SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical Internship II - LPED19
Title: Pedagogická praxe II.
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 5
Examination process:
Hours per week, examination: 0/4, C [HT]
Extent per academic year: 52 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (15)
summer:unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Is provided by: L0268
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Comes under: Učitelství n.,e.,f.Mgr.-P/4.roč.
Is co-requisite for: LPED76
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (24.09.2017)
Pedagogická praxe je zaměřena na komplexní poznání výchovně vzdělávací práce ve škole. Stěžejní aktivitou studentů je vlastní pozorování vyučovacího procesu v různých školách a výchovných zařízeních. Další významnou aktivitou jsou pedagogicko-psychologické a didaktické rozbory pozorovaných jevů ve skupině studentů pod vedením VŠ pedagoga či fakultního učitele s významnou oporou o znalosti studentů z pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky především oborové didaktiky. Součástí pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi. Studenti vedou pečlivé zápisy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z pozorování a další úlohy, jež se váží k předmětu zakládají do studentského portfolia.
Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (24.09.2017)
Součástí seminářů a pedagogických rozborů jsou diskuse na následující témata:

o Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese.

o Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka.

o Metodologie práce studenta na fakultní škole

o hospitace, rozbory, besedy, diskuse,

o první asistentská praxe.

o Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny.

o Projektování na různých úrovních práce učitele.

o Aplikace výzkumných technik :

o sociometrie, řízený rozhovor, anamnéza, diagnostické techniky.

o Hodnocení žáka.

o Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (29.09.2020)

Výuka kurzu bude probíhat ve dvou formách:

1) Jako prezenční či distanční praktická skupinová výuka studentů(do 10 osob) v prostředí ZŠ či SŠ termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru v čase výuky dle rozvrhu..

2) v On-line formě v prostředí MS Teams jako reflexe této praxe v termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (24.09.2017)

Pravidelná a aktivní účast studenta na násleších, hospitacích a reflexích ve školách.

Podrobné záznamy z pozorování a reflexí výuky.

Pečlivé zpracování Pedagogického deníku či Studentského portfolia.

Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Didaktické praktikum.

Aktivní účast na závěrečném reflektivním semináři.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (24.09.2017)

Hrabal, V. Jaký jsem učitel. Praha:Portál, 2010

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.

Skalková, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: PAIDO, 1995. ISBN 80-85931-11-7.

Švec, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PF MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6.

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998

Havlínová, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998

Holt, J. Jak se děti učí. Praha : Strom, 1995

Kalhous, Z., Z. Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2001

Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998

Kyriacou, Ch. Klíčové dovednost učitele. Praha : Portál 1996

Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998

Rámcové a školní vzdělávací programy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html