SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Pedagogy - L0290
Title: Speciální pedagogika
Guaranteed by: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Faculty: Hussite Theological Faculty
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unlimited / unlimited (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Mottlová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jana Mottlová, Ph.D.
Pre-requisite : L0246
Annotation - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Předmět Speciální pedagogika má za hlavní cíl seznámit studenty s obsahem, základní terminologií a významem speciální pedagogiky. Studenti budou schopni interpretovat pojmy inkluze a integrace a budou schopni prezentovat na praktických příkladech speciálně pedagogické přístupy a aplikovat moderní trendy v této oblasti. Prostor je věnován i etickému rozměru sociální pedagogiky, práci s etnickými menšinami a velký prostor je věnován jednotlivým pediím – somatopedie, psychopedie, tyflopedie, surdopedie, logopedie a etopedie. Studenti získají dovednosti a kompetence potřebné pro výkon profese speciálního pedagoga, např. schopnost pracovat v diagnostickém týmu, komunikovat s experty v jiném oboru. Získají kompetence klasifikovat, komparovat a provést kritiku praxe.
Syllabus - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Historie speciální pedagogiky. Vymezení speciální pedagogiky, pojetí. Vymezení jednotlivých pedií. Znevýhodnění, integrace a inkluze. Speciálně pedagogická diagnostika. Metody speciální pedagogiky pro diagnostiku a praxi. Somatopedie. Psychopedie. Tyflopedie. Surdopedie. Logopedie. Etopedie.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Docházka 70 %, složení ústní zkoušky z obsahu přednášek a povinné literatury.

Literature - Czech
Last update: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)

Povinná:
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
Doporučená:
JANDERKOVÁ, Dita. Speciální pedagogika v příbězích (kazuistikách). Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2012. ISBN 978-80-7375-658-1.
JANDERKOVÁ, Dita. Specifické poruchy učení a chování. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010. ISBN 978-80-7375-407-5.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese / Marie Vágnerová. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html