SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of biology and Science - MB180C33
Title: Didaktika biologie a přírodopisu
Czech title: Didaktika biologie a přírodopisu
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Incompatibility : MB180P01
Is co-requisite for: MB180C49
Is complex co-requisite for: MB180C17, MB180C34
Annotation -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (15.09.2021)
The current academic year will be taught partly online in the Google Meet / Google Classroom environment due to the order of the PřFUK crisis staff and in accordance with epidemiological measures; scheduled time will be used.

During the semester, we will learn to use the most common teaching methods, techniques and strategies suitable for biology lessons, we will examine their advantages and disadvantages and evaluate their contribution to the practice of a biology teacher;
we will get acquainted with the preparation for the lesson of biology, the implementation of teaching management secondary schools;
we will remember textbooks approved by the Ministry of Education of the Czech Republic for teaching natural history / biology at primary and secondary schools;
clarify terms: curriculum, learning task, teaching aids, etc .;
we will present the current situation of the Czech education system, the needs of education reform and the meaning of FEP (FEP = Framework Educational Program) for elementary and grammar schools;
we will look at strategical and curricular documents in the Czech Republic and the EU;

we will evaluate the position of the teacher in the 21st century and the importance of the teaching profession, online education and distance learning - the teacher's competence for distance learning as a supplement to full-time teaching and education of pupils;

we define the teacher-pupil relationship and teacher communication in relation to pedagogy and psychology;
last but not least, we will discuss the assessment of pupils' achievements and the assessment of science subjects both internationally and within the Czech Republic.
Aim of the course - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (27.09.2011)

Cílem přednášky je:

  • být srozumitelným a praktickým rádcem budoucím učitelům - studentům učitelství v kombinaci s biologií,
  • uvést je do problematiky vedení výuky hodin přírodopisu a biologie na ZŠ a SŠ,
  • na konkrétních příkladech vyhodnotit smysl a funkci využívání jednotlivých výukových metod a forem v hodinách biologie a přírodopisu,
  • a v neposlední řadě diskutovat problematiku RVP a tvorby ŠVP.

Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (22.04.2012)

Přednáška pro studenty učitelství biologie.

Literature -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)

Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.

Belz H. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.

Čapek, R.: Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, 2015.

Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011.

Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994.
Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002.
Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996.
Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999.
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.

Educational Framework for Promary school

Educational Framework for Grammar school

Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola

Osnovy pro gymnázia
Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha)
Standard základního vzdělávání
Standard čtyřletého gymnázia

https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/

http://www.nuv.cz/eqavet/online-vzdelavani

https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/

https://www.facebook.com/prirodovedci.cz/

Requirements to the exam -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)

Type of examination - oral
Preparation time - 30 minutes
Expected testing time - 30 minutes

Students enroll for the exam for a selected date and time.

The exam:

- essay in the range of 6-10 pages (font size Times New Roman 12; 1.5 line spacing; page margins normal, ie top / bottom / left / right = 2.5 cm / 2.5 cm / 2.5 cm / 2,5cm) on a topic based on thematic areas, see below, until 15.11.2020 the topic of the essay sent by the teacher; the essay, including correctly cited literature (sources in Czech and English) will be sent by the teacher no later than 5 working days before the exam date;

- second part of the exam is preparation for lessons (including PP-presentation, worksheet, written work and proposal for group work, didactic games, excursion theme and laboratory work; if worksheet etc. author´s solution needed) on selected biological topics, which the student announces to the teacher by the end of November. The preparation includes the planned course of each phase of the lesson on the selected biological theme, organizational notes (intended aids, natural products or models, links to the website, timetable, theme and aim of the lesson, didactic resources, etc.). During the exam, the student draws a question with a particular teaching method or form, to which the lesson will be adjusted in detail within the preparation time. Preparations are submitted one week before the exam by the teacher or electronically min. 3 working days per email teaching as a word file.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)

Didaktika jako nástroj učitele
- Vymezení předmětu didaktika. Didaktika biologie. Oborová didaktika.
- Proč některé národy nemají didaktiku?
- Didaktika jako exaktní anebo humanitní obor?
- Biologické a evoluční pohledy na učení a vyučování.
________________________________________________________________________
Školská reforma, strategické a kurikulární dokumenty v ČR a EU
- Nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů. "Onlinizace" výuky.
- Výuka přírodovědných předmětů v ČR a vybraných zemí EU.
- Rámcové vzdělávací programy (ZV a G), Školní vzdělávací programy. VÚP.
- Standardy základního a středního vzdělávání. Lisabonský proces, Bílá kniha a další.
________________________________________________________________________
Učivo a jeho struktura
- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe.

