SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogical Seminar - L0635
Title: Pedagogický seminář
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)
Během semináře studenti řeší konkrétní úkoly pedagogické praxe s využitím teoretických poznatků z oblasti pedagogiky a psychologie. Seminář je veden případovou formou. Cílem semináře je prohloubení pedagogického myšlení a jeho využití ve výukových situacích. Seminář sleduje pedagogické kategorie (cíl, obsah, metoda, organizační forma, učivo, podmínky vzdělávání, reflexe, ověřování znalostí, hodnocení, evaluace) ve vztahu k pedagogickým dovednostem studentů (práce s motivací, management třídy, vztah učitel žák, vzájemná komunikace apod.) Konkrétní cíle: Student si vyzkouší práci s RVP. Student si vyzkouší formulovat cíle vyučování včetně jejich hierarchizace. Studenti si zažijí v modelových situacích různé metody, organizační formy a způsoby výuky, a reflektují je vzhledem k jejich cílům a dopadům na dění ve třídě a učení žáků. Studenti si vyzkouší volbu metod vzhledem k cíli vyučování. Studenti zažijí v modelových situacích různé způsoby práce s učivem a reflektují je. Studenti zažijí v modelových situacích různé způsoby ověřování znalostí a hodnocení a reflektují je. Studenti si vyzkouší vytvořit a v modelové situaci vlastní nástroj ověřování znalostí, realizují jej a definují, jak bude využit pro hodnocení. Student si v modelové situaci vyzkouší práci s motivací třídy a žáka. Studenti si vyzkouší práci s evaluací a rozvojovými cíli učitele. Student si na modelových příkladech vyzkouší popsat jaké důsledky mají různé přístupy k učení a výuce, k formulaci cílů, volbě metod apod. na sociální vztahy ve třídě a na vztah mezi učitelem a žáky a na jejich vzájemnou komunikaci.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)

Kurikulum a RVP.

Cíle ve vyučování, jejich hierarchizace, návaznost a ověřování jejich naplnění.

Učivo a práce s ním ve výuce. Výběr učiva.
Ověřování znalostí
Hodnocení, formy a cíle.
Evaluace a reflexe ve vyučování (učitel, žák)
Z jakého důvodu přemýšlíme o různých metodách a způsobech výuky:
Učební styly žáků
Rozdíly mezi žáky
Individualizace a diferenciace
Organizační formy a způsoby výuky: činnostní a zkušenostní učení - problémové učení - svoboda ve výuce.
Metody výuky, např.: myšlenková mapa, brainstorming, didaktické hry, centra aktivit, individuální vzdělávací plán, kooperativní vyučování, osobnostně sociální výchova, projektové vyučování.

Rozvojové cíle učitele: reflexe vlastní pedagogické práce.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.01.2023)

Aktivní účast během semináře, docházka, seminární práce - příprava na výuku a její realizace.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)

Aktivní účast během semináře, docházka.
Seminární práce - příprava na výuku a její realizace.

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.01.2023)

Povinná:
Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996, 2004, 2008, 2012.
Doporučená:
Dubec, M.: Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla ve třídě a ve škole. Praha: Odyssea, 2007, s. 8-33.
Švec, J., Jeřábková, S., Kolář, Z.: Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Praha: Odyssea, 2007, s. 17-20.
Srb, V.: Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Projekt Odyssea, 2007, s. 18-20.
CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Praha. Portál, 1998.
GFEN.: Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha : Karolinum, 1991.
KASÍKOVÁ,H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum 2001, 2009.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html