|
|
|
||
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)
|
|
||
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)
1. Období mladé dospělosti: • Charakteristika mladé dospělosti. Proměna kognitivních funkcí, socializace. Morální uvažování a stabilizace vztahu k sociálním normám. • Proměna rolí a mezilidských fztahů. Genderová identita a diferenciace rolí. Profesní role. Partnerství: manželství, nesezdaná soužití, život bez trvalého partnera. • Rodičovství, adaptace na rodičovství, rodina s dětmi. Mateřství bez partnera. Bezdětnost. • Rozvod, osamělý rodič, druhé manželství a jeho charakteristiky. 2. Období střední dospělosti: • Charakteristika střední dospělosti, krize středního věku. • Psychické změny, proměna kognitivních funkcí, proměna emocionality. • Profesní role. • Proměna partnerského vztahu, paralelní partnerské vztahy. • Proměna rodičovské role. Změna vztahu ke starým rodičům. 3. Období starší dospělosti: • Charakteristika starší dospělosti. Tělesné změny. • Psychické změny, proměna kognitivních funkcí a emocionality. • Proměna profesní role. • Proměna partnerského vztahu, proměna vztahu k dospělým dětem, role prarodiče. Proměna vztahu ke starým rodičům a péče o ně, reakce na smrt rodiče. 4. Období raného stáří: • Charakteristika raného stáří. Tělesné změny a jejich subjektivní význam. • Psychické změny, proměna kognitivních funkcí, proměna emocionality, motivace a regulačních funkcí, změny osobnostních vlastností, změny v oblasti socializace. • Odchod do důchodu. • Manželství starších lidí, vztah k dětem a vnukům. 5. Období pravého stáří: • Charakteristika pravého stáří. Tělesné změny. • Proměna psychických funkcí, proměna emocionality, motivace a regulačních funkcí, změny osobnostních vlastností, změny v oblasti socializace. • Zátěž změny způsobu života, osamělost a bezmocnost. Význam víry ve stáří. • Poslední fáze života, umírání a smrt. |
|
||
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)
Požadavky: Podmínkou je splnění 50% docházky a zápočtové povinnosti.
Seminární práce z vývojové psychologie II. Kazuistická studie vývoje profesní role Charakteristika vybraného jedince: ¬ Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho profese, jeho rodinný stav apod. ¬ Mezníky, které byly podle jeho/jejího názoru v jeho životě důležité, zejména ty, co se vztahují k profesi. ¬ Jaký je jeho/její názor na profesi, kterou vykonává: ¬ Jak je s ní spokojený/á, co považuje za pozitivní a co za negativní, co by změnil/a, kdyby to bylo v jeho/jejích silách. ¬ Jaké povolání si přál/a, když byl/a mladý/á, co se mu/jí splnilo a co ne. ¬ V čem by svoje názory z mládí korigoval/a, co by v současnosti viděl/a jinak. Na co by dnes kladl/a větší důraz. ¬ V čem je (nebo byla) pro něho/ni práce důležitá? Jakou potřebu kromě ekonomické nutnosti naplňovala? ¬ Co ze svého profesního života považuje za největší přínos? ¬ Jaký zážitek v jeho/jejím profesním životě byl nejhorší? ¬ V čem si myslí si, že jeho/její profese či spolupracovníci nejvíc ovlivnili jeho/její život. ¬ Co by udělal/a jinak, kdyby bylo možné změnit minulost? Vybral/a by si stejnou profesi nebo ne? ¬ Jaké je jeho aktuální sebehodnocení, myslí si, že se mu/jí v životě vede (nebo vedlo) lépe v soukromém životě nebo v práci? ¬ Co je pro něho/ni aktuálně nejdůležitější, jaké jsou jeho/její profesní cíle, čeho by chtěl/a dosáhnout. ¬ Jsou jeho/její záliby podobné jeho/její profesi nebo zcela jiné?. Jeho/její smysl života v současné době. ¬ Shrnutí podstatných informací a jejich interpretace ve vztahu k typickým charakteristikám jeho/jejího věku.
Seminární práce z vývojové psychologie II. Kazuistická studie vývoje partnerské role Charakteristika vybraného jedince: ¬ Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho profese, jeho rodinný stav apod. ¬ Mezníky, které byly podle jeho názoru v jeho životě důležité, zejména ty, co se vztahují k partnerství. ¬ Jaký je jeho/její názor na současné partnerství: ¬ Jak je s ním spokojený/á, co považuje za pozitivní a co za negativní, co by na vztahu nebo na partnerovi (partnerce) změnil/a, kdyby to bylo v jeho/jejích silách. ¬ Jakého partnera (partnerku) si přál/a, když byl/a mladší, co se mu/jí splnilo a co ne. ¬ V čem by svoje dřívější názory korigoval/a, co by v současnosti viděl/a jinak. Na co by dnes kladl/a větší důraz. Existuje něco, co si idealizoval/a? ¬ Jaké vlastnosti partnera (partnerky) považuje za nejdůležitější a jaké za zcela nepřijatelné? ¬ Které ze svých dřívějších zkušeností s partnerstvím považuje za nejdůležitější? Co mu/jí dřívější konflikty a rozchody přinesly? Byly takto získané zkušenosti jen negativní nebo i pozitivní? ¬ Jaký zážitek z partnerství považuje za nejhorší? ¬ V čem si myslí si, že ho/ji jeho dřívější partneři (partnerky) nejvíc ovlivnili/a a změnili/y jeho/její život? ¬ Co by udělal/a jinak, kdyby bylo možné změnit minulost? Vybral/a by si stejného partnera (partnerku) nebo ne? ¬ Jaké je jeho aktuální situace, myslí si, že se mu daří (nebo dařilo) lépe ve vztazích s lidmi nebo v práci? ¬ Co je pro ni/něho v partnerství aktuálně nejdůležitější, co by si chtěl/a udržet a co změnit? ¬ Mají s partnerem/partnerkou společné záliby? Umí spolu trávit volný čas? ¬ Shrnutí podstatných informací a jejich interpretace ve vztahu k typickým charakteristikám jeho/jejího věku. |
|
||
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)
Základní literatura: Vágnerová, M. (2007): Vývojová psychologie II. Dětství a dospívání. Karolinum, Praha.
Další doporučená literatura: Říčan, P.: Cesta životem. Praha, Portál, 2006. Stuart-Hamilton, I.: Psychologie stárnutí. Praha, Portál, 1999.
Další odkazy na literární zdroje budou studentům předkládány v průběhu výuky. |