SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Stress physiology - MB150P96
Title: Fyziologie stresu
Czech title: Fyziologie stresu
Guaranteed by: Department of Physiology (31-152)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:written
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. RNDr. Jiří Novotný, DSc.
Teacher(s): doc. RNDr. Jiří Novotný, DSc.
prof. RNDr. Jiří Pácha, DrSc.
Mgr. Petr Telenský, Ph.D.
doc. RNDr. Jitka Žurmanová, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Daniela Horníková, Ph.D. (28.10.2019)
Please note, the lectures is given in Czech language only.

This course informs about basic concepts regarding stress on both the molecular and organism level and about its phylogenetic and ontogenetic aspects. Students will be informed in detail about stress signaling pathways and about physiological and pathophysiological effects of stress. A great attention will be paid to the role of stress in the development civilization diseases.
Literature -
Last update: RNDr. Daniela Horníková, Ph.D. (28.10.2019)

Sapolsky R.M.: Why Zebras Don't Get Ulcers? (Henry Holt and Company, 2004)

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Daniela Horníková, Ph.D. (07.02.2019)

Předmět je ukončen ústní zkouškou

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Daniela Horníková, Ph.D. (21.02.2019)

1. Úvod do stresu: Definice pojmu stres, koncept allostatické zátěže, podněty působící stres, stres akutní a chronický, význam stresu v evoluci, účinky stresu v různých fázích ontogeneze (raný věk, adolescence, dospělost), psychologické účinky stresu, "hardiness" a individuální a pohlavní rozdíly v odolnosti vůči stresu, koncept hormeze a Yerkes-Dodsonovo pravidlo, epidemiologie onemocnění související se stresem.

2. Stresová signalizace: Funkce osy hypotalamus-hypofýza-nadledviny, sympatická stresová odpověď, stresové hormony (glukokortikoidy, katecholaminy, oxytocin), syntéza a metabolismus glukokortikoidů, glukokortikoidní a mineralokortikoidní receptory a jejich signální cesty, pre-receptorová modulace stresové odpovědi.

3. Metody studia: Behaviorální testy, dexamethasone suppression test, ACTH challenge test, animální modely chronického stresu, stresové markery u člověka.

4. Stres a mozek: Stres a limbický systém, stres a neurogeneze, glukokortikoidy a mozek, mechanismy účinku stresu na učení a paměť.

5. Stres a metabolismus: Účinky glukokortikoidů na periferní orgány (kosterní svalovina, tuková tkáň, játra), fyzická aktivita a stres, stres a mobilizace energetických zdrojů, stres a poruchy příjmu potravy, stres a příjem potravy, stres a obezita, stres a metabolický syndrom, stres ve světle moderních stravovacích návyků (kofein, tuky, cukry, sůl).

6. Stres a imunitní systém: Infekční onemocnění, stres a zánět.

7. Stres na buněčné úrovni: Oxidativní stres, tepelný stres, působení toxinů, buněčné reparační mechanismy, antioxidační enzymy a chaperony, buněčný stres a stárnutí organismu.

8. Poruchy a onemocnění I: Význam stresu v těhotenství, placentální glukokortikoidní bariéra, fetální programování, intrauterinní retardace růstu.

9. Poruchy a onemocnění II: Glukokortikoidní signalizace v myokardu, stres a kardiovaskulární onemocnění.

10. Poruchy a onemocnění III: Stres a deprese, úzkostné poruchy, neurodegenerace, schizofrenie, PTSD, význam raného stresu pro onemocnění v pozdějším věku, epigenetické změny související se stresem a jejich heritabilita.

11. Praktická demonstrace pro redukci stresu: Statická a dynamická meditační učení (shine a lhagtong).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html