SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social Psychology - LPED13
Title: Sociální psychologie
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / unknown (105)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Is provided by: L0244
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Pavlína Janošová, Ph.D.
Comes under: Sociální ped.Bc. - P/3.roč.
Učitelství n.,e.,f.Mgr.-PV1/pedagogika
Co-requisite : LPED02
Is co-requisite for: LPED14, LPED97
Is pre-requisite for: LPED71
Annotation - Czech
Last update: doc. Pavlína Janošová, Ph.D. (11.01.2024)
1. Sociální psychologie jako vědní disciplína a její předmět. 2. Metody sociální psychologie. Sociometrie, SO-RA-D, sémantický diferenciál. 3. Sebepojetí, self, odcizení, sociální deviace, anomie. Vulnerabilita a resilience. 4. Bronfenbrennerův ekologický model. 5. Rodina jakožto primární socializační prostředí. Citová deprivace, raná vazba, alexitymie. Nefunkčnost rodin. 6. Druhy sociálního učení. 7. Sociálně psychologický pohled na výukovou komunikaci. 8. Sociální skupina. Dělení, struktura a dynamika. Normy, role a status. Školní třída a její sociální klima. 9. Pedagog a syndrom vyhoření. Účast na výuce v prvním týdnu je povinná pro ty, kteří chtějí letos předmět absolvovat.
Literature - Czech
Last update: doc. Pavlína Janošová, Ph.D. (11.01.2024)

POŽADAVKY KE ZKOUŠCE:

(1) Helus, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada, 2007 (či pozdější další vydání).
(2) Studijní materiály k tématům, které nejsou zpracované v knize "Helus: Sociální psychologie pro pedagogy", najdete na stránkách MOODLE pod webovou adresou [https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11558].

DALŠÍ DOPORUČENÁ LITERATURA:

Helus, Z.: Úvod do sociální psychologie: aktualizovaná témata pro studující učitelství. Praha, UK, PedF, 2001.
Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K., Kressa, J., Dědová, M.: Psychologie školní šikany (kapitoly č. 3-8 a 13,14). Praha, Grada, 2016.
Hrabal, V.: Sociální psychologie pro učitele, vybraná témata. Karolinum, Praha 2002.
Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Grada, 2009.
Vágnerová, M.: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Karolinum, Praha, 2005.
Vágnerová, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy, Karolinum, Praha 2001.
Řezáč, J.: Sociální psychologie. Paido, Brno, 1998.
Hayesová, N.: Základy sociální psychologie, Portál, Praha 1998.
Čapek, R.: Třídní klima a školní klima. Grada, Portál, 2010.
Janošová, P.: Šikana a vyčleňování na základních školách. TU Liberec, 2011.
Pražská etnografická skupina: Typy žáků. Karolinum, Praha, 2005.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html