SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Leisure Time Pedagogy - L0331
Title: Pedagogika volného času
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2022)
Absolvent pedagogiky volného času si utvoří základní přehled o možnostech sociálně pedagogické práce a sociálně výchovného působení v oblasti volného času dětí a dospívajících. Orientuje se v současných trendech, organizačních metodách a formách používaných v oblasti práce s dětmi a mládeží a má základní vědomosti o současném pojetí volného času, funkci a cílech pedagogiky volného času. Student je seznámen se školskými zařízeními pro zájmové vzdělávání a organizacemi pro neformální vzdělávání. Uvědomuje si vlivy sociálního prostředí na edukační proces ve volnočasových aktivitách a význam kategorie volného času pro život člověka. Student reflektuje otázku kultivace dětí a dospívajících činnostmi ve volném čase a roli pedagoga ve volnočasových aktivitách. Student prověří své porozumění informacím v předmětu nabitých reflexí konkrétní reálné volnočasové aktivity pro děti a dospívající.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (30.01.2023)

Vymezení pojmu pedagogika volného času a jeho vztahu k ostatním pedagogickým disciplínám. Pojetí volného času jako sociologické, psychologické a pedagogická kategorie. Definice pojmu volný čas, aktivity ve volném čase. Cíle a funkce volného času a aktivit ve volném čase ve vývoji dětí a dospívajících. Inspirace z dějin pedagogiky pro volný čas. Vlivy sociálního prostředí na volný čas. Současné trendy v pedagogice volného času (konstruktivistické pojetí pedagogické práce, zážitková pedagogika, animace, streetwork, peer program). Komunítní práce a komunitní projekty v kontextu pedagogiky volného času.Školská zařízení pro zájmové vzdělávání a organizace pro neformální vzdělávání. Preventivní funkce volnočasových činností, nízkoprahová centra. Kurikulum a didaktika volnočasových aktivit. Aktuální témata a výzkum v oblasti pedagogiky volného času. Role sociálního pedagoga ve volnočasových aktivitách. Právní normy pro práci pedagoga volného času s dětmi a mládeží.












Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (12.01.2024)

1.Vypracování seminární práce reflektující konkrétní reálnou volnočasovou aktivitu pro děti a dospívající, se kterou se student seznámí či ji sám vymyslí.Tato volnočasová aktivita bude zaměřená na osvětu (případně detekci) konkrétního sociálně-pedagogického problému ve volnočasovém kontextu. POZOR, jedná se o popis průběhu aktivity, nikoliv o seminární práci na zvolené téma (výklad).

Délka seminární práce 1-2 normostrany. V textu je nutné citovat 1-2 odborné informační zdroje.

Příklady problémů: agresivita, nefunkční komunikace v kolektivu, šikana, záškoláctví, vandalismus, krádeže, syndrom CAN,  zneužívání návykových látek, mentální zdraví, nízkopříjmové rodiny, sociokulturní handicap, příslušnost k odlišné národnosti, diverzita ve společnosti, interkulturní dialog, žák s handicapem, komunitní práce, školní neprospěch apod.

Téma aktivity a volbu konkréního sociálně-pedagogického problému je vhodné konzultovat s vyučující během výuky v průběhu semestru či emailem.

2. Složení ústní zkoušky z obsahu přednášek a povinné literatury. Ke zkoušce je student povinen donést vytištěný seznam přečtené literatury (min. 3 monografie). Dvě monografie musí být vybrány ze seznamu literatury uvedeného níže). Zkoušku je možné vykonat pouze po úspěšném odevzdání seminární práce - tuto práci je nutné zaslat vyučující emailem nejpozději týden před konáním ústní zkoušky.Termín ústní zkoušky bude stanoven na poslední přednášce. Zkoušku není možné vykonat bez odevzdání vytištěného seznamu přečtené literatury.

Email na vyučující: karolina.buresova@htf.cuni.cz

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (16.02.2023)

Zkouška na základě seminární práce, povinné literatury a témat probraných v rámci přednášek.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (30.01.2023)

* Povinná:
ČINČERA, Jan, KAPLÁNEK, Michal, SÝKORA, Jan (ed.). Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun EU, 2009. ISBN: 978-80-7399-611-6.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Universita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typia, 2001. ISBN 80-901737-9-9.
* Doporučená:
HRKAL, Jan, HANUŠ, Radek: Zlatý fond her II. Portál: Praha, 1998. ISBN 978-80-7367-265-2.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.

PROKOP,DANIEL. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host. 2022. ISBN 978-80-275-1078-8.
NEUMAN, Jan a kol. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999, IBN 80-7178-292-0.

TANNENBERGOVÁ,M.Průvodce školní inkluzí:aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer,2016. ISBN 978-80-7552-008-1.

ŠŤASTNÁ, J.Když se řekne komunitní práce, Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3356-5.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: MU, 1992. ISBN 80-210-0428-2.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html