SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics - L0638
Title: Didaktika
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Interchangeability : L0242
Is interchangeable with: L0242, LPED07
Annotation - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (26.09.2023)
Cíle předmětu: Student vysvětlí, co je didaktika a její smysl. Student popíše konkrétní podmínky pro učení, jejichž splnění umožňuje učení žáka. Student popíše, jak práce s pravidly ve třídě ovlivňuje vyučování. Student popíše, jak pedagogická komunikace ovlivňuje vyučování. Student si vyzkouší vnímat vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení klienta. Student rozlišuje konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání. Student na příkladech představí základní didaktické pojmy (cíl, obsah, metoda, učivo, podmínky vzdělávání, hodnocení, evaluace). Student rozumí souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva. Student rozumí českému vzdělávacímu systému (Bílá kniha, RVP, ŠVP).
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (26.09.2023)

Funkce didaktiky, její obsah.

Potřeby žáka: podmínky pro učení, primární nefyziologické potřeby.

Pedagogická komunikace.

Práce s pravidly ve třídě.

Základní východiska přístupu k výuce:
Transmisivní výuka a konstruktivistická výuka.
Pedocentrismus.
Základní kategorie didaktického myšlení a jednání ve výuce (souvislosti mezi cíli, obsahy vzdělávání a metodami zprostředkování učiva).
Taxonomie cílů v oblastech: učební, afektivní, psychomotorická.
Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. Učební plány, učební osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy.

Dělení vzdělávacích cílů z hlediska obsahu a obecnosti.
Učivo a jeho výběr. Překonávání poznatkového encyklopedismu. Kurikulum a jeho reformy.
Didaktická analýza učiva.



Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

Aktivní účast během výuky, písemný test a ústní zkouška (povinná literatura a obsah přednášek).

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

Aktivní účast během výuky.
Písemný test a ústní zkouška.

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)

Povinná:
DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015.(část II - Obecná didaktika)
SKALKOVÁ,J.: Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. ISBN, 80-85866-33-1.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha).
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017.

Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996, 2004, 2008, 2012.
Doporučená:
Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995.
Rock, D.: Jak pracuje náš mozek, Pragma, Praha, 2010.
Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha: UK, 1997.
KALHOUS, Z., OBST,O. et al.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
PASCH, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.
PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.
MAŇÁK,J.: Nárys didaktiky. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1661-2.
SKALKOVÁ,J.: Za novou kvalitu vyučování Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html