SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic of Biology - MB180P01
Title: Didaktika biologie
Czech title: Didaktika biologie
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Explanation: Výuka předmětu začíná 6.10.2021. Vzhledem k nařízení kriz. štábu PřFUK,bude výuka probíhat v rozvrhovaném čase částečně online (Google Meet/Classroom).Bližší informace k zápisu do Classroom viz Anotace níže.
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Is incompatible with: MB180C33
Is complex co-requisite for: MB180C17, MB180C34
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)
For more details, see the course MB180C33, which secures the course.

Selection, structuration and transformation of the curriculum of biology into educational content of elementary and secondary schools: According to Ministry of Education; Methods and organization of educational methods; verification and evaluation of the results of education at elementary and secondary schools; creation of didactics tests and evaluation criteria's; progress in modernization of technical equipments for biology education; development of didactic software's.

Practical exercises.


Literature - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)

Altmann, A. : Metody a zásady ve výuce biologie. SPN: Praha 1975.
Altmann, A. : Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha 1975.
Hrabal, V. a kol. : Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha 1994.
Petty, G. : Moderní vyučování. Portál:Praha 1996.
Průcha, J. : Pedagogická evaluace. MU: Brno 1996.
Skalková, J. : Obecná pedagogika. ISV: Praha 1999.
Švecová, M. a kol. : Cvičení z didaktiky biologie I. Karolinum: Praha 2000.
Švecová, M. : Teorie a praxe zařazení školních projektů ve výuce přírodopisu, biologie a
ekologie. Karolinum: Praha 2001.
Standard základního vzdělávání
Standard čtyřletého gymnázia
Osnovy pro gymnázia
Vzdělávací programy : Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Národní program rozvoje vzdělávání ( Bílá kniha)
Státní program EVVO
Učebnice přírodopisu pro základní školy
Učebnice biologie pro střední školy

https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/

http://www.nuv.cz/eqavet/online-vzdelavani

https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/

https://www.facebook.com/prirodovedci.cz/

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (14.10.2020)

Blíže viz předmět MB180C33, kterým je předmět zajišťován.

--

- ústní zkouška - viz info u předmětu MB180C33

- dle nařízení KŠ PřFUK a v souladu s epidemiologickými optařeními, která budou aktuální v době termínu zkoušky, bude zkouška ústní, či přes online rozhraní (Google Meet/Classroom, kam se studenti hlásí pomocí domény natur.cuni.cz).

Studenti se zapisují ke zkoušce na vybraný termín a čas dle info v SIS či online platformě využívané pro výuku.


- písemná práce dle výběru: didaktický test s využitím různých typů položek, návrh monotematické exkurze, návrh komplexní exkurze s využitím chráněných území, recenze vybrané učebnice s využitím SWOT analýzy aj.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)

Blíže viz předmět MB180C33, kterým je předmět zajišťován.

--

1. Vymezení předmětu didaktika biologie , oborová didaktika
návaznosti na pedagogiku, psychologii, biologické vědní disciplíny

2. Učební dokumenty , vzdělávací programy
učební plány a osnovy pro výuku přírodopisu na ZŠ a SŠ , zařazení přírodopisu ve
vzdělávacích programech na ZŠ, specifika jednotlivých vzdělávacích programů ve vztahu
k přírodním vědám
Přírodovědné vzdělávání v rámci EU
národní a školní kurikulum, nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů ( integrace,
projekty, tvorba širších oblastí nadřazených předmětům, přírodní vědy a jejich výuka ve
státech EU)

3. Cíle výuky přírodopisu a biologie na různých stupních a typech škol
klasifikace cílů , stanovení výchovně vzdělávacího cíle, Magerova metoda

4. Učebnice pro výuku přírodopisu na základní škole a na gymnáziu,
funkce, strukturní prvky, seznamy učebnic schválených MŠMT ČR, schvalovací doložka,
recenze učebnic, hodnocení obsahu učiva v učebnicích s využitím různých kriterií,
specifika jednotlivých řad, učebnic, strukturace učiva

5. Vyučovací metody
přehled a příklady jejich využití ve výuce biologie vzhledem ke specifikům různých
věkových kategorií žáků, návaznosti především na psychologii a pedagogiku, motivace
žáků

6. Vyučovací metody aktivizující žáky
zařazení problémových metod - pozorování a pokus, autodidaktické metody - práce
s pracovními listy a sešity, populárně vědeckou literaturou, určovacími klíči, atlasy

7. Klasické a moderní vyučovací prostředky
nástěnný obraz (ukázky , kritéria pro výběr tohoto typu pomůcek) , folie
přírodniny, herbáře, lihové preparáty, vycpaniny, využití multimédií

8. Vytváření pojmů a biologický nákres
induktivní a deduktivní způsob, alternativní přístupy k vytváření pojmů, zásady při
jejich tvorbě (nadřazenost, souřadnost, podřazenost), pojmová nejednotnost v používání
pojmů v učebnicích, nákres , typy nákresu, zařazení ve výuce, náčrtníky používané
v biologii

9. Příprava na vyučovací hodinu
metodické pokyny ke zpracování přípravy, ukázky konkrétního rozpracování VH pro
úroveň ZŠ a SŠ



10. Problémové úlohy a jejich zařazení v přírodopise a v biologii
východiska tvorby problémových úloh , jejich třídění a využití ve výuce, příklady
problémových úloh a jejich uplatnění při výuce různých biologických oborů

11. Hodnocení výsledků výuky biologie
kvalitativní a kvantitativní hodnocení žáků ve vztahu k výuce biologie, didaktický test -
varianty a typy testů, teorie a praxe tvorby testových položek, zpracování a interpretace
výsledků testů a uplatnění při hodnocení výsledků výuky v biologii, mezinárodní
programy TIMSS a PISA

12. Výchova ve výuce biologie
složky výchovy z hlediska cílů, zdravý životní styl, protidrogová prevence
Environmentální (ekologická) výchova a vzdělávání
vymezení pojmů : ekologie, životní prostředí, ochrana přírody,
environmentální aspekty v učivu biologie a způsoby jejich zařazení ve výuce,
ekologicky orientované ZŠ, ekologické projekty, centra ekologické výchovy
nejnovější trendy v mezinárodní environmentální výchově, soutěže v oblasti EV

13. Organizační formy výuky přírodopisu a biologie
VH, laboratorní práce, seminář z biologie, praktická cvičení a exkurze (charakteristika,
zařazení, příklady), skupinové vyučování, didaktické hry, školní projekty, Biologické
soutěže a možnosti uplatnění tvůrčí činnosti žáků základních a středních škol

14. Specifika výuky geologických věd
historie a současnost výuky geologických věd na ZŠ a SŠ, odlišnosti od věd biologických,
specifické vyučovací prostředky , příklady motivace žáků

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html