SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Individual Practical Pedagogy - Tandem Teaching - L0620
Title: Individuální pedagogická praxe - Tandemová výuka
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 5
Examination process:
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: winter:unknown / unlimited (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Files Comments Added by
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg logolink projektu ThDr. Kateřina Patová
Annotation - Czech
Last update: ThDr. Kateřina Patová (10.10.2020)
Pedagogická praxe je realizována ve spolupráci studenta učitelství se zkušeným učitelem. V rámci samotné praxe bude realizována tandemová výuka studentů a zkušených učitelů ze spolupracujících škol. Tandemová (či párová) výuka je proces, při kterém 2 učitelé sdílí odpovědnost za plánování, realizaci a evaluaci výuky – v kontextu praxe studentů se jedná o spolupráci zkušeného učitele a studenta učitelství. Stěžejní aktivitou studentů je jak pozorování vyučovacího procesu – hospitace, tak výuka na vybrané škole v tandemu s učitelem, případně i se spolužákem. Další významnou aktivitou jsou společné pedagogicko-psychologické a didaktické rozbory pozorovaných jevů s významnou oporou o znalosti z pedagogiky, psychologie a zejména didaktiky. Součástí pozorování a rozborů je vedení studentů k sebepojetí, sebereflexi a systematickému sebehodnocení ve vztahu k učitelské profesi. Studenti vedou pečlivé zápisy svých pozorování v pedagogickém deníku. Záznamy z pozorování a další úlohy, jež se váží k předmětu zakládají do pedagogického deníku či studentského pedagogického portfolia. Kurz podporuje kultivaci osobitého pojetí výuky, které je teoreticky podložené a argumentované (student dovede srozumitelně vysvětlit a zdůvodnit své pojetí práce - proč věci dělá určitým způsobem, jaké si klade cíle, z jakých teoretických zdrojů a zkušeností vlastních i kolegů vychází apod.). Součástí pedagogické praxe ve variantě tandemové výuky je nejen společná realizace výuky studenta s učitelem a spolužákem. Velmi důležitá je také společná příprava a vyhodnocování a reflexe výuky. Při této evaluaci výuky probíhá obousměrná zpětná vazba – provázející učitel dává zpětnou vazbu studentovi učitelství, student dává zpětnou vazbu učiteli. V nové variantě Individuální pedagogické praxe bude posílena hodinová dotace společné tandemové výuky studentů se zkušenými učiteli ze spolupracujících škol a posílena reflexe tandemové výuky s využitím nástroje pro hodnocení a sebehodnocení studenta na praxi. V kurzu budou studenti seznámeni s filozofií tandemové výuky a také s podstatou práce s nástrojem pro hodnocení a sebehodnocení studenta.
Syllabus - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Tandemová výuka - koncepce, přednosti, předcházení limitům a chybám
Hospitace v hodinách zkušeného fakultního učitele
Případné hospitace v hodinách druhého praktikanta
Vlastní výuka studenta ve spolupráci se zkušeným učitelem, případně druhým praktikantem
Záznamy reflexí a sebereflexí výuky do pedagogického deníku či portfolia studenta
Analýza vlastních výstupů a hospitovaných hodin s fakultním učitelem a dalším praktikantem
Reflexe výuky dalšího praktikanta
Práce s pedagogickým deníkem, s profesním portfoliem
Součástí seminářů a pedagogických rozborů mohou být diskuse na následující témata:
o Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese.
o Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka.
o Strategie řízení třídy, řešení problémových výchovných situací, práce s pravidly chování žáků.
o Hospitace, rozbory, besedy, diskuse, vlastní výuka studenta.
o Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny.
o Projektování na různých úrovních práce učitele.
o Hodnocení žáka.
o Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím

Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.
logolink:
https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Descriptors - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Výuka kurzu bude probíhat ve dvou formách:
1) Jako prezenční či distanční praktická individuální a tandemová výuka studenta v prostředí ZŠ či SŠ.
2) v On-line formě v prostředí MS Teams jako reflexe této praxe v termínech dohodnutých se studenty na začátku semestru.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Splnění požadovaného počtu hodin vlastní výuky a reflexe a všech zadání od spolupracujícího učitele v tandemu a VŠ pedagoga.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Předložení časového plánu realizace individuální pedagogické praxe ve variantě tandemové výuky VŠ pedagogovi.
Realizace 5 - 8hodin individuálních hospitací (náslechů), 5 hodin individuální výuky studenta a 10 hodin tandemové výuky se zkušeným učitelem na vybrané škole, pod vedením tohoto učitele.
Zpracování reflexí a sebereflexí všech náslechů a vlastních vyučovacích hodin v tandemu se zkušeným učitelem do deníku či portfolia.
Zpracování a odevzdání eseje na téma Já učitel.
Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Proškolení studentů před pedagogickými praxemi
Předložení Pedagogického deníku či Pedagogického portfolia a reflexe ve skupině studentů v závěrečném reflektivním semináři.
Zpracování a odevzdání evaluačního nástroje pro hodnocení a sebehodnocení studenta na individuální pedagogické praxi.

Literature - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Povinná:
FENSTENMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
Hrabal, V., Pavelková I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2009.
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
Švec, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: PF MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6.
Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1998
Kalhous, Z., Z. Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2001
Doporučená:
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednost učitele. Praha : Portál 1996
Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998
Carl Hendrick, Robin Macpherson: Co funguje ve třídě?: Most mezi výzkumem a praxí. Edukační laboratoř. (2019)
Paul Ginnis: Efektivní výukové nástroje pro učitele. Edukační laboratoř. (2017)
Dylan Wiliam, Siobbhán Leahy: Zavádění formativního hodnocení. Edukační laboratoř
Rámcové a školní vzdělávací programy
Časopisy Pedagogika, Moderní vyučování, Učitelské listy a Učitelské noviny.
Elektronické zdroje:




HLAVÁČOVÁ, A. a DŘÍMALOVÁ, O. PÁROVÁ (TANDEMOVÁ) VÝUKA In: Základní škola a mateřská škola Hranice, Šromotovo, příspěvková organizace [online]. 7.4.2016 [cit. 5.10.2017]. Dostupné z: <>.
ŘÍHOVÁ, Barbora. Výuka v tandemu má přínos pro děti i učitele In: EDUin Informační centrum o vzdělávání [online]. 15.6.2014 [cit. 5.10.2017]. Dostupné z: />.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html