Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2023)
During the semester each student will try to prepare and subsequently also teach a specific biology lesson, in the framework of the so-called micro-teaching, and thanks to the feedback of his/her classmates and the teacher gain valuable experience with possible guidance and preparation of teaching; we will learn how to use the most common teaching methods, techniques and strategies, as well as the less common ones, suitable for biology lessons at secondary school; we will get acquainted with the preparation for the lesson of biology the implementation of teaching management at secondary schools; discuss textbooks approved by the Ministry of Education of the Czech Republic for teaching biology at secondary schools.
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2023)
Předmět navazuje na přednášku Didaktika Biologie a Přírodopisu
V průběhu semestru si každý student vyzkouší připravit a následně také odučit konkrétní vyučovací hodinu biologie/přírodopisu, v rámci tzv. mikrovyučování a díky zpětné vazbě spolužáků i vyučující získá cenné zkušenosti s možným vedením a přípravou výuky; na ukázkách z učiva biologie/přírodopisu se seznámíme s používáním nejrůznějších vyučovacích metod, technik a strategií; seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ; probereme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu; zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuku - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků; zaměříme se i na kompetence učitele přírodovědných oborů včetně praktických ukázek způsobů jejich rozvoje, způsoby hodnocení přírodovědného vzdělávání ve výuce – metody, s akcentem na formativní hodnocení včetně ukázek. Vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii.
Předmět byl inovován v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.
Aim of the course - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (22.04.2012)
Cílem předmětu je přiblížit na základě ukázek vyučovacích hodin, jak lze koncipovat výuku biologie a přírodopisu na střední a základní škole.
Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (22.04.2012)
Cvičení k přednášce Aktuální otázky ve výuce biologie,
Literature -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2023)
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.
Čapek, R.: Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada: Praha, 2015. Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002. Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999. Standard základního vzdělávání Standard čtyřletého gymnázia Osnovy pro gymnázia Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) Státní program EVVO Učebnice přírodopisu pro základní školy Učebnice biologie pro střední školy
Strategi 2030+
RVP ZV, RVP G - Educational Frameworks
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2023)
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.
Čapek, R.: Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada: Praha, 2015. Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994. Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002. Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999. Standard základního vzdělávání Standard čtyřletého gymnázia Osnovy pro gymnázia Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) Státní program EVVO Učebnice přírodopisu pro základní školy Učebnice biologie pro střední školy
Strategi 2030+
"Metodika pro rozvoj didaktických kompetencí studentů v přírodovědných oborech" - publikace připravená v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. https://drive.google.com/file/d/1VtrFTDb_N4DN6zp0DheryxI4VYUk_6y9/view?usp=share_link
"Metodika hodnocení žáků v přírodovědných předmětech" s ukázkami konkrétních příkladů. Publikace připravená v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. https://drive.google.com/file/d/1Qkn1KYkZbcDPbGpF_TYIyRxZogm-ji1J/view?usp=share_link
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2023)
max. 2 absence presentation of a part of the lesson (hereinafter referred to as VH) on a selected biological topic reflection shown by VH worksheet (10 items), written test (5 items for group A and 5 items for group B) and preparation for the lesson presented in electronic form (on Moodle)
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (14.02.2024)
aktivní účast na cvičení a plnění průběžných úkolů (povoleny max. 2 absence)
kompletní písemné zpracování přípravy VH na vylosované téma (odevzdat elektronicky) a odučení této VH v rámci mikrovyučování
pracovní list (A4) k tématu
didaktický test k tématu
Požadavky platí i pro případ on-line výuky (alternativou osobní přítomnosti bude v tomto případě přítomnost na týdenních on-line setkáních přes platformu Google Classroom viz kurz "Cvičení z didaktiky Bi a Př", kód kurzu: zadán na úvodní hodině - dle rozvrhu paralelky; zadání a odevzdávání průběžných úkolů k jednotlivý tématům bude probíhat také přes tuto platformu).
Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2023)
Předmět navazuje na přednášku Didaktika biologie a přírodopisu.
Ve vztahu k přednášce Didaktika biologie a přírodopis budou dále prohlubovány všechny aspekty učitelské profese, se kterými se setkáváme ve školní praxi, tedy pedagogické, psychologické a didaktické.
Vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii. Zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuku – kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků.
Přes vzdělávací obor biologie/přírodopis se mj. posílí se porozumění základním konceptům přírodovědného vzdělávání, jakými jsou např. přírodovědná gramotnost, vědecké myšlení a uvažování, prekoncepty a miskoncepce v přírodovědném vzdělávání; zároveň bude diskutována aplikace vhodných didaktických přístupů v souvislosti s prezentovaným tématem mikrovyučování.
V průběhu semestru si každý student vyzkouší zvládání řízení třídy s ohledem na její heterogenní charakter – budou diskutovány jak individuální potřeby jednotlivých žáků, tak i třídy jako dynamického celku, včetně pohledu na možné potřeby dívek vs. chlapců či věk v průběhu nižšího i vyššího sekundárního vzdělávání.
Každý student připraví a následně také odučí konkrétní ukázku vyučovací hodiny biologie/přírodopisu, v rámci tzv. mikrovyučování; tímto na základě vlastní zkušenosti a díky zpětné vazbě spolužáků i vyučujících získá zkušenost s vedením třídy v bezpečném prostředí „třídy“ svých spolužáků, upevní dovednosti spojené s plánováním a přípravou na vyučovací hodinu, rozhodováním nad potřebným materiálním didaktickým zázemím a využíváním adekvátních a dostupných digitálních technologií při plánování výuky.
Součástí mikrovyučování je také návrh hodnocení s akcentem na nezbytnost porozumět roli formativního hodnocení žáků ve výuce a způsobům jeho aplikace.
Na ukázkách z učiva biologie/přírodopisu se seznámíme s používáním nejrůznějších vyučovacích aktivizačních metod, forem, technik a strategií; analyzujeme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu.
Na konci semestru tak bude každý student podpořen v tom, aby nalézal ve své budoucí praxi taková řešení školních situací, která budou adekvátní dané situaci, a to nejen z didaktického, ale i pedagogicko-psychologického hlediska, a kriticky zvládal tyto situace reflektovat.
Seznam probíraných témat:
Kurikulární dokumenty, vč. Učebnic ZŠ a SŠ – jejich konstruktivní kritika a analýza
Metody kritického myšlení a význam čtenářské gramotnosti v přírodovědném vzdělávání
Příprava na VH – s ohledem na timing, (aktivizační vs. tradiční) metody, formy, individuální vs. kooperativní tendence, skupinovou dynamiku apod. – pro potřeby mikrovyučování
Kompetence učitele – ve vztahu k výběru učiva, řízení (managementu) heterogenní třídy, potřeb dívek vs. chlapců i věku žáků, mimoškolních aktivit apod.
Formativní hodnocení
Mezinárodní hodnocení žáků v přírodovědných předmětech
Sylabus, včetně použitých metodických postupů, byl inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093,
financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Doporučená literatura vedle vznikajících publikací z projektu viz seznam literatury.
Entry requirements - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2023)
Pro bc. studenty učitelských oborů Bi je vstupním požadavkem absolvování přednášky z Didaktiky Bi a Př (přednášku si bc. studenti učitelství zapisují v ZS a cvičení poté v LS).
Vstupním požadavkem pro Mgr. a DPS-studenty je včasný zápis do kurzu, aby student předešel případným absencím.