SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development Psychology I - L0323
Title: Vývojová psychologie I.
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Procházková
Teacher(s): PhDr. Jana Procházková
Pre-requisite : L0245, L0246
Is pre-requisite for: L0314
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Cílem kurzu je seznámit posluchače s průběhem psychického vývoje v jednotlivých fázích života, s jejich specifiky a důsledky, které budou muset zohledňovat při práci s jedinci této věkové kategorie. Znalost vývojové psychologie je potřebná i pro porozumění problémů, které v určité době, mnohdy zcela zákonitě, vznikají. Posluchači by se měli naučit i chápat jednotlivé souvislosti a vztahy mezi vývojem dílčích funkcí a celkový rozvojem osobnosti v dané vývojové fázi. Z tohoto hlediska jsou významné proměny způsobu uvažování a prožívání v době dospělosti, protože ovlivňují zvládání jednotlivých rolí a rovněž vznik případných problémů. Pro porozumění období stáří je třeba vědět, jak se jednotlivé vývojové změny projevují a jaký mají dopad.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)

1. Činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje.
2. Teorie psychického vývoje S. Freuda, teorie psychosociálního vývoje osobnosti E. Eriksona a teorie kognitivního vývoje J. Piageta.
3. Prenatální období a novorozenecký věk.
4. Charakteristika kojeneckého období jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj poznávání a řeči v kojeneckém věku, socializace v kojeneckém věku, vztah kojence s matkou a otcem.
5. Charakteristika batolecího období jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj motoriky, vývoj poznávacích procesů a řeči, emoční vývoj v batolecím věku. Socializace v batolecím věku, osvojování pravidel chování, vývoj osobnosti batolete.
6. Charakteristika předškolního věku jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj poznávacích procesů a řeči, emoční vývoj předškolním věku. Socializace v předškolním věku, rodina, vztahy s lidmi mimo rodinu, vztahy s vrstevníky. Zvládání sociálních dovedností a norem chování
7. Nástup do školy, školní zralost a připravenost.
8. Charakteristika školního věku jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj myšlení, paměti a pozornosti, emoční vývoj ve školním věku. Socializace ve školním věku, rodina, vztah s rodiči a sourozenci, škola a vrstevnická skupina. Specifika středního školního věku.
9. Charakteristika dospívání jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Tělesná proměna v pubertě a její sociální význam. Vývoj myšlení a jeho vliv na vztah k sobě i k ostatním lidem, specifika emočního vývoj v dospívání. Socializace v dospívání, rodina, vztahy s rodiči v době dospívání, škola a vrstevnická skupina v době dospívání. Proměna morálního uvažování v době dospívání. Profesní příprava jako aspekt identity. Vytváření vlastní identity.








Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)

Splnění zápočtové povinnosti a docházka, zkouška písemným testem.

Seminární práce z vývojové psychologie I.

Kazuistická studie dítěte či dospívajícího
Charakteristika vybraného jedince:
-Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho rodina, kolik má sourozenců, kolikátý v pořadí je. Dítě lze požádat i o nakreslení rodiny.
-Osobní anamnéza: kde žil od dětství, včetně mezníků, které byly v jeho životě důležité (např. narození sourozence nebo rozvod rodičů).
-Aktuální stav: jak tento člověk uvažuje, jaké je jeho převažující citové ladění, jaké má názory, vztahy s lidmi, o co usiluje atd.
--Jaký zážitek ze svého dosavadního života považuje za nejlepší.
--Jaký zážitek ze svého dosavadního života považuje za nejhorší.
--Co si myslí, že bylo v jeho životě nejdůležitější.
--Co si myslí, že se mu v životě nejvíc povedlo.
--Co považuje za svůj největší průšvih.
--Jaké je jeho aktuální sebehodnocení, jaké si myslí že má dobré a špatné vlastnosti.
--Na co se nejvíce těší: lze uvést cokoliv z bližší i vzdálenější budoucnosti.
--Čeho se nejvíce obává, opět lze uvést cokoliv z bližší i vzdálenější budoucnosti.
--Co je pro něho aktuálně nejdůležitější, jaké jsou jeho cíle, čeho by chtěl dosáhnout.
--Co mu nejvíc vadí a naopak co nejvíc oceňuje na rodičích.
--Co mu nejvíc vadí a naopak co oceňuje na sourozencích.
--Co mu nejvíc vadí a co nejvíc oceňuje na učitelích.
--Kolik má kamarádů a jací jsou. Jak by je charakterizoval.
--Co mu nejvíc vadí, jak by se podle jeho názoru kamarádi neměli chovat.
--Co na nich nejvíc oceňuje.
--Největší 3 přání, která by chtěl, aby se mu splnila, kdyby si mohl přát i reálně neuskutečnitelné věci. Dětem se říká, že přijde kouzelný dědeček a splní jim jakýkoliv tři přání.
--Záliby: co toto dítě nebo dospívající rád dělá, co ho baví.
--Shrnutí podstatných informací o tomto dítěti či dospívajícím.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)

Aktivní účast, vypracovávání průběžně zadávaných úkolů- které je podmínkou k závěrečnému testu.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)

Povinná:
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.; Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 20l2.

nebo

VÁGNEROVÁ, Marie. LISÁ Lidka:Vývojová psychologie, Dětství a dospívání : Praha, Karolinum, 2021  

Doporučená:
LANGMEIER. J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2016.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2021.

KOUKOLÍK,Fr., KOUBSKÁ,L.: Všechno dopadne jinak. Vyšehrad, 2011,2019

íčan, P. (2004): Cesta životem. Portál, Praha.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html