SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Individual Pedagogical Internship - LPED82
Title: Individuální pedagogická praxe
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2019
Semester: both
E-Credits: 3
Examination process:
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Is provided by: L0269
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Files Comments Added by
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg logolink projektu ThDr. Kateřina Patová
Annotation - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (10.10.2020)
Pedagogická praxe je zaměřena na individuální aktivitu - komplexní poznání výchovně vzdělávací práce ve škole.Tato praxe je realizována ve spolupráci s fakultními školami a jejich učiteli. Stěžejní aktivitou studentů je vlastní pozorování vyučovacího procesu a vlastní výuka na vybrané škole. Další významnou aktivitou jsou pedagogicko-psychologické a didaktické rozbory pozorovaných jevů s významnou oporou o znalosti z pedagogiky, psychologie a zejména didaktiky. Součástí pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí, sebereflexi a systematickému sebehodnocení ve vztahu k učitelské profesi. Studenti vedou pečlivé zápisy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z pozorování a další úlohy, jež se váží k předmětu zakládají do pedagogického deníku či studentského pedagogického portfolia. Kurz podporuje kultivaci osobitého pojetí výuky, které je teoreticky podložené a argumentované (student dovede srozumitelně vysvětlit a zdůvodnit své pojetí práce - proč věci dělá určitým způsobem, jaké si klade cíle, z jakých teoretických zdrojů a zkušeností vlastních i kolegů vychází apod.).
Syllabus - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (11.10.2020)

Hospitace v hodinách fakultního učitele

Případné hospitace v hodinách druhého praktikanta

Vlastní výuka studenta

Analýza vlastních výstupů a hospitovaných hodin s fakultním učitelem a dalším praktikantem

Reflexe výuky dalšího praktikanta

Práce s profesním portfoliem

Součástí seminářů a pedagogických rozborů jsou diskuse na následující témata:

o Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese.

o Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka.

o Hospitace, rozbory, besedy, diskuse, vlastní výuka studenta

o Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny.

o Projektování na různých úrovních práce učitele.

o Hodnocení žáka.

o Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím.

  • ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

logolink:
https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (24.09.2017)

Předložení časového plánu realizace individuální pedagogické praxe VŠ pedagogovi, výběr vhodné fakultní školy na realizaci IP.

Realizace 10 hodin hospitací a náslechů ve výuce , v které bude student pokračovat vlastní výukou ve vybrané škole, pod vedením fakultního učitele.

Vlastní výuka v rozsahu min. 10 vyučovacích hodin na vybrané základní či střední škole.

Zpracování reflexí všech náslechů a vlastních vyučovacích hodin do deníku či portfolia.

Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Proškolení studentů před pedagogickými praxemi

Předložení Pedagogického deníku či Pedagogického portfolia a reflexe ve skupině studentů v závěrečném reflektivním semináři.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (24.09.2017)
Studijní literatura :
Časopisy Pedagogika, Moderní vyučování, Učitelské listy a Učitelské noviny.

Hrabal, V. Jaký jsem učitel. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-635-88.

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.

Skalková, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: PAIDO, 1995. ISBN 80-85931-11-7.

Švec, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PF MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6.

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998

Havlínová, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998

Holt, J. Jak se děti učí. Praha : Strom, 1995

Kalhous, Z., Z. Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2001

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998

Kyriacou, Ch. Klíčové dovednost učitele. Praha : Portál 1996

Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998

Rámcové a školní vzdělávací programy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html