SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Project - oriented teaching in school nowadays - L0651
Title: Možnosti projektové výuky v současné škole
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 3
Examination process:
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: winter:unknown / unlimited (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Pavel Kolář, M.T.S., Th.D.
PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (19.09.2022)
Kurz je zaměřen na základy projektové výuky v prostředí současné školy. V kurzu budou objasněny nezbytné teoretické základy projektové výuky a dostatečný prostor bude věnován i vlastní praktické přípravě projektů a jejich realizaci ve spolupráci se zkušenými učiteli ze spolupracující fakultní školy. Kurz tak poskytne studentům nejen potřebné znalosti, ale především prostor pro rozvoj praktických dovedností při přípravě a vlastní realizaci projektové výuky. Studenti si tak ve spolupráci s učiteli přímo ve školním prostředí naživo vyzkouší aktivně na základě vlastní přípravy realizovat školní projekt s žáky.
Syllabus - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (21.07.2022)
Teoretické základy a východiska projektové výuky
  • inovativní pojetí výuky
  • kořeny projektové práce
  • co je a co není projektová výuka
  • charakteristika školního projektu
  • přednosti a meze projektové výuky v kontextu tradičních modelů vyučování
  • příklady realizovaných projektů
Základní metodická doporučení pro přípravu projektové výuky
  • základní odlišnosti frontální a projektové výuky
  • možnosti realizace projektové výuky v kontextu běžné školní práce
  • volba tématu, situace, jež představuje skutečný problém pro řešení v projektu
  • příprava projektové výuky učitelem

Skupinový návrh kostry projektu ve spolupráci se zkušenými učiteli

  • práce ve skupině nad návrhem kostry projektu
  • hodnocení návrhů skupin na základě navržených kritérií
Realizace navrženého projektu ve školním prostředí
  • spolupráce na realizaci projektu ve škole
Vyhodnocení výsledků projektů ve spolupráci s učiteli
  • evaluace výstupů žákovských projektů
  • evaluace přínosů spolupráce studentů s učiteli v oblasti přípravy, realizace a vyhodnocení projektů v prostředí školy

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (19.09.2022)

Aktivní účast studenta v teoretické výuce na fakultě, tak účast na praktické části kurzu v prostředí školy. Písemné zpracování zadání od vyučujícícho.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. (19.09.2022)

Aktivní účast studenta při teoretické výuce na fakultě, tak jeho účast na praktické části kurzu v prostředí školy. Spolupráce s učiteli ze školy a se spolužáky ze studijní skupiny.

Student stručně popíše podstatu projektu, na kterém spolupracoval ve škole a vyhodnotí jeho přínosy a limity pro žáky a také pro svůj seberozvoj.

Literature - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (21.07.2022)
Povinná:
KAŠOVÁ, J. a kol.: Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž, 1995

MAZÁČOVÁ, N.: Vybrané pedagogické inovace v současné škole. Praha, Pedagogická fakulta UK, 2008

SKALKOVÁ, J.: Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido, 1995

TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, A., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učíme v projektech. Praha. Portál, 2009

Doporučená:
Elektronické zdroje: Lojdová, K. Projektové vyučování

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html