Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.10.2019)
Cross-curricular themes in FEP ZV and FEP G represent areas of current problems of the contemporary world and form a compulsory part of education. The themes are primarily to influence pupils' attitudes, value system and behavior, they are an important formative element of basic education, they create opportunities for the individual placement of pupils and for their mutual cooperation and help to develop the pupil's personality.
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (27.09.2011)
Průřezová témata reprezentují v RVP ZV a RVP G okruhy aktuálních problémů současného světa a tvoří povinnou součást vzdělávání. Témata mají především ovlivňovat postoje, hodnotový systém a jednání žáků, jsou důležitým formativním prvkem základního vzdělávání, vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka.
Aim of the course - Czech
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (27.09.2011)
Cílem předmětu je:
seznámení s obsahem konkrétních průřezových témat;
hledání a vytváření možností, jak zařadit průřezová témata (dále jen PT) do hodin přírodovědných předmětů, resp. hodin biologie;
hodnocení přínosu PT k rozvoji osobnosti žáka;
nastínit, jak propojit PT se vzdělávacím obsahem vyučovacího předmětu biologie, příp. dalšími přírodovědnými předměty;
a v neposlední řadě na modelových příkladech ukázat konkrétní využití PT v praxi učitele na ZŠ a SŠ.
Literature -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.10.2019)
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975. Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002. Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005. Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996. Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999. Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP: Praha, 2004. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP: Praha, 2007. Státní program EVVO Biology Textbooks for Prmary and Secondary School
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (27.09.2011)
Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.
Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002.
Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996.
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.
Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha)
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. VÚP: Praha, 2004.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP: Praha, 2007.
Státní program EVVO
Učebnice přírodopisu pro základní školy
Učebnice biologie pro střední školy
Requirements to the exam -
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.10.2019)
1. 1 absence - with respect to the commencement of the course only after completion of practical training at basic/secondary school
2. to propose and demonstrate 1 theme for the selected CT for teaching biology at secondary school (and its modification for natural science at primary school) - in the prescribed form that students receive at the first meeting
3. cooperation and group work within the presented activities to selected CT
Last update: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.10.2019)
1. 1 absence - vzhledem k zahájení předmětu až po ukončení praxí v ZS
2. navrhnout a předvést 1 námět ke zvolenému PT pro výuku biologie na SŠ (a jeho úprava pro přírodopis na ZŠ) - a to v předepsané podobě, kterou studenti obdrží na prvním setkání
3. kooperace a skupinová práce v rámci předváděných aktivit k vybraným PT