SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Assistant Work Experience with Reflection - L0413
Title: Asistentská praxe s reflexí
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 4
Examination process:
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: winter:unknown / unlimited (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Files Comments Added by
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg logolink projektu ThDr. Kateřina Patová
Annotation - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na základní či střední škole. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství. Studenti dostanou systematickou možnost poznávat a pravidelně pracovat s různými typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – např. s žáky se specifickými vývojovými poruchami učení a chování, s ADHD, s žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, s nadanými žáky, s žáky s odlišným mateřským jazykem, apod. a hledat individualizované strategie pedagogické práce s nimi a tak jim pomáhat překonávat překážky v učení a následně svoji práci průběžně reflektovat pod vedením zkušených učitelů. Obsah a organizace činnosti studenta ve třídě se odvíjí od potřeb konkrétních žáků a určuje ji spolupracující učitel či jiný odborník. Student tak může zastávat jak roli asistenta žáka, tak roli asistenta pedagoga. Studenti budou v předmětu uplatňovat dosavadní poznatky z oblasti pedagogicko-psychologické přípravy, specifických poruch učení a chování, ontogenetické, sociální a pedagogické psychologie. Budou je integrovat do kompetentních přístupů pro práci s žáky ve výuce, které budou realizovat na školách 2. stupně ZŠ a na středních školách dle vlastního výběru v roli asistenta pedagoga či asistenta žáka. Přípravy na podporu žáků a reflexe svých intervencí budou průběžně reflektovat v e-learningovém prostředí a v rámci prezenčních setkání. Budou získávat další znalosti a kompetence (např. v oblasti podpory žáků z rodin žádajících o azyl, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných, v oblasti řešení problémů vyplývajících z kulturní rozmanitosti ve třídě apod.)
Syllabus - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Hlavní témata předmětu: Role asistenta žáka/ pedagoga. Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem. Typologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné škole. Princip inkluze v heterogenní třídě. Práce s katalogem podpůrných opatření. Individuální vzdělávací program. Pedagogická diagnostika. Možnosti spolupráce se speciálními pedagogy, psychology, zkušenými učiteli a dalšími odborníky. Specifické poruchy učení a chování v kontextu inkluzivní třídy. Nadané děti v kontextu inkluzivní třídy. Spolupráce asistenta s rodiči. Práce s žáky z uprchlických rodin, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných aj. Pedagogická praxe bude realizována na vybraných spolupracující školách.

Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.
logolink:
https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Descriptors - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Výuka kurzu bude probíhat ve dvou formách - jako prezenční asistentská aktivita studenta ve výuce v prostředí základní či střední školy a on-line v prostředí MS Teams jako reflexe této praxe s vyučující fakulty v termínech předem dohodnutých se studenty.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Celková docházka 90% výuky pedagogické praxe. Pravidelná a aktivní účast studenta v roli asistenta ve škole, účast na úvodním informačním a závěrečném reflektivním semináři na fakultě a zpracování reflexí v e-kurzu. Na začátku kurzu student pojmenuje dovednosti, s kterými vstupuje do kurzu (speciální kurzy, zkušenosti, zájmy apod.) a zpracuje společně s fakultním učitelem, který asistentskou praxi vede stručný projekt, nástin své práce s cíli, ke kterým bude v průběhu asistentské praxe směřovat, pod supervizí VŠ pedagoga. Asistentská praxe může být zároveň zaměřena na realizaci drobného akčního výzkumu. Student si v průběhu kurzu vede pravidelné záznamy o svojí pedagogické činnosti, zaznamenává reflexe a sebereflexe v pedagogickém deníku podrobné záznamy z pozorování a reflexí asistentské činnosti. Nedílnou součástí zadání je domluva a realizace rozhovoru se školním psychologem a speciálním pedagogem ve škole, kde student realizuje asistentskou praxi. Tématem rozhovoru je problematika podpory školy u žáků ze znevýhodněného prostředí. Zpracování Pedagogického deníku či Studentského portfolia. Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Asistentská praxe s reflexí.

Literature - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Povinná:
Kendíková, J. Asistent pedagoga.Praha: Nakladatelství Raabe, 2017, ISBN 978-80-7496-349-0
Kargerová, J., Stará, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
Tomková, A., Mazáčová, N. & Kargerová, J. et al. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. 2015. ISBN 978-80-7290-832-5
Teplá, M. Asistent pedagoga. Praha. Verlag Dashofer, 2015, ISBN 978-80-87963-15-9
Doporučená:
Auger M. T., Boucharlat, Ch. Učitel a problémový žák. Praha. Portál, 2005. ISBN 80_7178-907-0
Pokorná, V. - Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování, Portál 2010. ISBN 978-80-7367-817-3
Portešová, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3
Kolektiv autorů. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Systémová doporučení. Praha: META, o.p.s., 2014.
Radostný, L. a kolektiv. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011.
Studijní distanční texty - elektronické studijní opory:
http://meta-ops.cz/sites/default/files/pp_blok_web_final_1.pdf
http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/zaci_s_omj_v_ceskych_skolach_0.pdf
http://www.inkluze.upol.cz/portal/klicove-aktivity/modul-asistent-pedagoga/
http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
http://www.asistentpedagoga.cz/

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html