Praha 1992

Chráska, M.: (1999) Didaktické testy, Paido-edice pedagogické literatury, Brno 1999

Jeřábek, O., Bílek, M. (2010) Teorie a praxe tvorby didaktických testů, Olomouc 2010 (http://zvyp.upol.cz/publikace/bilek_jerabek.pdf)

 

IV.

Mandíková, D., Houfková, J. Čížková, V., Čtrnáctová, H., Řezníčková, D. (2012)

Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Podnázev: Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Česká školní inspekce 2012, 133 s. ISBN 978-80-905370-1-9.

Hejný, M. a kol. (2011)  Matematické a přírodovědné úlohy pro 1. stupeň. UVI.

Spurná, M. (2019). Analýza stavu hodnocení výsledků žáků v ČR a v zahraničí. Podkladová studie, NUV.

Blažek, R. a kol. (2019) Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PISA, Česká školní inspekce

 

 V.

https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Publikace/PISA_2018_country_note.pdf

http://www.pedagogicke.info/2019/12/csi-vysledky-ceskych-zaku-v-pisa-2018.html

https://www.csicr.cz/getattachment/cz/Dokumenty/Publikace/Ulohy-pro-rozvoj-prirodovedne-gramotnosti/Ulohy_pro_rozvoj_prirodovedne_gramotnosti.pdf

https://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/VVV/VYUZITI-VYSLEDKU-VYZKUMU-PRO-PODPORU-SKOL-A-JEJICH/matem-a-prirod-ulohy-pro-1-stupen-publikace.pdf

https://www.csicr.cz/getattachment/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/TIMSS/Uvolnene-testove-ulohy/Uvolnene-ulohy-z-TIMSS-2015/Publikace-k-uvolnenym-uloham-TIMSS-2015_web1.pdf

https://perpetuum.cz/2020/03/jak-zvladnout-vyuku-po-uzavreni-skol-tipy-na-online-aplikace/

 

 

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (02.09.2022)

Pro udělení zápočtu bude požadováno: 

  • 80% docházka
  • průběžná skupinová práce, tj. zpracování vybraného tematického okruhu - konceptuální rámec, návrh testových otázek a jejich validace
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (02.09.2022)

Vzhledem k současným cílům výuky, mezi které patří i snaha rozvinout kompetence učitelů pro distanční výuku, budou u jednotlivých vybraných témat naznačeny cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u budoucích učitelů (i jejich žáků) formou zaměření se na specifika distanční komunikace. Pozornost bude věnována rozdílným přístupům k hodnocení žáků a výsledkům jejich práce při využívání distanční a prezenční výuky. Upozorněno bude také na úskalí ale i výhody distančního způsobu hodnocení a na možnosti, jak se vyhnout zbytečným problémům.

Časový harmonogram s odkazem na výukové materiály a podrobnější strukturaci obdrží studenti po definitivním zápisu do SISu.

Okruhy

  1. Hodnocení žáků, jeho funkce, typy, současné trendy
  2. Formy hodnocení; požadavky na hodnocení
  3. Vyhodnocování práce žáků pomocí kritérií;
  4. Chyby a objektivita hodnocení
  5. Didaktické testy - vlastnosti, význam, klasifikace testu
  6. Didaktické testy - typy položek, srovnání, příklady, klady, zápory
  7. Didaktické testy - hodnocení testů, analýza položek a chyb
  8. Plošné ověřování výsledků výuky - uzlové body studia, maturitní zkouška, postavení biologie
  9. Výzkum TIMSS a PISA, specifika úloh, problémy českých žáků
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html