SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Philosophy and Ethics - L0304
Title: Úvod do filozofie a etiky
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (14.09.2022)
The course presents philosophy and ethics as living disciplines that are relevant for every member of the contemporary society and – above all – for every future social pedagogue. During the course, participants’ philosophical skills (related to interpretation, analysis, argumentation, and communication) are developed. Moreover, participants learn those concepts and theories, primarily from recent or contemporary philosophy and ethics, which are potentially beneficial for their future lives.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Po skončení kurzu by měl být účastník schopen:

 

1. plnit úkoly, jejichž zvládnutí bude ověřované v rámci zkoušky, tj. v návaznosti na kratší odborný text tematicky náležící do oblastí probíraných v kurzu:

-  a. text interpretovat (identifikovat a popsat jeho cíle, shrnout a vyložit použitou argumentaci);

-  b. argumentačně na text navázat (zformulovat jasnou a přesvědčivou námitku proti textu, zformulovat jasný a přesný argument v jeho prospěch, a to samostatně nebo za použití relevantních teorií tematizovaných v rámci kurzu); 

- c. vést o textu diskusi, komunikačně zdařile (jasné, přesné a uspořádané vyjádření myšlenek) a poučeně (uplatnění relevantních teorií z filozofie a etiky);

 

2. uplatňovat v kurzu probírané znalosti, dovednosti a postoje v rámci sociálně pedagogické práce a práce v sociální oblasti.

 

Předběžný časový plán:

 

1. Úvod

- organizace kurzu, požadavky ke zkoušce, co je filosofie, základy interpretace a argumentace, filosofické otázky

 

2. Kritické myšlení a teorie poznání I.

- proč a jak kriticky myslet, problémy omylnosti, relativismu a skepticismu, metodický a umírněný skepticismus

 

3. Kritické myšlení a teorie poznání II.

- filosofie vědy, falzifikovatelnost, paradigma, teorie pravdy

 

4. Etika a druhy etiky

- úvod do etiky, deskriptivní, normativní a aplikovaná etika

 

5. Základní morální teorie I.

- život a smrt, pravda a lež v pohledu základních morálních teorií (deontologický přístup, konsekvencialistický přístup, přístup etiky ctností)

 

6. Základní morální teorie II.

- život a smrt, pravda a lež v pohledu základních morálních teorií (deontologický přístup, konsekvencialistický přístup, přístup etiky ctností)

 

7. Přístup etiky ctností a postoj k druhému v praxi

- panelová diskuse soustředěné na sdělování nepříjemné či zraňující pravdy

 

8. Vybrané otázky aplikované etiky I. 

- do jaké míry máme morální povinnost pomáhat druhým? 

 

9. Vybrané otázky aplikované etiky II.

- rasismus a postoj k druhému

 

10. Člověk, dokonalost a nedokonalost (aneb vybrané problémy filosofie člověka)

- vize biotechnologického zdokonalování a hodnoty současné společnosti 

 

11. Meritokracie a její kritika (aneb vybrané problémy politické filosofie)

- do jaké míry by měli lidé získávat úspěch, moc nebo vliv na základě svých prokázaných schopností a svých zásluh?

 

13. Panelová diskuse na téma odhlasované studenty

- diskuse se bude soustředit na téma zvolené studenty v úvodu kurzu, studenti se budou na organizaci diskuse aktivně podílet

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

1. Zkouška

V rámci zkoušky si student vylosuje kratší (200-400 slov) odborný text zabývající se některým z témat probíraných v rámci kurzu a splní v souvislosti s ním po přípravě (30 minut) základní úkoly týkající se:
- a. jeho interpretace (identifikovat a popsat cíle textu, shrnout a vyložit použitou argumentaci);
- b. vlastního argumentačního navázání na text (zformulovat jasnou a přesvědčivou námitku proti textu, zformulovat jasný a přesný argument v jeho prospěch, a to samostatně nebo za použití relevantních teorií tematizovaných v rámci kurzu).
Zkoušený také:
- c. povede o textu se zkoušejícím diskusi, v jejímž rámci uplatní v kurzu rozvíjené komunikační dovednosti (představení myšlenek zkoušeného bude jasné, přesné a uspořádané) a znalosti relevantních teorií probíraných v rámci kurzu (jaké tematizované teorii je argumentace textu blízká a proč, jakou tematizovanou teorii by bylo možné použít jako námitku proti němu apod.).
Podrobná kritéria hodnocení jednotlivých složek zkoušky budou účastníkům sdělena v úvodu kurzu.

2. Aktivní účast na kurzu

Studenti mohou získat plusové body ke zkoušce již v průběhu kurzu, především:
a. aktivní účastí na společném vytváření materiálů ke zkoušce (shrnutí přednášek a diskusí);
b. aktivní účastí na jednotlivých setkáních;
c. aktivní účastí na organizaci závěrečné panelové diskuse (viz níže).
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Požadavky k získání atestace:

1. Zkouška

V rámci zkoušky si student vylosuje kratší (200-400 slov) odborný text zabývající se některým z témat probíraných v rámci kurzu a splní v souvislosti s ním po přípravě (30 minut) základní úkoly týkající se:
- a. jeho interpretace (identifikovat a popsat cíle textu, shrnout a vyložit použitou argumentaci);
- b. vlastního argumentačního navázání na text (zformulovat jasnou a přesvědčivou námitku proti textu, zformulovat jasný a přesný argument v jeho prospěch, a to samostatně nebo za použití relevantních teorií tematizovaných v rámci kurzu).
Zkoušený také:
- c. povede o textu se zkoušejícím diskusi, v jejímž rámci uplatní v kurzu rozvíjené komunikační dovednosti (představení myšlenek zkoušeného bude jasné, přesné a uspořádané) a znalosti relevantních teorií probíraných v rámci kurzu (jaké tematizované teorii je argumentace textu blízká a proč, jakou tematizovanou teorii by bylo možné použít jako námitku proti němu apod.).
Podrobná kritéria hodnocení jednotlivých složek zkoušky budou účastníkům sdělena v úvodu kurzu.

2. Aktivní účast na kurzu

Studenti mohou získat plusové body ke zkoušce již v průběhu kurzu, především:
a. aktivní účastí na společném vytváření materiálů ke zkoušce (shrnutí přednášek a diskusí);
b. aktivní účastí na jednotlivých setkáních;
c. aktivní účastí na organizaci závěrečné panelové diskuse (viz níže).

Literature - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Základy argumentace, interpretační dovednosti, přehled základních filosofických disciplín:

- Král, Matěj. Šebešová, Petra. Vejvodová, Daniela. „Filosofie“ In Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021.

 

Kritické myšlení a teorie poznání

- Popper, Karl R. Logika vědeckého bádání. Praha: OIKOYMENH, 1997.

- Kahneman, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil, 2012.

- Kuhn, Thomas. Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH, 1997.

 

Etika – teorie + politická filosofie:

- Sandel, Michael. Spravedlnost: co je správné dělat. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015.

- Sandel, Michael. The Tyranny of Merit: What’s Become of the Common Good? New York: Farrar, Straus, and Giroux, 2020.

 

Aplikovaná etika:

- LaFollette, Hugh (ed.). Ethics in Practice: An Anthology. Chichester: Wiley-Blackwell, 2014.

 

Člověk, dokonalost a nedokonalost:

- Savulescu, Julian. Bostrom, Nick. (eds.). Human Enhancement. Oxford: Oxford University Press, 2009.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html