SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practice in Didactics of Biology and Science - MB180C34
Title: Cvičení z didaktiky biologie a přírodopisu
Czech title: Cvičení z didaktiky biologie a přírodopisu
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Is provided by: MB180C49
Explanation: pro nově zapsané studenty bude nahrazen MB180C49
Guarantor: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Co-requisite : {At least one of the following subjects: MB180C33, MB180P01.}
Annotation -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2023)
During the semester each student will try to prepare and subsequently also teach a specific biology lesson, in the framework of the so-called micro-teaching, and thanks to the feedback of his/her classmates and the teacher gain valuable experience with possible guidance and preparation of teaching; we will learn how to use the most common teaching methods, techniques and strategies, as well as the less common ones, suitable for biology lessons at secondary school; we will get acquainted with the preparation for the lesson of biology the implementation of teaching management at secondary schools; discuss textbooks approved by the Ministry of Education of the Czech Republic for teaching biology at secondary schools.
Aim of the course - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (22.04.2012)

Cílem předmětu je přiblížit na základě ukázek vyučovacích hodin, jak lze koncipovat výuku biologie a přírodopisu na střední a základní škole.

Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (22.04.2012)

Cvičení k přednášce Aktuální otázky ve výuce biologie,

Literature -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2023)

Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.

Čapek, R.: Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada: Praha, 2015.
Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994.
Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002.
Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996.
Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999.
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.
Standard základního vzdělávání
Standard čtyřletého gymnázia
Osnovy pro gymnázia
Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha)
Státní program EVVO
Učebnice přírodopisu pro základní školy
Učebnice biologie pro střední školy

Strategi 2030+

RVP ZV, RVP G - Educational Frameworks

Requirements to the exam -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2023)
max. 2 absence
presentation of a part of the lesson (hereinafter referred to as VH) on a selected biological topic
reflection shown by VH
worksheet (10 items), written test (5 items for group A and 5 items for group B) and preparation for the lesson presented in electronic form (on Moodle)
Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2023)

Předmět navazuje na přednášku Didaktika biologie a přírodopisu.

Ve vztahu k přednášce Didaktika biologie a přírodopis budou dále prohlubovány všechny aspekty učitelské profese, se kterými se setkáváme ve školní praxi, tedy pedagogické, psychologické a didaktické.

Vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii. Zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuku – kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků.

Přes vzdělávací obor biologie/přírodopis se mj. posílí se porozumění základním konceptům přírodovědného vzdělávání, jakými jsou např. přírodovědná gramotnost, vědecké myšlení a uvažování, prekoncepty a miskoncepce v přírodovědném vzdělávání; zároveň bude diskutována aplikace vhodných didaktických přístupů v souvislosti s prezentovaným tématem mikrovyučování.

V průběhu semestru si každý student vyzkouší zvládání řízení třídy s ohledem na její heterogenní charakter – budou diskutovány jak individuální potřeby jednotlivých žáků, tak i třídy jako dynamického celku, včetně pohledu na možné potřeby dívek vs. chlapců či věk v průběhu nižšího i vyššího sekundárního vzdělávání.

Každý student připraví a následně také odučí konkrétní ukázku vyučovací hodiny biologie/přírodopisu, v rámci tzv. mikrovyučování; tímto na základě vlastní zkušenosti a díky zpětné vazbě spolužáků i vyučujících získá zkušenost s vedením třídy v bezpečném prostředí „třídy“ svých spolužáků, upevní dovednosti spojené s plánováním a přípravou na vyučovací hodinu, rozhodováním nad potřebným materiálním didaktickým zázemím a využíváním adekvátních a dostupných digitálních technologií při plánování výuky.

Součástí mikrovyučování je také návrh hodnocení s akcentem na nezbytnost porozumět roli formativního hodnocení žáků ve výuce a způsobům jeho aplikace.

Na ukázkách z učiva biologie/přírodopisu se seznámíme s používáním nejrůznějších vyučovacích aktivizačních metod, forem, technik a strategií; analyzujeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu.

Na konci semestru tak bude každý student podpořen v tom, aby nalézal ve své budoucí praxi taková řešení školních situací, která budou adekvátní dané situaci, a to nejen z didaktického, ale i pedagogicko-psychologického hlediska, a kriticky zvládal tyto situace reflektovat.

Seznam probíraných témat:

Kurikulární dokumenty, vč. Učebnic ZŠ a SŠ – jejich konstruktivní kritika a analýza

Metody kritického myšlení a význam čtenářské gramotnosti v přírodovědném vzdělávání

Příprava na VH – s ohledem na timing, (aktivizační vs. tradiční) metody, formy, individuální vs. kooperativní tendence, skupinovou dynamiku apod. – pro potřeby mikrovyučování

Kompetence učitele – ve vztahu k výběru učiva, řízení (managementu) heterogenní třídy, potřeb dívek vs. chlapců i věku žáků, mimoškolních aktivit apod.

Formativní hodnocení

Mezinárodní hodnocení žáků v přírodovědných předmětech

Sylabus, včetně použitých metodických postupů, byl inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093,

financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.

 

Doporučená literatura vedle vznikajících publikací z projektu viz seznam literatury.

Entry requirements - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2023)

Pro bc. studenty učitelských oborů Bi je vstupním požadavkem absolvování přednášky z Didaktiky Bi a Př (přednášku si bc. studenti učitelství zapisují v ZS a cvičení poté v LS).

Vstupním požadavkem pro Mgr. a DPS-studenty je včasný zápis do kurzu, aby student předešel případným absencím.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html