SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Hermeneutics of Biblical and Apocryphal Texts - L0460
Title: Hermeneutika biblických a apokryfních textů
Guaranteed by: HTF - Katedra biblistiky a judaistiky (28-15)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Number of self-study hours: 10 [hours/semester]
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D.
Is interchangeable with: LBIB65
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (14.09.2023)
Seminář je zaměřen na základní hermeneutickou problematiku - na rozumění textu, řeči a argumentaci. Vzhledem k tomu, že text je nástrojem komunikace, při níž nemáme s autorem přímý kontakt, musíme jeho obsah co nejsprávněji pochopit a interpretovat. Interpretace má svá pravidla, která souvisejí s žánrem textu, typem komunikace, stářím textu, možnými předchozími stádii vývoje textu, autorem, redakcí, čtenářem a jeho předporozuměním. Kvalifikovaně získat obsah z textu a porozumět mu, je stěžejním úkolem každé interpretační aktivity. U starověkých textů, jakými jsou Starý a Nový zákon či další texty z židovské, řecké a římské kultury, je zapotřebí zohlednit další faktory, jež mají specifickou povahu. Roli hraje prostředí, dějinný kontext, rétorická a narativní struktura textu, intertextualita, oralita, ale i působení textu v dějinách. Proto je součástí semináře práce teoretická, v níž je účastník obeznamován s hermeneutickými kategoriemi, a práce praktická, v níž jsou analyzovány konkrétní texty (biblické, ale i texty řeckých a římských autorů). Případné exkurzy se budou týkat rozumění sdělení formou filmu či uměleckého díla a pozornost bude věnována fikci a fiktivním žánrům. Analyzován bude proces čtení, autor (a jeho "smrt"), čtenář, text, zápletka, narativ, metafora a její funkce, čas narativu (čas čtení, vzniku textu a případně události samé), "hermeneutický kruh" (v různých podobách), mýtus a jeho možné interpretace, školy a směry (např. ruský formalismus, nová kritika, strukturalismus, poststrukturalismus, dekonstrukce, rétorická kritika, socio-rétorická kritika, reader-response kritika, marxistická kritika), které výrazně ovlivnily interpretaci (biblických) textů a způsob hermeneutického tázání. Účastník získá přehled o zásadních hermeneutických otázkách a následných souvislostech, jež je nutné při práci s textem zohlednit. Informace získané na semináři jsou základem pro obory teologie, filosofie i religionistiky a pomohou rozumění textům či světu kolem nás pedagogům i sociálním pracovníkům.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (14.09.2023)

Možný sylabus předmětu, jež může být adaptován dle profilu zájemců: Co je to hermeneutika? Možné přístupy k textu, otázka autora, čtenáře a kontextu, čas, otázka předporozumění, jazyka, hermeneutický kruh. Co je to mlčení textu? Počátky moderní hermeneutiky (F. D. E. Schleiermacher, J. M. Chladenius, W. Dilthey, F. Ast). Co je to "historie"? Co je to "žánr"?Mýtus versus historie? Tradice z hlediska hermeneutiky. Vzpomínka a proces vzpomínání z hlediska hermeneutiky. Otázka "nové historiografie". Moderní pojetí "historiografie" (H. White, N. Frye). Strukturalismus a poststrukturalismus v kontextu literární teorie. Fikce a fiktivní žánry ve vztahu ke skutečnosti a narativu.

Ukázky antických děl rozmanitých žánrů a jejich možná interpretace v rámci dobových zvyklostí a kontextů.  

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (14.09.2023)

Pro získání zápočtu je důležitá pravidelná docházka a ochota se aktivně zapojit. Během semináře vypracuje každý student referát, který přednese a odevzdá v elektronické či písemné formě. Nutné je i přečtení alespoň jedné ze zmiňovaných publikací, případně její významné části. Termíny výuky kombinovaného studia:

Standardní doba a místo výuky: Pátek 8.30 - 10:00 hodin v H 503. Výuka bude probíhat pravidelně (každý týden). 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (14.09.2023)

Pro hodnocení je stěžejní pravidelná docházka s méně než třemi absencemi. Student přečte literaturu, na níž se dohodl s vyučujícím a v rámci rozhovoru prokáže, že je schopen s informacemi kriticky pracovat. Zápočet/zkouška probíhá ústně (zhruba 20 minut), může mít podobu kolokvia (v případě společné literatury) a student může být hodnocen za práci během semestru i bez závěrečného rozhovoru.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jiří Lukeš, Ph.D. (14.09.2023)

Povinná literatura k práci na semináři (student volí jednu z publikací, případně její významnou část, kterou během semestru nastuduje a může z ní vypracovat během semestru referát):

ASSMANNOVÁ, A. Prostory vzpomínání. Podoby a proměny kulturní paměti (Praha: Karolinum 2018).
COMPAGNON, A. Démon teorie. Literatura a běžné mylení (Brno: Host 2009).
CULLER, J. Krátký úvod do literární teorie (Brno: Host 2002).
EAGLETON, T. Úvod do literární teorie (Praha: Triáda 2005).
FRYE, N. Dvojí vidění. Jazyk a význam v náboženství (Praha: Malvern 2014).
ONG, W. J. Technologizace slova (Praha: Karolinum 2006).
POKORNÝ, P. Hermeneutika jako teorie porozumění (Praha: Vyšehrad 2005).

