SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic tests in Biology Education - MB180C52
Title: Didaktické testy ve výuce biologie
Czech title: Didaktické testy ve výuce biologie
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, C [HT]
Capacity: 19
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Explanation: nahrazuje MB180P11
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Incompatibility : MB180P11
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (09.06.2023)
Předmět je zaměřen na problematiku didaktických testů. Věnuje pozornost porozumění jejich teoretickým východiskům (klasická teorie testů a Item Response Theory), možnostem jejich validace a interpretace. Důraz je kladen na rozvoj schopnosti samostatné tvorby školních testů a jejich vyhodnocování.

Otázky spojené s rolí testů ve vzdělávání jsou dále diskutovány v národním a mezinárodním kontextu a etablovanými mezinárodních výzkumy přírodovědné gramotnosti.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (09.06.2023)

Problematika školního hodnocení

  • Kalhous, Z., Obst, O. (2002) Školní didaktika, Portál
  • Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků, (2005), Grada
  • Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. (2008) Školní hodnocení žáků a studentů, Portál
  • Slavík, J. (1999) Hodnocení v současné škole,  Portál
  • Laufková, V. (2017) Formativní hodnocení v praxi české základní školy. Pedagogika, roč. 67, č. 2, 2017, s. 126–146
  • Starý, K., Laufková, V. a kol. (2016) Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
  • Kratochvílová, J.(2011) Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, 2011, MSD

 Teorie testů

  • Chráska, M.: (1999) Didaktické testy, Paido-edice pedagogické literatury, Brno 1999
  • Jeřábek, O., Bílek, M. (2010) Teorie a praxe tvorby didaktických testů, Olomouc 2010 (http://zvyp.upol.cz/publikace/bilek_jerabek.pdf)
  • https://shiny.cs.cas.cz/ShinyItemAnalysis/ 

Mezinárodní testy

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (09.06.2023)

Pro udělení zápočtu bude požadováno: 

  • 80% docházka
  • průběžná skupinová práce, tj. zpracování vybraného tematického okruhu - konceptuální rámec, návrh testových otázek a jejich validace

Průběžné informace a komunikace probíhají v příslušném kurzu Google Classroom.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (09.06.2023)

Okruhy:

  • Hodnocení žáků, jeho funkce, typy, současné trendy
  • Formy hodnocení; požadavky na hodnocení
  • Vyhodnocování práce žáků pomocí kritérií;
  • Chyby a objektivita hodnocení
  • Didaktické testy - vlastnosti, význam, klasifikace testu
  • Didaktické testy - typy položek
  • Didaktické testy - cutscore, klasifikační schéma
  • Didaktické testy - položková analýza
  • Didaktické testy - CTT a IRT teoretický rámec
  • Plošné ověřování výsledků výuky - uzlové body studia, maturitní zkouška, postavení biologie
  • Výzkum TIMSS a PISA, specifika úloh, problémy českých žáků

V průběhu výuky jsou opakovaně používány anglicky psané odborné podklady – články, ukázky konceptuálních rámců, testových otázek ap. Pro analýzu testových položek je používána anglickojazyčná aplikace ShinyItemAnalysis.

U vybraných témat budou naznačeny cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u budoucích učitelů (i jejich žáků) formou zaměření se na specifika distanční komunikace. Pozornost bude věnována rozdílným přístupům k hodnocení žáků a výsledkům jejich práce při využívání distanční a prezenční výuky. Upozorněno bude také na úskalí ale i výhody distančního způsobu hodnocení a na možnosti jejich administrace (online testy a hodnocení).

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html