SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental Psychology II - LPED53
Title: Vývojová psychologie II.
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Is provided by: L0324
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D.
Comes under: Sociální ped.Bc. - PV/psychologie
Is co-requisite for: LPED55
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)
Cílem kurzu je seznámit posluchače s průběhem psychického vývoje v jednotlivých fázích života, s jejich specifiky a důsledky, které budou muset zohledňovat při práci s jedinci této věkové kategorie. Znalost vývojové psychologie je potřebná i pro porozumění problémů, které v určité době, mnohdy zcela zákonitě, vznikají. Posluchači by se měli naučit i chápat jednotlivé souvislosti a vztahy mezi vývojem dílčích funkcí a celkový rozvojem osobnosti v dané vývojové fázi. Z tohoto hlediska jsou významné proměny způsobu uvažování a prožívání v době dospělosti, protože ovlivňují zvládání jednotlivých rolí a rovněž vznik případných problémů. Pro porozumění období stáří je třeba vědět, jak se jednotlivé vývojové změny projevují a jaký mají dopad.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)

1. Období mladé dospělosti:

• Charakteristika mladé dospělosti. Proměna kognitivních funkcí, socializace. Morální uvažování a stabilizace vztahu k sociálním normám.

• Proměna rolí a mezilidských fztahů. Genderová identita a diferenciace rolí. Profesní role. Partnerství: manželství, nesezdaná soužití, život bez trvalého partnera.

• Rodičovství, adaptace na rodičovství, rodina s dětmi. Mateřství bez partnera. Bezdětnost.

• Rozvod, osamělý rodič, druhé manželství a jeho charakteristiky.

2. Období střední dospělosti:

• Charakteristika střední dospělosti, krize středního věku.

• Psychické změny, proměna kognitivních funkcí, proměna emocionality.

• Profesní role.

• Proměna partnerského vztahu, paralelní partnerské vztahy.

• Proměna rodičovské role. Změna vztahu ke starým rodičům.

3. Období starší dospělosti:

• Charakteristika starší dospělosti. Tělesné změny.

• Psychické změny, proměna kognitivních funkcí a emocionality.

• Proměna profesní role.

• Proměna partnerského vztahu, proměna vztahu k dospělým dětem, role prarodiče. Proměna vztahu ke starým rodičům a péče o ně, reakce na smrt rodiče.

4. Období raného stáří:

• Charakteristika raného stáří. Tělesné změny a jejich subjektivní význam.

• Psychické změny, proměna kognitivních funkcí, proměna emocionality, motivace a regulačních funkcí, změny osobnostních vlastností, změny v oblasti socializace.

• Odchod do důchodu.

• Manželství starších lidí, vztah k dětem a vnukům.

5. Období pravého stáří:

• Charakteristika pravého stáří. Tělesné změny.

• Proměna psychických funkcí, proměna emocionality, motivace a regulačních funkcí, změny osobnostních vlastností, změny v oblasti socializace.

• Zátěž změny způsobu života, osamělost a bezmocnost. Význam víry ve stáří.

• Poslední fáze života, umírání a smrt.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)

Požadavky: Podmínkou je splnění 50% docházky a zápočtové povinnosti.

Seminární práce z vývojové psychologie II.

Kazuistická studie vývoje profesní role

Charakteristika vybraného jedince:

¬ Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho profese, jeho rodinný stav apod.

¬ Mezníky, které byly podle jeho/jejího názoru v jeho životě důležité, zejména ty, co se vztahují k profesi.

¬ Jaký je jeho/její názor na profesi, kterou vykonává:

¬ Jak je s ní spokojený/á, co považuje za pozitivní a co za negativní, co by změnil/a, kdyby to bylo v jeho/jejích silách.

¬ Jaké povolání si přál/a, když byl/a mladý/á, co se mu/jí splnilo a co ne.

¬ V čem by svoje názory z mládí korigoval/a, co by v současnosti viděl/a jinak. Na co by dnes kladl/a větší důraz.

¬ V čem je (nebo byla) pro něho/ni práce důležitá? Jakou potřebu kromě ekonomické nutnosti naplňovala?

¬ Co ze svého profesního života považuje za největší přínos?

¬ Jaký zážitek v jeho/jejím profesním životě byl nejhorší?

¬ V čem si myslí si, že jeho/její profese či spolupracovníci nejvíc ovlivnili jeho/její život.

¬ Co by udělal/a jinak, kdyby bylo možné změnit minulost? Vybral/a by si stejnou profesi nebo ne?

¬ Jaké je jeho aktuální sebehodnocení, myslí si, že se mu/jí v životě vede (nebo vedlo) lépe v soukromém životě nebo v práci?

¬ Co je pro něho/ni aktuálně nejdůležitější, jaké jsou jeho/její profesní cíle, čeho by chtěl/a dosáhnout.

¬ Jsou jeho/její záliby podobné jeho/její profesi nebo zcela jiné?.

Jeho/její smysl života v současné době.

¬ Shrnutí podstatných informací a jejich interpretace ve vztahu k typickým charakteristikám jeho/jejího věku.

Seminární práce z vývojové psychologie II.

Kazuistická studie vývoje partnerské role

Charakteristika vybraného jedince:

¬ Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho profese, jeho rodinný stav apod.

¬ Mezníky, které byly podle jeho názoru v jeho životě důležité, zejména ty, co se vztahují k partnerství.

¬ Jaký je jeho/její názor na současné partnerství:

¬ Jak je s ním spokojený/á, co považuje za pozitivní a co za negativní, co by na vztahu nebo na partnerovi (partnerce) změnil/a, kdyby to bylo v jeho/jejích silách.

¬ Jakého partnera (partnerku) si přál/a, když byl/a mladší, co se mu/jí splnilo a co ne.

¬ V čem by svoje dřívější názory korigoval/a, co by v současnosti viděl/a jinak. Na co by dnes kladl/a větší důraz. Existuje něco, co si idealizoval/a?

¬ Jaké vlastnosti partnera (partnerky) považuje za nejdůležitější a jaké za zcela nepřijatelné?

¬ Které ze svých dřívějších zkušeností s partnerstvím považuje za nejdůležitější? Co mu/jí dřívější konflikty a rozchody přinesly? Byly takto získané zkušenosti jen negativní nebo i pozitivní?

¬ Jaký zážitek z partnerství považuje za nejhorší?

¬ V čem si myslí si, že ho/ji jeho dřívější partneři (partnerky) nejvíc ovlivnili/a a změnili/y jeho/její život?

¬ Co by udělal/a jinak, kdyby bylo možné změnit minulost? Vybral/a by si stejného partnera (partnerku) nebo ne?

¬ Jaké je jeho aktuální situace, myslí si, že se mu daří (nebo dařilo) lépe ve vztazích s lidmi nebo v práci?

¬ Co je pro ni/něho v partnerství aktuálně nejdůležitější, co by si chtěl/a udržet a co změnit?

¬ Mají s partnerem/partnerkou společné záliby? Umí spolu trávit volný čas?

¬ Shrnutí podstatných informací a jejich interpretace ve vztahu k typickým charakteristikám jeho/jejího věku.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)

Základní literatura:

Vágnerová, M. (2007): Vývojová psychologie II. Dětství a dospívání. Karolinum, Praha.

Další doporučená literatura:

Říčan, P.: Cesta životem. Praha, Portál, 2006.

Stuart-Hamilton, I.: Psychologie stárnutí. Praha, Portál, 1999.

Další odkazy na literární zdroje budou studentům předkládány v průběhu výuky.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html