Kurz je zaměřen na uvedení účastníků do problematiky vývojové psychologie. Nejprve je nastíněna obecná a metodologická část problematiky vývojové psychologie. Hlavní náplní kurzu jsou pak jednotlivá období lidského vývoje od početí a narození až do doby dospívání.
zkouška je formou písemného testu.
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem po splnění zadaných úkolů, které budou studentům sděleny.
Tento kurz je zaměřen především teoreticky k získání základních znalostí o jednotlivých obdobích vývoje lidského
jedince od doby početí po ukončení dětství. Studenti porozumí zákonitostem specifik lidského vývoje, v základních
složkách a aspektech. Získají základní poznatky o průběhu, zákonitostech a možnostech rozvoje v jednotlivých
údobích. Osvojí si i základní teoretické koncepce kognitivního a osobnostního vývoje.
Průběžně zadávanými úkoly si aktivně procvičí schopnost zaměřeného pozorování, projevů lidského jedince na různých stupních vývoje a upevní si
svoji schopnost tyto projevy vyhodnocovat. Absolvováním tohoto kurzu studenti získají prohloubené znalosti a
porozumění individualitě žáků a studentů, se kterými se budou ve své perspektivní pedagogické praxi setkávat.
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem po splnění zadaných úkolů, které budou studentům sděleny.Zkouška je formou písemného testu.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
* Témata: - Předmět a metody vývojové psychologie. Vymezení předmětu vývojové psychologie, činitelé psychického vývoje. Obecné znaky psychického vývoje. - Teorie psychického vývoje: psychodynamické teorie vývoje osobnosti, teorie kognitivního vývoje, teorie socializačního vývoje založené na učení. - Prenatální období. Novorozenecké období. - Kojenecké období: motorický vývoj, vývoj poznávacích procesů, vývoj předřečové aktivity, emoční vývoj, socializace. - Batolecí období: vývoj a význam motorických dovedností, vývoj poznávacích procesů, vývoj řeči a jazyka, emoční vývoj, socializace, vývoj dětské osobnosti, sebepojetí batolete. - Předškolní věk: vývoj poznávacích procesů, kresba, hra a pohádky, vývoj jazyka a řeči, emoční vývoj, socializace, vývoj dětské osobnosti a sebepojetí, vývoj generové identity. - Školní věk: vývoj poznávacích procesů, vývoj jazykových kompetencí, emoční vývoj, vývoj autoregulačních mechanismů, socializace, vliv školy a vrstevnické skupiny. Vývoj dětské osobnosti a sebepojetí. - Dospívání: tělesná proměny a její význam, vývoj poznávacích procesů, emoční vývoj, socializace, změna vztahu k rodině, význam vrstevníků, proměny sociálních rolí.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
* Odborná literatura:
Povinná: VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.; Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 20l2.
nebo
VÁGNEROVÁ, Marie. LISÁ Lidka:Vývojová psychologie, Dětství a dospívání : Praha, Karolinum, 2021
Doporučená: LANGMEIER. J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2016. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2021.