SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Geragogy - L0302
Title: Geragogika
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět Geragogika se zaměřuje především na sociálně pedagogickou práci se seniory. Studenti získají základní informace o zdravotních, psychologických a sociálních faktorech, které hrají roli v procesu seberozvoje a vzdělávání seniorů. Obsahem předmětu budou také informace o nových trendech (jejich možnostech i úskalích) v edukaci současných seniorů a v nabídce volnočasových aktivit, o institucích a vzdělávacích centech zaměřených na rozvoj a vzdělávání lidí staršího věku, včetně univerzit třetího věku a využívání moderních technologií. Na základě osvojených poznatků z gerontopedagogiky a gerotodidaktiky budou studenti schopni odhadnout individuální možnosti rozvoje a vzdělávání jednotlivých klientů, zohlednit v případném plánu péče a navrhnout konkrétní doporučení a aplikovat je v práci se seniory. Podmínkou pro zápis do předmětu je absolvování předmětu Sociální gerontologie nebo sociální gerontologie a geriatrie. Předmět bude zakončen seminární prací a písemným testem.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (07.01.2024)

Témata (sylabus):


 19.2. 2024 Zaměření, historie a vývoj oboru geragogiky (gerontopedagogiky); specifika geragogiky v současné populaci seniorů.
26.2. 2024 Změny ve smyslových funkcích a kognitivních procesech.
4.3. 2024 Motivace seniorů a další psychologické a sociální faktory související se vzděláváním seniorů.
11.3. 2024 Komunikace v geragogice.
18.3. 2024 Kvalita života, volný čas a životní styl seniorů.
25.3. 2024 Možnosti a funkce vzdělávání seniorů z hlediska podpory zdraví a kvality života.
8.4. 2024 Pohybové a relaxační programy.
15.4. 2024 Gerontopedagogika a gerontodidaktika. Základní gerontodidaktické metody, formy a zásady.
22.4. 2023 Specifika vzdělávání seniorů. Aktivizační metody.
29.4. 2024 Systém poradenství pro seniory, terapeutické přístupy.
6.5. 2023 Instituce pro vzdělávání seniorů, univerzity a akademie třetího věku, kluby seniorů. Další aktivizační služby zaměřené na vzdělávání seniorů.
13.5. 2023 Vzdělávání seniorů v zahraničí. Možnosti aktivizace seniorů s demencí.
20.5. 2024 Písemný test.             

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)

Aktivita při hodinách. Znalost základní studijní literatury a odpřednášené látky formou písemného testu. Požadavky k zápočtu: Vypracování seminární práce s kvalitativní sondou zaměřenou na vzdělávací a sociálně aktivizační potřeby respondenta (studenti mohou provést polostrukturovaný rozhovor se dvěma seniory nebo skupinový rozhovor s více seniory (např. formou focus group), případně opakované zúčastněné pozorování sociálně pedagogického procesu v rámci určitých akcí či aktivit, při nichž jsou senioři zároveň i jejich spolutvůrci. Při volbě tématu je doporučena předchozí konzultace).

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (02.01.2022)

Zápočet-písemný test a seminární práce.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Jarolímová, Ph.D. (07.01.2024)

* Povinná:
ŠPATENKOVÁ, N.; SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
* Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3604-4.
MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-2103345-2.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., VADÍKOVÁ, K. M. (Eds.) Specifika edukace seniorů. Praha: Palestra, 2013. ISBN 978-80-87723-09-8.
VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. dopl. vyd. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-905460-7-3.

V průběhu výuky bude studentům doporučena další doplňující literatura.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html