SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Instructional science II - LPED17
Title: Didaktika II.
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Additional information: http://Předmět bude vyučován on-line pomocí systému MS Teams. Rovněž závěrečná atestace bude realizována distančně.
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Comes under: Učitelství n.,e.,f.Mgr.-P/4.roč.
Interchangeability : L0640
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)
Předmět navazuje na kurz Obecná didaktika I. v bakalářském studiu a jeho cíle jsou tedy identické. Zatímco však kurz Obecná didaktika I. dává studentům obecné základy této disciplíny a má tedy převážně teoretický charakter, témata tohoto kurzu již umožňují větší praktickou aplikaci. Svým referátem a závěrečným testem studenti prokáží, že jsou schopni uvědomit si smysl svého pedagogického jednání v širších souvislostech, kvalifikovaně organizovat vyučovací proces, analyzovat a hodnotit pedagogickou činnost vlastní i cizí, identifikovat nové problémy a nacházet jejich řešení. Pro vstup do tohoto kurzu je třeba absolvovat kurz Obecné didaktiky I.
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

1. Metody vyučování.

1.1. Klasifikace vyučovacích metod.

1.2. Aktivizující metody vyučování.

1.3. Metody využívající moderní technické prostředky.

2. Organizační formy vzdělávání.

2.1. Třídně hodinový systém.

2.2. Frontální vyučování, jeho přednosti a meze.

2.3. Individualizované vyučování.

2.4. Diferenciace v procesu vyučování.

2.5. Skupinové, kooperativní a projektové vyučování.

2.6. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

3. Alternativní didaktické koncepce.

3.1. Alternativní školy.

3.2. Soudobě tendence v pedagogických inovacích.

4. Hodnocení výsledků vzdělávání.

4.1. Smysl a funkce hodnocení.

4.2. Druhy hodnocení.

4.3. Formy ověřování vědomostí a hodnocení.

4.5 Klasifikace a slovní hodnocení.

5. Příprava učitele na vyučování.

5.1. Didaktická analýza učiva.

5.2. Časově tematické plány.

5.3. Obsah (písemné) přípravy na vyučování.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

Plnění průběžných úkolů. Referát (seminární práce) v rozsahu cca 10 stran (cca 20-25 minut). Rozsah znalostí: povinná literatura, dle témat přednášek. Úspěšné vypracování testu.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

Povinná literatura, dle témat přednášek.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

Povinná:

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN, 80-85866-33-1.

Doporučená:

MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1995, ISBN 80-210-1661-2.

SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.

ŠVEC, V., H. FILOVÁ a O. ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PedF MU,1996. ISBN 80-210-1365-6.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html