Další literatura k semináři, vhodná pro zpracování referátu:

BERGER, Peter L. Pozvání do sociologie. (Brno: Barrister/Principal 2017).
FOUCAULT, M. Archeologie vědění (Praha: Herrmann a synové 2016).
FRYE, Northrop. Words with Power. Being a Second Study of "The Bible and Literature" (Toronto: Penguin Books 1990).
GOODY, J. Myth, Ritual and the Oral (Cambridge: Cambridge University Press, 2010).
LE GOFF, J. Paměť a dějiny (Praha: Argo, 2007).
GREETZ, C., The Interpretation of Cultures (New York: Basic Books 2017).
CHATMAN, S. Příběh a diskurs. Narativní struktura v literatuře a filmu (Brno: Host 2008).
ISER, Wolfgang. Fiktivní a imaginární. Perspektivy literární antropologie (Praha: Karolinum 2017).
KRATOCHVÍL, A. (ed.). Paměť a trauma pohledem humanitních věd (Praha: AKROPOLIS, 2015).
McIVER, R. K. Memory, Jesus and the Synoptic Gospels (Atlanta: SBL 2011).
VANSINA, J. Oral Tradition as History (Madison: The University of Wisconsin Press 1985).
ECO, U. Lector in fabula. Role čtenáře anebo interpretační kooperace v narativních textech (Praha: Academia 2010).
FIGAL, G. Hermeneutická svoboda (Praha: Filosofický ústav AV ČR 1994).
FRYE, N. Anatomie kritiky (Brno: Host 2003).
GADAMER, H.-G. Pravda a metoda I. Nárys filosofické hermeneutiky (Praha: Triáda 2010).
GADAMER, H.-G. Člověk a řeč (Praha: OIKOYMENH 1999).
GRONDIN, J. Úvod do hermeneutiky (Praha: OIKOYMENH 1997).
HAWKES, T. Strukturalismus a sémiotika (Brno: Host 1999).
HROCH, J., KONEČNÁ M., HLOUCH, L. Proměny hermeneutického myšlení (Brno: CDK 2010).
ChATMAN, S. Příběh a diskurs. Narativní struktura v literatuře a filmu (Brno: Host 2008).
RIMMON-KENANOVÁ, S. Poetika vyprávění (Brno: Host 2001).
KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura (Praha: Karolinum 2004).
LAKOFF, G., JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme (Brno: Host 2002).
MITOSEKOVÁ, Z., Teorie literatury. Historický přehled (Brno: Host 2010).
PECHLIVANOS, M., RIEGER S., STRUCK W., WEITZ M. (eds.). Úvod do literární vědy (Praha: Herrmann & synové 1999).
RICOEUR, P. Čas a vyprávění I., II., III. (Praha: OIKOYMENH 2000, 2002, 2007).
RICOEUR, P. Mýtus a jeho filosofická interpretace. In: REFLEXE - Filosofický časopis 4/1990, čl. 6, s. 1-23.
SAUSSURE, de F. Kurs obecné lingvistiky (Praha: Academia 1996).
SCHOLES, R. KELLOGG, R. Povaha vyprávění (Brno: Host 2002).
STEINER, P. Ruský formalismus. Metapoetika (Brno: Host 2011).
SZONDI, P. Úvod do literární hermeneutiky (Brno: Host, Brno 2003).
THISELTON, A. C. New Horizons in Hermeneutics. The Theory and Practice of Transforming Biblical Reading (Grand Rapids: Zondervan 1992).
THISELTON, A. C. The Two Horizons. New Testament Hermeneutics and Philosophical Description with special reference to Heidegger, Bultmann, Gadamer and Wittgenstein (Waynesboro: Paternoster Digital Library 2005).
TODOROV, T. Úvod do fantastické literatury (Karolinum: Praha 2010).
TODOROV, T. Poetika prózy (Praha: Triáda 2000).
USPENSKIJ, B. Poetika kompozice (Brno: Host 2008).

Texty k analýzám či ukázkám:

DUS, J. A.; POKORNÝ, P. Neznámá evangelia. Novozákonní apokryfy I (Vyšehrad: Praha 2001).
DUS, J. A. Příběhy apoštolů. Novozákonní apokryfy II (Vyšehrad: Praha 2003).
CHLUP, R. Corpus Hermeticum (Herrmann a synové: Praha 2007).
Filón Alexandrijský. O stvoření světa. O gigantech. O neměnnosti boží (OIKOYMENH: Praha 2001).
Flavius Iosephus. Válka židovská I, II (Svoboda: Praha 1990, 1992).
Rukopisy od Mrtvého moře (překl. S. Segert, R. Řehák, Š. Bažantová; OIKOYMENH: Praha 2007).
Dobrodružství lásky. Řecký román I (překl. R. Mertlík, V. Bahník, D. Bartoňková, R. Dostálová; Arista/Baset: Praha 2001).
Antická próza. O vlastním studu (Platon, Augustus, Flavius Josephus, Iulianus, Lúkianos, Libanios, Marcus Aurelius; překl. F. Novotný; Odeon: Praha 1973).
Epiktétos. Rukojeť. Rozpravy (Svoboda: Praha 1972).
Tacitus. Z dějin císařského Říma (Svoboda: Praha 1976).
Lúkianos. Pravdivé výmysly (Odeon: Praha 1983).

Marcus Tulius Cicero. Výbor z korespondence. Díl I., II. Editor: Václav Marek (Argo: Praha 2019, 2021).

(Možno pracovat také s texty řeckými, hebrejskými starozákonními či latinskými. Budou dodány po dohodě.)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html