SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social Ethics I - LPSY39
Title: Sociální etika I.
Guaranteed by: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Is provided by: L0055
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D.
Mgr. Sylvie Stretti, Ph.D.
Mgr. Barbora Racková
Is co-requisite for: LPSY40
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (04.10.2020)
Sociální etika I. se zaměřuje na základní přehled obecných přístupů k etice, které jsou využitelné v kontextu sociální práce. Tento úvod má sloužit jako přehled pro snadnější volbu přístupu, který by mohli studentky a studenti volit ve vlastní praxi. Do tohoto základního přehledu budou následně vkládány témata: - Etických kodexů sociální práce - hodnot v kontextu sociální práce a jejich možných střetů a potkávání s hodnotami osobními - dilematům v sociální práci (dle struktury, kterou formuloval Musil) - a konkrétním aplikacím do modelových situací práce s klientkami a klienty VARIANTA DISTANČNÍ PODOBY STUDIA: Setkání budou probíhat skrze MSTeams a to v termínech po vzájemné domluvě zúčastněných v blokové podobě tak, aby byl naplněn stanovený rozsah hodinové výuky. Bloková podoba má zajistit dostatek prostoru pro nacvičování, diskutování a reflexe etických témat v kontextu sociální práce.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)

Předmět je složen z níže uvedených bloků, které jsou (v případě nízkého počtu studentek a studentů) učeny dle individuální domluvy (to platí jak pro situace prezenční, tak distanční výuky).

BLOK 1: Uvedení do tématu a postavení etiky v kontextu sociální práce - co je to etika, morálka, postoje, hodnoty a jak se zachází s etickými teoriemi v kontextu sociální práce oproti etickým a filosofickým disciplinám

BLOK 2: Vybrané etické teorie

BLOK 3: Etické kodex a hodnoty profese

BLOK 4: Duální vztahy pohledem etiky

BLOK 5: Dilemata (struktura L. Musila)

BLOK 6: sociální etika v kontextu sociální práce, intervence do úrovní systémů

BLOK 6: Aplikace do kontextu sociální práce

Výstupem: písemná práce reflektující konkrétní modelovou situaci klienta (a ústní reflexe)

Kritéria: dosažení bodové hranice 65 bodů / 100

Další specifikace jsou uvedeny v ostatních částech elektronické anotace předmětu

Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)

Cílem předmětu je poskytnout studentkám a studentům podněty z kontextu etiky v sociální práci s přihlédnutím k sociální etice, které mohou využít pro:

a) posouzení situace klienta z hlediska etiky

b) posouzení a rozhodnutí možných kroků další práce z hlediska etiky

Důraz je kladen především na aplikace poznatků v kontextu tzv. etického matrix (Akhtar, 2013) v modelových situacích, což by mělo podpořit studentky a studenty v dovednosti reflektovat, které etické teorie jsou pro ně podstatné, jak se potkávají profesionální a osobní hodnoty a aplikovat je na konkrétní situace praxe.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)

Podmínkami zakončení předmětu jsou

  • domluvená účast na společných studijních setkáních, které budou probíhat blokově (v případě distanční formy pomocí ZOOM, či jiné technologie umožňující video-konference)
  • vypracování zápočtové práce, která bude mít podobu reflexe modelové situace klienta a to v oblastech

a) určení legislativního rámce situace a potenciální konflikt s hodnotami profese sociální práce

b) určení dilematu, který je v situaci obsažen

c) návrh postupu práce s ohledem na zvolenou obecnější etickou teorii s přihlédnutím k etickému kodexu a hodnotám sociální práce

d) možný střet osobních hodnot a hodnot sociální práce v modelové situaci

Za každou oblast je možné získat 0 až 25 bodů, minimální bodová hranice pro úspěšné ukončení předmětu je 65 bodů ze 100

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)

Zkouška / zápočet bude probíhat následující formou.

Studentka / student se přihlásí na vypsaný termín v SIS (vždy v pondělí ráno - slouží pouze pro evidenci)

Přihlášeným bude na jejich e-mail (uvedený v SIS) zaslána v tentýž den dopoledne modelová situace z práce s klienty s dopředu známými otázkami k vypracování (naplnění otázek bude průběžně zkoušeno a reflektováno v průběhu semestru)

Přihlášení budou mít 4 pracovní dny na nahrání / odevzdání vypracovaného řešení modelové situace

Po individuální domluvě (s ohledem na očekávaný počet studentek / studentů zapsaných v předmětu) proběhne ústní reflexe vypracované práce.

Zvolený způsob reflektuje praktickou situaci v kontextu sociální práce, kdy v rozestupu mezi jednotlivými setkáními s klienty pracovnice a pracovníci reflektuji (či mohou reflektovat) vhodnost dalších postupů a to nejen z hlediska metod sociální práce, ale také z hlediska eticky sociální práce.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)

ÚVOD A TEORIE ETIKY

Akhtar, F. N. 2013. Mastering Social Work Values and Ethics (část o "matrix" kap. 1), London: Jessica Kingsley Publishers.

Barskym, A. E. 2010. Ethics and Values in Social Work: An Integrated Approach for a Comprehensive Curriculum (kap. 1). Oxford: OUP.

Bell, L., Hafford-Lerchfield, T. 2015. Ethics, Values and Social Work Practice (pouze glosář termínů, 2 strany). NY: Open University Press.

Henriksen, J-O, Vetlsen, A. J. 2000. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert.

Nečasová, M. 2001. Úvod do filozofie a etiky v sociální práce. Brno: MUNI Press.

KODEXY, HODNOTY SOCIÁLNÍ PRÁCE A DUÁLNÍ VZTAHY

Fischer, O., Milfair, R. a kol. 2008. Etika pro sociální práci. Praha: Jabok.

Nečasová, M. 2001. Úvod do filosofie a etiky v sociální práci. Brno: MUNI Press.

Reamer, G. 2003. Boundary Issues in Social Work: Managing Dual Relationships. Social Work, 48(1)

vybrané etické kodexy

DILEMATA:

Musil, L. 2004. Ráda bych Vám pomohla, ale... Brno: Marek Zeman.

Musil, L., Nečasová, M. Zvládání nesourodých očekávání a morální orientace sociálních pracovníků

SOCIÁLNÍ ETIKA

Anzenbacher, A. 2015. Křesťanská sociální etika. Brno: CSDK.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)
  • přednáška
  • diskuse
  • reflexe modelových situací
  • varianty postupů práce a jejich modelové ověřování
  • samostatná práce
Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)

Vstupní požadavky nejsou určeny. Předmět si lze zapsat, pokud je studentka / student studujícím starší akreditace.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html