SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar on Biblical Exegesis of the New Testament II - L0462
Title: Seminář biblické exegeze NZ II.
Guaranteed by: HTF - Katedra biblistiky a judaistiky (28-15)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Number of self-study hours: 10 [hours/semester]
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D.
Is interchangeable with: LBIB95
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (31.01.2024)
V LS je seminář koncipován tak, aby se každý účastník mohl zapojit do vlastní exegetické práce a vyzkoušel si vědomosti nabyté v ZS na konkrétních textech. Absolvování předmětu Seminář biblické exegeze I v zimním semestru je výhodou, ne podmínkou, seminář je otevřen všem zájemcům! Texty a téma exegezí se budou v letním semestru v jednotlivých letech střídat, a kromě práce s texty dle jednotlivých metodik a přístupů, budou zkoumána kritéria pro posuzování autenticity biblického materiálu ve vztahu k Ježíši Nazaretskému. Seminář zohledňuje moderní metodiku bádání a v potaz přichází kromě "klasické" historické a textové kritiky také rétorická kritika, socio-rétorická kritika, narativní kritika, socio-vědecká kritika, socio-kognitivní kritika, reader-response kritika, analýza diskurzu, rozbory strukturální, zkoumání intertextuality či role sociální paměti a orality. (Texty jsou vybírány pro každý semestr odlišné, aby bylo možné zkoumat různé aspekty exegetické práce a patřičné obsahy textu včetně rozmanitých kontextů.) V letním semestru akademického školního roku 2023/2024 budou zkoumána podobenství z Lukášova evangelia se zaměřením na otázku bohatství a "vertikálního" vzestupu křesťanství do vyšší společenské vrstvy. Součástí exegetické práce bude posouzení struktury a literárně-rétorických technik, zasazení evangelia (a podobenství) do dobového a geografického kontextu, bude zkoumán vztah k profilu osobnosti Ježíše Nazaretského, bude zkusmo rekonstruována patřičná komunita a teologické důrazy, a bude zkoumán mimo jiné pohled na svět podobenství z hlediska ekonomických a sociálních faktorů. Orientační důraz bude kladen na publikace Justin David Strong, The Fables of Jesus in the Gospel of Luke. A New Foundation for the Study of Parables (Brill/Schöningh, Leiden/Paderborn 2021) a Daniel Boyarin, Socrates and the Fat Rabbis (Chicago: The University of Chicago Press 2012). Studenti budou obeznámení se systémem Accordance, jenž je užíván v oblasti biblistiky po celém světě.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (31.01.2022)

Obeznámení s exegetickou metodikou a úvod do problematiky synoptických evangelií. Práce s Accordance. Dobové pozadí a stav bádání ve vztahu k synoptickým evangeliím. Výběr textů k analýze, postupné čtení jednotlivých textů a jejich rozbor. (Ježíšova podobenství v Lukášově evangeliu a socio-ekonomické faktory. Exorcismy a uzdravování v evangeliích a antické společnosti. Zázraky. Spory s farizei. Sbírka Q. Možný profil Ježíše Nazaretského na podkladě zmiňovaných skupin textů. Sumarizace bádání a vyhodnocení použitých exegetických metod, udělení zápočtů.)

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (31.01.2023)

Znalost řečtiny či hebrejštiny je výhodou, nikoliv podmínkou. Pro získání zápočtu je důležitá pravidelná docházka a ochota se aktivně zapojit do dění. Během semináře vypracuje každý student referát, který přednese a odevzdá v elektronické či písemné formě. Referát může mít podobu exegeze určitého textového oddílu nebo zpracování článku či kapitoly k metodice. Vhodné jsou i články z odborných žurnálů, které student zpracuje a prezentuje. Účastník, který zatím není schopen samostatné biblické práce či nedisponuje původními jazyky, může pracovat s exegezemi autorů článků v odborných periodikách či s komentáři. Řada analýz bude prováděna vedoucím semináře, jiné budou převzaty z odborných periodik a budou na hodinách kriticky rozebírány.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (30.01.2021)

Zápočet bude udělen na základě pravidelné docházky s méně než třemi absencemi. Předpokladem je aktivní účast na seminářích a vypracování písemného referátu na zadané téma či odevzdání vlastní exegeze, jež bude předmětem společné diskuse. Během semestru mohou být zadávány ke studiu menší kapitoly či poslechy z www.youtube.com k dané tematice a předpokládá se následná kritická reflexe.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (31.01.2024)

* Povinná literatura:

Základní literatura k semináři - texty a konkordance:

NESTLE-ALAND. Novum Testamentum Graece, 27., 28. Auflage (Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft 2012, 2014).
SCHMOLLER, Alfred. Handkonkordanz zum griechischen Neuen Testament (Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft 1994).
Biblia Hebraica Stuttgartensia (Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft 1990).
LISOWSKY, Gerhard, Konkordanz zum hebräischen Alten Testament (Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft 1993).
Septuaginta (Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1979).
ČEP (1991 a další vydání).

Introduction to Reader-Response Theory - YouTube

Parables in Luke - Pharisee and Tax Collector - YouTube

Základní slovníky k biblické řečtině a hebrejštině:

BALZ H., SCHNEIDER, G., Exegetical Dictionary of the New Testament. Vol. I.-III. (Grand Rapids: W. B. Eerdmans 1994).
LEPAŘ, František, Nehomérovský slovník řeckočeský (Mladá Boleslav: K. Vačlena 1892).
GESENIUS, H. W. F., Gesenius´ Hebrew-Chaldee Lexicon to the Old Testament (Grand Rapids: Baker Books 1996).

Výhodné je užívání software Logos, Accordance či BibleWorks.

* Doporučená literatura k exegetické práci 2022/23 (komentáře k Lukášovu evangeliu a podobenstvím, včetně českých, budou vybrány na první hodině dle kolektivu a preferencí účastníků):

RINDGE, Matthew S., Jesus´ Parable of the Rich Fool (SBL, Atlanta 2011).

ROTH, Dieter T. The Parables in Q (T and T Clark: London 2018).

LALFAKMAWIA, Joseph H., Socio-economic Parables in Luke. A Mizo Tribal Reading (Wazirpur: Christian World Imprints 2020).

MEIER, John P., A Marginal Jew. Vol. V. (New Haven: Yale University Press 2016).

VERMES, Geza, The Authentic Gospel of Jesus (London: Penguin Books 2004).

ZIMMERMANN, Ruben, Puzzling the Parables of Jesus (Minneapolis: Fortress Press 2015).

CROWAN, Andrew J., The Writings of Luke and the Jewish Roots of the Christian Way (London: T and T Clark 2019).

Amy-Jill LEVINE, Ben WITHERINGTON III, The Gospel of Luke (New York: Cambridge University Press 2018).

B. Chilton, A. Avery-Peck, D. Bock, C. A. Evans, D. M. Gurtner, J. Neusner, L. H. Schiffman, D. Oden (eds.), A Comparative Handbook to the Gospels of Matthew and Luke. Comparations with Pseudepigrapha, the Qumran Scrolls, and Rabbinic Literature (Leiden: Brill 2021).

ANDERSON, P. N., John and Mark: The Bi-Optic Gospels. In: Fortna R.; Thatcher T. (eds.), Jesus and the Johannine Tradition. (Philadelphia: Westminster/John Knox Press 2001), s. 175-88.

Další tituly budou doporučeny na první hodině semináře dle preferencí účastníků.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html