SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental Psychology I - LPED09
Title: Vývojová psychologie I.
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Is provided by: L0323
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Procházková
Comes under: Náboženství,e.,f.Bc.-P/3.roč.
Sociální ped.Bc. - P/1.roč.
Učitelství n.,e.,f.Mgr.-PV1/pedagogika
Is co-requisite for: LPED97, LPED54
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Kurz je zaměřen na uvedení účastníků do problematiky vývojové psychologie. Nejprve je nastíněna obecná a metodologická část problematiky vývojové psychologie. Hlavní náplní kurzu jsou pak jednotlivá období lidského vývoje od početí a narození až do doby dospívání. zkouška je formou písemného testu. Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem po splnění zadaných úkolů, které budou studentům sděleny. Tento kurz je zaměřen především teoreticky k získání základních znalostí o jednotlivých obdobích vývoje lidského jedince od doby početí po ukončení dětství. Studenti porozumí zákonitostem specifik lidského vývoje, v základních složkách a aspektech. Získají základní poznatky o průběhu, zákonitostech a možnostech rozvoje v jednotlivých údobích. Osvojí si i základní teoretické koncepce kognitivního a osobnostního vývoje. Průběžně zadávanými úkoly si aktivně procvičí schopnost zaměřeného pozorování, projevů lidského jedince na různých stupních vývoje a upevní si svoji schopnost tyto projevy vyhodnocovat. Absolvováním tohoto kurzu studenti získají prohloubené znalosti a porozumění individualitě žáků a studentů, se kterými se budou ve své perspektivní pedagogické praxi setkávat. Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem po splnění zadaných úkolů, které budou studentům sděleny.Zkouška je formou písemného testu.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)

1. Činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje.
2. Teorie psychického vývoje S. Freuda, teorie psychosociálního vývoje osobnosti E. Eriksona a teorie kognitivního vývoje J. Piageta.
3. Prenatální období a novorozenecký věk.
4. Charakteristika kojeneckého období jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj poznávání a řeči v kojeneckém věku, socializace v kojeneckém věku, vztah kojence s matkou a otcem.
5. Charakteristika batolecího období jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj motoriky, vývoj poznávacích procesů a řeči, emoční vývoj v batolecím věku. Socializace v batolecím věku, osvojování pravidel chování, vývoj osobnosti batolete.
6. Charakteristika předškolního věku jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj poznávacích procesů a řeči, emoční vývovoj předškolním věku. Socializace v předškolním věku, rodina, vztahy s lidmi mimo rodinu, vztahy s vrstevníky. Zvládání sociálních dovedností a norem chování
7. Nástup do školy, školní zralost a připravenost.
8. Charakteristika školního věku jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj myšlení, paměti a pozornosti, emoční vývoj ve školním věku. Socializace ve školním věku, rodina, vztah s rodiči a sourozenci, škola a vrstevnická skupina. Specifika středního školního věku.
9. Charakteristika dospívání jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Tělesná proměna v pubertě a její sociální význam. Vývoj myšlení a jeho vliv na vztah k sobě i k ostatním lidem, specifika emočního vývoj v dospívání. Socializace v dospívání, rodina, vztahy s rodiči v době dospívání, škola a vrstevnická skupina v době dospívání. Proměna morálního uvažování v době dospívání. Profesní příprava jako aspekt identity. Vytváření vlastní identity.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)

Požadavky: Splnění zápočtové povinnosti a  docházka.

Seminární práce z vývojové psychologie I.
Kazuistická studie dítěte či dospívajícího
Charakteristika vybraného jedince:
¬ Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho rodina, kolik má sourozenců, kolikátý v pořadí je. Dítě lze požádat i o nakreslení rodiny.
¬ Osobní anamnéza: kde žil od dětství, včetně mezníků, které byly v jeho životě důležité (např. narození sourozence nebo rozvod rodičů).
¬ Aktuální stav: jak tento člověk uvažuje, jaké je jeho převažující citové ladění, jaké má názory, vztahy s lidmi, o co usiluje atd.
¬ Jaký zážitek ze svého dosavadního života považuje za nejlepší.
¬ Jaký zážitek ze svého dosavadního života považuje za nejhorší.
¬ Co si myslí, že bylo v jeho životě nejdůležitější.
¬ Co si myslí, že se mu v životě nejvíc povedlo.
¬ Co považuje za svůj nejlepší průšvih.
¬ Jaké je jeho aktuální sebehodnocení, jaké si myslí že má dobré a špatné vlastnosti.
¬ Na co se nejvíce těší: lze uvést cokoliv z bližší i vzdálenější budoucnosti.
¬ Čeho se nejvíce obává, opět lze uvést cokoliv z bližší i vzdálenější budoucnosti.
¬ Co je pro něho aktuálně nejdůležitější, jaké jsou jeho cíle, čeho by chtěl dosáhnout.
¬ Co mu nejvíc vadí a naopak co nejvíc oceňuje na rodičích.
¬ Co mu nejvíc vadí a naopak co oceňuje na sourozencích.
¬ Co mu nejvíc vadí a co nejvíc oceňuje na učitelích.
¬ Kolik má kamarádů a jací jsou. Jak by je charakterizoval.
¬ Co mu nejvíc vadí, jak by se podle jeho názoru kamarádi neměli chovat.
¬ Co na nich nejvíc oceňuje.
¬ Největší 3 přání, která by chtěl, aby se mu splnila, kdyby si mohl přát i reálně neuskutečnitelné věci. Dětem se říká, že přijde kouzelný dědeček a splní jim jakýkoliv tři přání.
¬ Záliby: co toto dítě nebo dospívající rád dělá, co ho baví.
¬ Shrnutí podstatných informací o tomto dítěti či dospívajícím.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)

Doporučená literatura:

Povinná:
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.; Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 20l2.

nebo

VÁGNEROVÁ, Marie. LISÁ Lidka:Vývojová psychologie, Dětství a dospívání : Praha, Karolinum, 2021  

Doporučená:
LANGMEIER. J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2016.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2021.

KOUKOLÍK,Fr., KOUBSKÁ,L.: Všechno dopadne jinak. Vyšehrad, 2011,2019

íčan, P. (2004): Cesta životem. Portál, Praha.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html