SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical Psychology - LPED03
Title: Pedagogická psychologie
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Level:  
Is provided by: L0245
Explanation: Předmět má prerekvizitu LPED02
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Pavlína Janošová, Ph.D.
Comes under: Náboženství,e.,f.Bc.-P/2.roč.
Sociální ped.Bc. - PV/psychologie
Učitelství n.,e.,f.Mgr.-P/2.roč.
Interchangeability : L0245
Is co-requisite for: LPED97
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. Pavlína Janošová, Ph.D. (23.09.2020)
Anotace: (1) Pedagogická psychologie - předmět a jeho vymezení (2) Osobnost žáka, studenta - poznávání, metody (3) Teorie učení - druhy učení, paměť a učení (4) Kognitivní styly (5) Školní úspěšnost, předpoklady žáka či studenta, sociokulturní handicap, školní neúspěšnost podmíněná biologickými a sociálními vlivy (6) Školní inkluze v legislativě (7) Školní inkluze ve školní praxi (8) Etnická a náboženská odlišnost ve vztahu ke školní úspěšnosti (9) Motivace, kognitivní, sociální a výkonové potřeby, motivační strategie, vztah k poznání (10) Odměny a tresty a diagnostika školního výkonu (11) Sociální percepce a kauzální atribuce. ZÁPOČET: Vyhotovená seminární praktická práce v rozsahu 4-7 stran. Jedná se o analýzu určitého pedagogicko-psychologického tématu (viz sylabus), které se týká studentů či žáků ve věku 3-19 let. Lze se zabývat také jejich postoji k určitým sociálním či pedagogickým oblastem. Student bude vycházet z odborné výzkumné literatury (časopiseckých výzkumných statí), využije alespoň dva odborné zdroje, z nichž alespoň jeden bude zahraniční. K vyhledávání zahraničních výzkumných studií lze využít např. vyhledávač Google Scholar (podrobněji viz MOODLE). Teoretický popis tématu a výsledků výzkumu student doplní vlastní sebereflexí, v níž porovná získané poznatky s vlastními zkušenostmi týkajícími se sledovaného tématu ze stejného věku, anebo se svými dosavadními pracovními (či volnočasovými) zkušenostmi v této oblasti s danou věkovou skupinou. Nutné je doplnění konkrétním příkladem (konkrétní dílčí vzpomínkou na určitou ilustrující situaci apod.). Podrobnější informace naleznete na MOODLE (viz níže). Získání zápočtu je podmínkou pro složení zkoušky. ZKOUŠKA: Požadavky na zkoušku: Osvojení poznatků z kurzu "Pedagogická psychologie" v MOODLE. Návod pro vstup k textům z pedagogické psychologie: Na webu https://dl1.cuni.cz si najděte kurz Pedagogická psychologie (níže kliněte postupně na: Teologické fakulty/HTF/ Připravované kurzy OPVVV) Pro přístup v roli studenta (hosta) zadejte heslo: pedpsy2019 Potom si můžete libovolně prohlížet napsané informace a stahovat si texty.
Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. Pavlína Janošová, Ph.D. (17.09.2020)

Předpokladem pro studium pedagogické psychologie je absolvování zkoušky z úvodu do psychologie (příp. z obecné psychologie či z psychologie

osobnosti).

Dále viz anotace

Literature - Czech
Last update: doc. Pavlína Janošová, Ph.D. (01.10.2020)

Základní Odborná literatura:

Studijní texty na MOODLE

Návod pro vstup studentů k textům: Na webu https://dl1.cuni.cz si najděte kurz Pedagogická psychologie (níže klinětě postupně na:Teologické fakulty/HTF/ Připravované kurzy OPVVV)

Pro přístup v roli studenta (hosta) zadejte heslo: pedpsy2019

Potom si můžete libovolně prohlížet napsané informace a stahovat si texty.

Další doporučená literatura:

Kusák, P., Dařílek, P.: Pedagogická psychologie - A, B. Olomouc, Univerzita Palackého, 2000.

Mareš, J.: Pedagogická psychologie. Praha, Portál, 2013.

Vágnerová, M.: Školní poradenská psychologie pro pedagogy, Praha, Karolinum 2005.

Vágnerová, M.: Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha, Karolinum 2008.

Pavelková, I.: Motivace žáků k učení, Praha, PedF UK, 2002.

Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál. 2014.

Hrabal, V., Hrabal, V.: Diagnostika - pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do pedagogické aplikace statistiky. Praha, Karolinum, 2002.

Průcha, J.: Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009.

Psychologické a pedagogické slovníky; časopisy: Pedagogika, Psychológia a patopsychológia dieťaťa, Československá psychologie, Speciální pedagogika, dále zahraniční časopisy, např. Journal for School Psychology, Child Development, Studia Psychologica apod.

Registration requirements - Czech
Last update: NAPLAVM/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)
!!! Z důvodu omezené kapacity je kurz otevřen pouze pro studenty UK HTF !!!

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html