SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Cross-curricular subjects in the teaching of biology - MB180C32
Title: Průřezová témata ve výuce biologie
Czech title: Průřezová témata ve výuce biologie
Guaranteed by: Department of Biology Education (31-180)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/4, C [DS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Explanation: Z důvodu rodičovské dovolené předmět v akad.roce 2019-2020 nebude vyučován.Předmět se nevyučuje v případě, že se přihlásí 5 a méně studentů.
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.10.2019)
Cross-curricular themes in FEP ZV and FEP G represent areas of current problems of the contemporary world and form a compulsory part of education. The themes are primarily to influence pupils' attitudes, value system and behavior, they are an important formative element of basic education, they create opportunities for the individual placement of pupils and for their mutual cooperation and help to develop the pupil's personality.
Aim of the course - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (27.09.2011)

Cílem předmětu je:

  • seznámení s obsahem konkrétních průřezových témat;
  • hledání a vytváření možností, jak zařadit průřezová témata (dále jen PT) do hodin přírodovědných předmětů, resp. hodin biologie;
  • hodnocení přínosu PT k rozvoji osobnosti žáka;
  • nastínit, jak propojit PT se vzdělávacím obsahem vyučovacího předmětu biologie, příp. dalšími přírodovědnými předměty;
  • a v neposlední řadě na modelových příkladech ukázat konkrétní využití PT v praxi učitele na ZŠ a SŠ.

Literature -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.10.2019)

Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.
Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002.
Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996.
Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999.
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.
Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha)
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP: Praha, 2004.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP: Praha, 2007.
Státní program EVVO
Biology Textbooks for Prmary and Secondary School

Requirements to the exam -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.10.2019)

1. 1 absence - with respect to the commencement of the course only after completion of practical training at basic/secondary school

2. to propose and demonstrate 1 theme for the selected CT for teaching biology at secondary school (and its modification for natural science at primary school) - in the prescribed form that students receive at the first meeting

3. cooperation and group work within the presented activities to selected CT

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html