SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Ethics for Social Work - L0330
Title: Etika pro sociální práci
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Additional information: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a174e23ae592f4044bdd255143632adf5%40thread.tacv2/conversations?groupId=13274ef0-0127-4f04-841f-b61f74906c95&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Is interchangeable with: L0644, LPED93
Annotation -
Last update: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (20.06.2022)
The elective course Ethics for Social Work serves to acquire in-depth knowledge and skills in the field ethics and ethical dilemmas that can be encountered in a wide range of helping professions - the course is focused on developing attitudes in the field of ethics for future educators, teachers, social workers, social workers, etc.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (04.01.2022)

Základní pojmy: etika, etiketa, morálka. Základní etické koncepce. Základy profesní etiky. Lidská práva a jejich role v profesní etice. Etická dilemata v pomáhajících profesích.

Basic terms: ethics, etiquette, morality. Basic ethical concepts. Basics of professional ethics. Human rights and their role in professional ethics. Ethical dilemmas in helping professions.

Aim of the course -
Last update: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (20.06.2022)

The aim of the course is to help future workers in helping professions (educators, teachers, teaching assistants, social educators, social workers, social workers, etc.) to understand ethics, professional ethics, perceive ethical dilemmas within the profession and solve them on the basis of their own free and sensible reflection, with respect for human dignity, in accordance with the idea of human rights, the idea of legality and the values developed in a democratic and legal society.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (04.01.2022)

Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou, zápočet získává student za referát v hodině, případně za písemnou práci v rozsahu 3-5 normostran (téma dle sylabu, případně domluvy s vyučujícím), zkouška proběhne formou písemného testu - test proběhne v on-line prostředí v univerzitním systému Moodle.

The course ends with credit and an exam, the student receives credit for a paper or presentation in class, or for a written work in the range of 3-5 standard pages (topic according to the syllabus, or agreement with the teacher), the exam is in the form of a written test - test takes place in an online environment of Moodle system.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (04.01.2022)

V případě, že je nařízena distanční výuka, pak probíhá výuka v reálném čase dle rozvrhu on-line v MS Teams, kde k dispozici všechny nahrané výukové materiály. Na základě přednášek si studující vybere téma, zpracuje esej případně referát, který přednese při jedné z hodin naplánované výuky (tj. pokud nepřednese referát, odevzdává písemnou práci v rozsahu 3-5 normostran vyučující na e-mail, nejpozději 15 dnů před koncem zkouškového období). Písemná práce nebo referát je podmínkou zápočtu, zkouška probíhá formou testu v on-line prostředí univerzitního systému Moodle.

If distance teaching is ordered, then teaching takes place in real-time according to the online schedule in MS Teams, where all recorded teaching materials are available. Based on the lectures, the student chooses a topic, prepares an essay or paper, which he/she will present during one of the scheduled lessons (ie if he/she does not present a paper, submits a written work in the range of 3-5 standard pages of the teacher by e-mail, no later than 15 days before the end of the exam period). Written work or paper is a condition of the credit, the exam takes the form of a test in the online environment of the university system Moodle.

Literature -
Last update: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (17.01.2024)

Mandatory and recommended - selection from one of the following publications:
https://www.citacepro.com/slozka/I09zxdbO a https://www.citacepro.com/slozka/bRjMUyBf

Or you can find recommended texts also here:

SVOBODOVÁ, Zuzana. 2023. “The Responsibility of Educators”. Theology and Philosophy of Education 2 (2): 1–3. https://www.tape.academy/index.php/tape/article/view/43.

SVOBODOVÁ, Zuzana. 2022. “Freedom As an Aim of Education”. Theology and Philosophy of Education 1 (2):1-2. https://www.tape.academy/index.php/tape/article/view/19.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (04.01.2022)

přednáška, prezentace, dialog, práce s textem / lecture, presentation, dialogue, work with text

V případně pandemické situace je předmět vyučován v čase plánovaných přednášek on-line přes MS Teams: / In a pandemic situation, the subject is taught at the time of the planned lectures online via MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a174e23ae592f4044bdd255143632adf5%40thread.tacv2/conversations?groupId=13274ef0-0127-4f04-841f-b61f74906c95&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Webové stránky s aktualizovanými informacemi k předmětu naleznete na: / Websites with updated course information can be found at:

https://docs.google.com/document/d/1uP3aw3-yR4ikOdGS_CHvx7Jfvi0FOcNg_KozUxwXlTA/edit?usp=sharing

Moodle pro předmět: / Moodle for subject:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9705

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html