|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (02.10.2020)
|
|
||
Last update: ThDr. Kateřina Patová (16.04.2018)
Hlavní rozdíly mezi obory katechetika a náboženská pedagogika a jejich vztah k příbuzným oborům. Katecheze - přehled různých typů, časté chyby, praktický nácvik, postup sestavení katecheze pro konkrétní věkovou skupinu v církvi. Scénář lekce - přehled různých typů, časté chyby, praktický nácvik, postup sestavení výukové lekce pro konkrétní věkovou skupinu ve škole. Nejpoužívanější metoda vyprávění biblického příběhu a praktický nácvik: stanovení hlavního důrazu textu, proces elementarizace příběhu pro děti, vysvětlení obtížných slov, možnosti exegeze „již známého“ textu pro dospělé a seniory. Didaktické pomůcky často používané při vyprávění (flanelograf, knížky, maňásci, artefakty, obrázky, kartičky, tablety, flipchart, powerpoint aj.), jak vyrobit didaktickou pomůcku, když není nebo, kde se inspirovat. Metody práce s biblickým textem - čtení biblického textu (jak vybrat přiměřený text pro posluchače, předčítání, čtení s předvídáním, záznam z četby za pomocí grafických organizérů, kontinuální čtení. Vyprávění o vzniku a vývoji CČSH jako učivo pro děti, mládež i dospělé. Základní metody opakování a procvičování vědomostí a dovedností. |
|
||
Last update: ThDr. Kateřina Patová (05.04.2018)
Student představí jeden scénář lekce na jedno biblické nebo historické téma pro zvolenou cílovou skupinu (předškolní, školní dětí, mládež, dospělí, senioři) podle osvojených metod. |
|
||
Last update: ThDr. Kateřina Patová (05.04.2018)
BALDERMANN, Ingo. Úvod do biblické didaktiky. Jihlava: Mlýn, 2004. xiv, 222 s. ISBN 80-86498-07-7. BRAVENÁ, Noemi. Interaktivní vzdělávání sboru ad extra a ad intra. in Hanes, P (ed.) Cirkevny zbor vo vztahu k spolocenskemu prostrediu, PF UMB: Banská Bystrice, 2010. Pedagog 2010 plus ZEC, 90 s., s. 68-82, ISBN 978-80-83-951-2. LIGUŠ, Ján a kol. Náboženská výchova a výuka: sborník. Brno: L. Marek, 2005. 172 s. ISBN 80-86263-59-2. MUCHOVÁ, Ludmila. Cíle a cesty: metody, cíle a prostředky vyučování z pohledu obecné didaktiky pro učitele náboženství. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1996. Doporučená literatura:DŘÍMAL, Ludvík. Katecheze Církve jako služba Božímu slovu: úvod do studia katechetiky na základě Všeobecného direktoria pro katechezi. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 2001. 68 s. ISBN 80-7266-093-4. HILGER, Georg a Werner H. RITTER. Religionsdidaktik Grundschule: Handbuch für die Praxis des evangelischen und katholischen Religionsunterrichts. München: Kösel, 2006. ISBN 3-7668-3913-6. MUCHOVÁ, Ludmila. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1994. 246 s. HORSKÝ, R.: Úvod do katechetiky. (skripta) Praha: Husova ČS v Praze, 1955, 177 s. HOVÁDEK - HORSKÝ, R.: Jak pracovat s mládeží. Praha: Ústředí duchovní péče o mládež církve ČM, 1941, 29 s. HOVÁDEK - HORSKÝ, R.: Dítě v živé církvi. Praha: Odbor sociální práce CČS v Praze XII, 1947, 76 s. RUTRLE, Otto. Cesta k dítěti: Přednášky z kurzu pro učitele nedělních škol. II. díl. Praha: Ústředí nedělních škol církve československé v Praze, 1950. Edice duchovní péče o děti církve československé. RUTRLE, Otto. Cesta k dítěti: Přednášky z kurzu pro učitele nedělních škol. 2. vydání. Praha: Ústředí nedělních škol církve československé v Praze, 1947. Edice duchovní péče o děti církve československé. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., 1. v Gradě Publishing. Praha: Grada Publishing, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7. |