- Učebnice pro výuku biologie, přírodopisu.
- Koncepce školy: učební plán, učební osnovy, časově tématický plán - pro výuku přírodopisu na ZŠ a biologie na SŠ.
- Monologické metody. Výklad.
- Umění vysvětlovat.
________________________________________________________________________
Vyučovací metody I
- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ, SŠ + řešení modelových situací, reflexe.

- Přípravu na VH, uspořádání hodiny.
- Rozhodování o: obsahu hodiny, učební činnosti žáka, činnosti učitele.
- Stanovení a vymezování výukového cíle, výchovně-vzdělávacího cíle.
- Vytváření pojmů. Naladění žáka na učení.
________________________________________________________________________
Vyučovací metody II
- Ukázky částí možné vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.

- Přípravu na VH, uspořádání hodiny.
- Volba, účel, předosti a slabiny metod.
- Jak vést třídu.
- Motivace žáků + příklady motivece. Chvála a kritika. Autorita.
- Vztah: učitel - žák.
________________________________________________________________________
Vyučovací metody III
- Ukázky částí možné vyučovací hodiny z učiva přírodopisu / biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.

- Dialogická metoda, diskuse - řízená, panelová; skupinová práce a kooperativní činnosti ve výuce přírodovědných předmětů.
- Týmová výuka. (Didaktické hry).
- Pravidla skupinové práce. Kázeň a řešení problémů.
________________________________________________________________________
Vyučovací metody IV a organizační formy výuky
- Ukázka vyučovací hodiny z učiva přírodopisu/biologie na ZŠ a SŠ, řešení modelových situací, reflexe.

- Projektová výuka a samostatné práce. Proč plánovat projektovou výuku.
- Laboratorní práce. Seminář z biologie. Biologická olympiáda.
- Techniky a strategie používané ve výuce.
________________________________________________________________________
Dáváme učivu biologie/přírodopisu smysl
- Vytváření vlastních příkladů. Mnemotechnické pomůcky.
- Vedení žáka při počátečním procvičování, zpětná vazba.
- Ověřování, zda žáci učivu rozumí. Význam chyb při učení.
- Integrace předmětů. Průřezová témata v přírodovědných předmětech na ZŠ a SŠ.
________________________________________________________________________
Učební úlohy ve výuce přírodopisu/biologie.
- Didaktický test.
Materiální didaktické a vyučovací prostředky
- Zpětný projektor, tabule, interaktivní tabule, modely, materiály přírodniny, tabulky, počítače a jejich využití ve výuce, video a další.
Exkurze
- Vedení exkurzí. Využívání přírodních lokalit ČR v hodinách biologie/přírodopisu.
Ekologie
- Ekologie a životní prostředí. Environmentální výchova. Význam přírody
________________________________________________________________________
Realizace výuky - shrnutí
- Motivace. Oblíbenost předmětů na ZŠ a SŠ.
- Vedení výuky: Zahájení, plynulý průběh VH, tempo.
- Otázky ve výuce. Humor ve výuce.
- Postavení učitele, postavení žáka ve výuce.
- Komunikace ve výuce. Komunikace s rodiči.
- Didaktické zásady.
________________________________________________________________________
Další funkce učitele na škole
- Učitel jako expert, kompetence pro výuku prezenční + kompetence pro distanční výuku.
- Pomáhající profese.
- Učitelovo pojetí výuky. Reflexe.
- "Burnout" a jeho prevence.
- Třídní učitel.
- Klima školy. Školou ovlivnitelné faktory výuky. Možnosti online výuky a distanční výuky.
________________________________________________________________________
Hodnocení
- Účel hodnocení žáků.
- Formativní hodnocení.
- Známkování. Slovní hodnocení. Sumativní hodnocení.
Mezinárodní hodnocení
- PISA, TIMSS
Hodnocení v přírodovědných předmětech v ČR
- Hodnocení po 5. a 9. třídě.
- Maturitní zkoušky, CERAMAT. SCIO. ÚIV.
________________________________________________________________________
Historie výuky přírodovědných předmětů
- Stručný vývoj jednotlivých etap vývoje českého školství.
- Pochopení historického vývoje české základní a střední školy.
Alternativní školy
- Dvě pojetí vzdělávání: Komenský, Dewey.
- Reformní školy 20. a 30. let 20. století.
- Současná situace u nás - školy, systémy, principy.
- Vývoj a uplatnění alternativních myšlenek u nás po roce 1989.
________________________________________________________________________

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html