Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Cíl předmětu:
Student rozumí souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva.
Student si vyzkouší vnímat vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení klienta.
Student rozvíjí své dovednosti pro popis, interpretaci a ovlivňování výuky.
Student umí vysvětlit, co je pedagogika a základní didaktické pojmy (cíl, obsah, metoda, učivo, podmínky
vzdělávání).
Student umí rozlišit konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání.
Student rozumí významu individualizace a diferenciace vzhledem k individuálním rozdílům v učení.
Student rozumí českému vzdělávacímu systému (Bílá kniha, RVP, ŠVP).
Student si na modelových příkladech vyzkouší popsat, jaké důsledky mají různé přístupy k učení a výuce, k
formulaci cílů, volbě metod apod. na sociální vztahy ve třídě a na vztah mezi učitelem a žáky.
Student vysvětlí na konkrétních příkladech význam práce s evaluací, motivací a formativním hodnocením.
Student si vyzkouší různé organizační formy a metody vyučování, reflektuje jejich přínos a limity.
Student reflektuje na své zkušenosti v roli žáka práci s pravidly ve třídě a rozumí vztahu řízení učebních činností a
skupinové dynamiky třídy.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce. Pedagogické koncepce J. F. Herbarta, J. Dewey a J. A. Komenského a jejich inspirace pro současnost. Učení jako aktivní proces: Konstruktivismus jako koncepce současného vyučování. Osvojování vědomostí, dovedností, schopností. Opakování a jeho efektivní a neefektivní formy v učebním procesu. Práce s chybou v učení. Učení se zkušeností. Reflexe učební činnosti. Plánování výuky: souvztažnost cílů - obsahů - výukových postupů - hodnocení- evaluace. Cíle ve vyučování, jejich formulace, hodnocení jejich dosažení. Didaktická analýza učiva. Obsah vzdělání. Základní dokumenty vymezující obsah výuky (Bílá kniha, RVP, ŠVP) a jejich vztah k reálné vyučovací hodině. Hodnocení ve vyučování, formativní hodnocení. Učitelské a žákovské hodnocení, sebehodnocení. Hodnocení a motivace. Reflexe vlastní pedagogické práce - evaluace.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Aktivní účast během výuky, písemný test a ústní zkouška (povinná literatura a obsah přednášek).
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Aktivní účast během výuky. Písemný test a ústní zkouška.
Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Povinná: Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012, s. 31-94 a 123-158. ISBN 978-80-262-0052-9. Kalhoust, Z., Obst. O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2009, s. 17-30, 49-53, 108-110, 132-140, 293-327, 141-142 a 354-356, 403-414. ISBN 978-80-7367-571-4. Dvořáková, M, Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015, s. 57-124. ISBN 978-80-247-5039-2. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. https://www.msmt.cz/file/43792/ Doporučená: Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011, s. 121-164, 173-184, 241-266. ISBN 978-80-247-3357-9. Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007, s. 130, 133, 138-143 a 153-155, 126-128 a 173-176 a 179, 229-232. ISBN 978-80-247-1821-7. Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, s. 9-22, 23-39 a 27-28, 40-66, 107-110 a 362-375, 398-397 a 404-406. ISBN 80-7178-681-0. Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998, s. 134-139, 140-149. ISBN 80-7367-054-2. Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, s. 121-135. ISBN 80-7178-083-9. TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991.