SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Communication based on neuroscience II - L0681
Title: Komunikace na základě neurověd II.
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/4, C [HT]
Extent per academic year: 56 [hours]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)
Cíle předmětu: 1. Rozvoj praktických dovedností studentů pro skupinovou práci se třídami. 2. Rozvoj didaktických dovedností studentů. 3. Studenti na základě vlastní zkušenosti popíší skupinovou dynamiku. 4. Studenti zažijí ovlivňování jednotlivých prvků skupinové dynamiky. Požadavky k zápisu: Předchozí absolvování jednoho z předmětů: L0680 Komunikace na základě neurověd I. L0677 Seminář pedagogických dovedností pro prevenci a duševní zdraví na základě neurověd I. L0663 Seminář pedagogických dovedností primární prevencei rizikového chování
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)

Rozvoj praktických dovedností studentů (management třídy a práce se skupinovou dynamikou), pro skupinovou práci se třídami.

·        Získání zkušeností studentů se skupinovou dynamikou v sebezkušenostních aktivitách.

·        Přebírání vzorů dobré praxe do portfolia pedagogických dovedností studenta.

Studenti na základě vlastní zkušenosti popíší skupinovou dynamiku.

·        Popis a prvky, hlavní cíl práce se skupinovou dynamikou, jak souvisí s výkonem skupiny

·        Jak ovlivňovat jednotlivé prvky skupinové dynamiky

·        Situační kontext pro porozumění, kdy který prvek produkuje dostředivé a odstředivé síly.

Ovlivňování jednotlivých prvků skupinové dynamiky

·        Práce s cíli a normami   

·        Vedení skupiny: styly vedení

·        Exkurze do práce s napětím ve skupinové dynamice a praktický nácvik řešení konfliktních situací.

·        Řízení rozhodovacích procesů ve skupině

Rozvoje didaktických dovedností studentů.

·        Studenti si vyzkouší model cíl – instrukce - reflexe – evaluace. (Např. studenti formulují cíle aktivit a k nim odpovídající reflexe.)

·        Nácvik vedení zážitkových aktivit.

·        Studenti si vytvoří, zkonzultují a pilotně ověří přípravy aktivity se třídami (vlastní cílovou skupinou jednotlivých studentů již v roli pedagogů).

·        Studenti reflektují a evaluují realizaci aktivit se žáky.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)

Aktivní účast během výuky, vedení sebereflektivního deníku, závěrečná práce na téma "Co mi seminář dal a vzal".

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)

-

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

De Shazer, S., Dolan, Y.: Zázračná otázka. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0007-9.
Dubec, M.: Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla ve třídě a ve škole. Praha: Odyssea, 2007.
Herring, J.: Jak efektivně zvládat hádky v každé situaci, Grada, Praha 2012.
Matula, Z.:Mozek jako režisér úspěšnosti, Praha: Manta Edu, 2018.

Matula, Z.: Učíme se otevřeně uplatňovat své názory, potřeby a práva (asertivita). Praha: Odyssea, 2007.
Mešteková, M.: Motivace žáků efektivní komunikací, Portál, Praha, 2012.
Palenčárová, J., Šebesta, K.: Aktivní naslouchání při vyučování, Portál, Praha 2006
Rock, D.: Jak pracuje náš mozek, Pragma, Praha, 2010.
Rock, D.: Leadership s klidnou myslí, Pragma, Praha, 2009.
Švec, J., Jeřábková, S., Kolář, Z.: Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Praha: Odyssea, 2007.
Švec, J.: Umíme druhému sdělit, co se nám v jeho chování líbí a co nelíbí. Praha: Odyssea, 2007.
Švec, J.: Odmítáme manipulaci. Praha: Odyssea, 2007.

Watzlavick, P.: Pragmatika lidské komunikace, Brno: Newton Books, 2011.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html