SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of the Fundamentals of Social Sciences I - L0292
Title: Didaktika základů společenských věd I.
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Is interchangeable with: LPED77
Annotation -
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)
The course is intended primarily for students interested in teaching introduction to social sciences and philosophy at secondary school level. During the course, diverse methods are practiced and discussed. The specific content of the course is to a large degree based on the preferences of the participants.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Cíle předmětu:
Po skončení kurzu by měl být účastník schopen:
- uvést a zdůvodnit, jaké cíle by měla naplňovat výuka občanského a společenskovědního základu
- s ohledem na stanovené cíle sestavit plán jednotlivé vyučovací hodiny
- užívat rozmanité metody pedagogické práce, jejichž propojování by mělo co nejlépe naplňovat potřeby žáka
- připravit, uskutečnit a reflektovat vlastní pedagogický výstup
- reflektovat a navrhovat konkrétní úpravy postupu jiných pedagogicky činných osob

Předběžný časový plán:

1. Úvod 

- cíle a obsah kurzu, reflexe, videotrénink a zpětná vazba

2. Cíle a základní principy účelné výuky 

- jak se učíme a jak vyučovat, přehled metod, výuka a mysl žáka, základní znalosti ve výuce jednotlivých oborů občanského a společenskovědního základu 

3. Rozvoj schopností žáků a problémově orientovaná výuka

-  návštěva exponátu „Automat na filosofické divadlo“ v Kampusu Hybernská

4. Problémově orientovaná výuky filosofie I.

- výuka filosofie jako problém, koncepce problémově orientované výuky, práce s motivací studujících

5. Problémově orientovaná výuka filosofie II. 

- problémově orientovaná výuka aplikované etiky

6. Problémově orientovaná výuka filosofie III.

- problémově orientovaná výuka normativní etiky

7. Problémově orientovaná výuka filosofie IV.

- problémově orientovaná výuka teorie poznání, výuka filosofie a kritické myšlení

8. Konkrétní výzkumy a obecná teorie ve výuce psychologie I. 

- myšlení, kognitivní chyby, racionalita a iracionalita

9. Konkrétní výzkumy a obecná teorie ve výuce psychologie II.

- pozitivní psychologie a well-being

10. Organizace vyučovací hodiny 

- různé modely dramatické výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka

11. Vysvětlení

- principy správného vysvětlení, mikrovysvětlení a jejich reflexe

12. Modelová hodina vedená studenty  

- skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Požadavky k získání atestace:
- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů
- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu v rámci klasifikovaného zápočtu
Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Požadavky k získání atestace:
- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů
- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu v rámci klasifikovaného zápočtu
Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (05.09.2023)

Základní literatura:
Petty, Geoff. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2013.

Doporučená literatura:
Kirschner, Paul A. Hendrick, Carl. Co funguje ve třídě? Praha: Universum, 2021.
Kol. autorů. Cvičebnice ZSV Scio. Praha: Scio, 2021.
Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017.
Willingham, Daniel. Why don’t students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html