Last update: doc. RNDr. Daniel Rösel, Ph.D. (01.08.2013)
The course provides a working knowledge of biochemistry, focusing on practical aspects of the field. It covers basic biochemical techniques used in modern experimental biology, e.g. chromatography, spectrophotometry, and electrophoresis applied to the analyses of lipids, carbohydrates, proteins and enzymes in various biological materials. Students are given the opportunity to perform simple biological experiments independently. General outline for each experiment: The introduction - is organized as interactive seminar to update the theoretical background and practice biochemical computations. The experiment - is carried out by students independently (2 in a group). The analysis and presentation of data - written report is prepared by the students. The discussion - interactive seminar to evaluate results and discuss problems. Examples of experiments: 1) Determination of glycogen levels in the mouse liver after starvation. 2) Isolation of recombinant protein, SDS-PAGE electrophoresis. 3) Quantitative analysis of erythrocytes phospholipids in ruminant and non-ruminant mammals.
Last update: doc. RNDr. Daniel Rösel, Ph.D. (01.08.2013)
Praktikum z biochemie pro učitele je určeno studentům Biologie se zaměřením na vzdělávání, a to zejména kombinacím Biologie - Matematika, Biologie - Geologie, Biologie - Tělesná výchova a Biologie - Zeměpis. Cílem praktika je ukázat jakými metodami lze studovat vlastnosti některých biologicky významných sloučenin (lipidů, sacharidů, proteinů a enzymů v biologických materiálech). Studenti se seznámí se základními technikami práce v experimentálně-biologické laboratoři a zvládnou důležité biochemické metody jako chromatografii, spektrofotometrii či elektroforézu proteinů. Studenti se učí zvládnout biologický experiment - od začátku jeho plánování až k jeho vyhodnocení a formulaci závěrů v protokolu. Úlohy jsou koncipovány tak, aby po určitém zjednodušení je mohli budoucí učitelé využít při praktické výuce na škole. Podmínkou úspěšného zvládnutí experimentů je, aby se posluchači před vstupem do praktika seznámili s teoretickým základem každé úlohy.
Další informace o Praktiku a zápis do jednotlivých kurzů jsou na serveru Moodle (http://dl2.cuni.cz/).
Literature -
Last update: doc. RNDr. Daniel Rösel, Ph.D. (01.08.2013)
Lehninger. Principles of Biochemistry, 3rd edition (2000), ISBN 1-57259-153-6, Nelson, D.L., Cox, M.M. Worth Publishers, New York
Voet, D. and Voet, J.: Biochemistry. 3rd ed. (2004), ISBN 0-471-19350-x, John Wiley & Sons, Inc.
Last update: doc. RNDr. Daniel Rösel, Ph.D. (01.08.2013)
O. Nováková, M. Kalous, P. Folk: Návody k praktiku z biochemie pro biology (2004), Karolinum, ISBN 80-246-0880-4
Lehninger. Principles of Biochemistry, 3rd edition (2000), Nelson, D.L., Cox, M.M. Worth Publishers, New York, ISBN 1-57259-153-6
Voet, D. and Voet, J.: Biochemistry. 3rd ed. (2004), John Wiley & Sons, Inc., ISBN 0-471-19350-x
Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. RNDr. Daniel Rösel, Ph.D. (09.11.2011)
Podmínky pro získání zápočtu:
1. Absolvování úvodní přednášky
2. 100% účast na všech úlohách
3. Odevzdání protokolů vyhovujících požadavkům nejpozději do začátku letního semestru
Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Daniel Rösel, Ph.D. (24.02.2021)
Příklady experimentů: 1) Stanovení koncentrace glykogenu v játrech krysy po hladovění: cílem úlohy je izolovat a stanovit glykogen v játrech krysy. Bude porovnáván obsah glykogenu v játrech dvou jedinců, krysy normálně krmené a krysy krátkodobě hladovějící. Glykogen bude oddělen od mono- a oligosacharidů a hydrolyzován v kyselém prostředí. Výsledná glukóza bude stanovena spektrofotometricky s využitím enzymatického testu. 2) Izolace rekombinantního proteinu, elektroforéza SDS-PAGE: cílem úlohy je izolovat GST-fúzní protein (14-3-3 nebo beta-galaktozidázu) z bakteriální kultury Escherichia coli. Rekombinantní GST-fúzní protein bude izolována z bakteriální kultury E. coli pomocí afinitní chromatografie a následně bude kvalita jednotlivých kroků purifikace ověřena pomocí elektroforézy SDS-PAGE. 3) Fosfolipidy v biologických membránách: cílem úlohy je porovnat výrazně odlišné zastoupení fosfolipidů v membránách erytrocytů přežvýkavých a nepřežvýkavých savců. Fosfolipidy budou rozděleny do základních skupin pomocí chromatografie na tenké vrstvě a relativní zastoupení vybraných fosfolipidových druhů bude stanoveno kvantitativně pomocí denzitometrické analýzy obrazu.
Registration requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Daniel Rösel, Ph.D. (01.08.2013)
Zápis na úvodní přednášku a zápis do turnusů probíhá elektronicky na serveru MOODLE (http://dl2.cuni.cz/). Kurz samotný najdete v nabídce: Přírodovědecká fakulta, Sekce biologie, Katedra buněčné biologie, PBB.