Psychology of the Sick and Disabled - L0326
|
|
|
||
Last update: ThDr. Kateřina Patová (23.02.2018)
|
|
||
Last update: ThDr. Kateřina Patová (07.10.2019)
Onkologické onemocnění Diabetes Kardiovaskulární potíže Psychologická problematika zdravotně postižených
Zrakové postižení a jeho důsledky Sluchové postižení a jeho důsledky Pohybové postižení a jeho důsledky
|
|
||
Last update: ThDr. Kateřina Patová (07.10.2019)
Případová studie nemocného či zdravotně postiženého jedince Údaje získané rozhovorem a pozorováním. 1. Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije - rodina, ústav apod.). 2. Osobní anamnéza: kde tento člověk žil od dětství, včetně mezníků a změn, které byly v jeho životě důležité. 3. Diagnóza: popis nemoci a jejích důsledků, které klienta nejvíce tíží. 4. Vývoj onemocnění: průběh vzniku a rozvoje nemoci, kdy se objevila a jakým způsobem probíhala, jednotlivé fáze onemocnění, včetně mezníků, které klient považuje za důležité. 5. Současný stav: co je pro klienta aktuálně nejvíce tíživé, jak svou nemoc zvládá a co mu v tom pomáhá, nebo si myslí, že by mu mohlo pomoci. Stresové situace s nimiž se díky své nemoci setkává, co je pro něj obtížně zvládnutelné. Kteří lidé mu nejvíc pomáhají nebo ho psychicky podporují (popřípadě tak činili v minulosti). 6. Nejhorší zážitek z celého dosavadního života dle klientova názoru, co on sám považuje za nejhorší. 7. Nejlepší zážitek z celého života, co klient považuje za nejlepší zážitek ze svého dosavadního života. 8.Na co se nyní nejvíce těší: může si vybrat cokoli z bližší i vzdálenější budoucnosti. 9. Čeho se nejvíce bojí: opět si může vybrat cokoli z bližší i vzdálenější budoucnosti. 10. Co je pro něho aktuálně nejdůležitější: může si vybrat cokoli, co on sám považuje za významné. 11. Největší 3 přání, která by chtěl, aby se mu splnila, upozorněte klienta, že si může vybrat cokoli, i kdyby to ve skutečnosti nebylo splnitelné. 12. Záliby: co klienta baví a co dělá rád, lze se ho zeptat, zda měl dříve, před propuknutím nemoci jiné záliby či nikoliv. 13. Koláč radosti a koláč starostí: klient zobrazí v kruhu výseče různé velikosti, dle jeho volby, které budou reprezentovat jeho radosti a starosti, jejich velikost vymezuje míru hodnoty, jakou pro něj mají. 14. Závěr: co si klient myslí, že by mohlo pomoci lidem, kteří trpí stejnou nemocí či postižením, může uvést to, co je k dispozici, i to, co není, ale mohlo by být přínosné.
|
|
||
Last update: ThDr. Kateřina Patová (07.10.2019)
Vágnerová, M. (2014): Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha. |